عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۰۹
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
آیت‌الله جوادی آملی:
امام حسین(ع) از همان اول قصد عمره مفرده داشت و قصد حج تمتع نکرده بود که بعد حج را به عمره تبدیل کرده باشد و آنچه در مقتل‌ها و تاریخ‌ها آمده، ریشه فقهی ندارد.

عقیق: آیت‌الله جوادی آملی در ادامه سلسه مباحث اخلاقی که هم‌زمان با اربعین حسینی در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(ع) و عموم علاقه‌مندان قرآن و عترت به مناسبت اربعین سالار شهیدان، به نکاتی درباره زیارت خاص اربعین اشاره کرد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: زیارت برای کسی است که شایسته ادراک حضور او باشند که حضور او مغتنم باشد؛ اولین زیارتی که برای انسان شایسته است و ثواب دارد، همان زیارت خداست. زیارت خدا همان نماز خداست. وقتی انسان به حضور مَزور رفت و با او دارد سخن می‌گوید می‌شود زیارت، و وقتی از زیارت فارغ شد سلام تودیع دارد این «السلام»هایی که پایان نماز است، علامت تودیع است.

وی با بیان این مطلب که انسان مادامی که در حضور امام یا حرم امام است، از برکات خاص برخوردار است، عنوان کرد: کسانی که جانشینان خدا و اولیای الهی‌اند، مثل انبیا(علیهم السلام)، ائمه(علیهم السلام) و اولیای الهی، زیارت عام یا زیارت خاص دارند که حضور آنها مغتنم است؛ زیرا فرشتگان با آنهایند. اگر خدای سبحان برای اولیا مقامی مشخص کرد، یکی از برجسته‌ترین مقام‌ها آن است که اولیای الهی با فرشته‌اند و این‌طور نیست که فرشته‌ها فقط رحمت را بر آن ولی خدا نازل می‌کند بلکه بر همراهان آنها هم به برکت آنها نازل می‌کند. لذا انسان مادامی که در حضور امام است یا در حرم امام یا ولیی از اولیای الهی، از برکت خاص برخوردار است.

آیت‌الله جوادی آملی در ادامه با بیان این‌که سالار شهیدان از همان اول قصد عمره مفرده داشت، افزود: حضرت سیدالشهداء(ع) از اول قصد حج تمتع نکرده بود که بعد حج را به عمره تبدیل کرده باشد، آنچه در مقتل‌ها و تاریخ‌ها آمده، ریشه فقهی ندارد.

وی ادامه داد: آنچه در احادیث فقهی ما ائمه(علیهم السلام) فرموده‌اند این است که وجود مبارک سالار شهیدان از همان اول قصد عمره مفرده کرد و می‌دانست که نباید حج انجام بدهد و می‌دانست که باید روز تَرویه از مکه خارج بشود، چون از همان اول قصد عمره مفرده کرد و دیگر جا برای تبدیل نبود. روز ترویه هشتم ذی‌الحجه که خیلی‌ها عازم عرفات بودند، وجود مبارک سالار شهیدان قبل از این‌که این جمعیت متفرق بشوند، یک سخنرانی رسمی کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود، سخنرانی‌های ائمه را نیز مانند آیات قرآن کریم که به سه بخش محلی و ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی تقسیم می‌شود، دانسته و فرمودند: آیات قرآن کریم همین سه قسم را در بردارد بخشی با ﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾ و با مؤمنین کار دارد، بخشی با ﴿یَا أَهْلَ الْکِتَابِ﴾ اعم از مسلمان و کلیمی و مسیحی کار دارد که ﴿تَعَالَوْا إِلَی کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ﴾ که با موحّدان عالَم کار دارد.
وی ادامه داد: بخشی هم با مردم کار دارد، چه مسلمان، چه کلیمی، چه مسیحی، چه زرتشتی، چه صابئی، چه مشرک، چه ملحد: ﴿قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾ و ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ﴾ و... یعنی با هیچ کس دروغ نگویید، در خرید و فروش سر هیچ‌کس کلاه نگذارید، گران‌فروشی نکنید، کم‌فروشی نکنید، بدفروشی نکنید، بدقولی نکنید نسبت به جهان، خواه مسلمان، خواه مشرک، خواه ملحد؛ اگر کسی خواست کاری برای آنها انجام بدهد کم نگذارد، این بخش بین‌المللی است. دستورها و سخنرانی‌هایی که ائمه(علیهم السلام) دارند، آنها هم سه بخش است: یک بخش مربوط به مؤمنین است که دستورات فقهی می‌دهند، یک بخش مربوط به موحدان است اعم از مسلمان‌ها و کلیمی‌ها و مسیحی‌ها و مانند آن، و بخشی هم بین‌المللی و برای انسان‌هاست.

آیت‌الله جوادی آملی با یادآوری این‌که سالار شهیدان(ع) در بخش‌های وسیعی از خطبه‌ها، نامه‌ها، پیام‌ها، مبارزه‌ها و مناظره‌ها بخش بین‌المللی را در نظر دارد، گفت: حضرت سیدالشهداء(ع) خطاب به مردم می‌فرماید مسلمان هستی باش، کافر هستی باش، مشرک هستی باش، زیر بار ظلم نرو! بالأخره انسان باید بمیرد بهتر است که عزیزانه بمیرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام حسین(ع) فرمود شما سعی کنید از ذلت فاصله بگیرید؛ من و خاندان و دودمان من کسانی هستیم که ذلت اجازه ندارد به حضور ما بیاید و من می‌گویم «هیهات منّا الذلّة»؛ شما اگر به این مقام نرسیدید، لااقل بگویید «هیهات من الذلّة» یعنی ما از ذلت دوریم.

وی  با تأکید بر عظمت مقام سالار شهیدان در پیشگاه تمامی مردم جهان، اظهار کرد: این‌که مسلمان و غیر مسلمان برای امام حسین(ع) حرمت قائل هستند، برای آن بخش انسانی اوست که وجود مبارکش از صبغه الهی به انسانیت بها داد. بعد در پایان آن خطبه فرمود: ما راهی داریم، هدفی داریم، ما همه‌مان اهل یک شهریم، ما باید به شهر اصلی‌مان برگردیم؛ این جهان‌وطنی، جهان‌میهنی سخنی حق است، اما آن را در زمان و زمین نباید جست‌وجو کرد چراکه نه زمان، نه زمین، نه گوشه جغرافیایی هیچ کدام وطن انسان نیست وطن انسان جایی است که از آنجا آمده است. بیان نورانی سالار شهیدان این است که شما باید توطین کنید میهنتان را، وطنتان را، کشورتان را دوست داشته باشید؛ اما شما خاکی نیستید، کشورتان خاکی نیست، شما از جای بلند آمدید آنجا وطن شماست و باید به هما‌ن‌جا برگردید.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: امام حسین(ع) فرمود هرکس بخواهد به وطن اصلی‌اش برگردد، باید کربلایی بشود و با ما رحلت کند؛ ما مُرتحل می‌شویم و منزل به منزل می‌رویم، نه به کربلا و کوفه برسیم، نه به شام برسیم، نه به مکه و مدینه برسیم؛ ما آمدیم رحلت کنیم به وطن اصلی‌مان، زاد راه و توشه این راه هم خون جگر است.

وی با اشاره به اینکه زیارت اربعین سهم تعیین‌کننده‌ای در تهذیب و تزکیه دارد، اظهار کرد: اگر ـ خدای ناکرده ـ کسی غرور، خودخواهی و منیت خود را مهار نکند، ممکن است که به گرفتاری‌ها و گناهان بزرگ نابخشودنی مانند جهالت علمی و عملی مبتلا شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر اهمیت زیارت اربعین و مقام والای سالار شهیدان گفت: برای هیچ معصومی ما زیارت اربعین نداریم، این فقط مخصوص سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب(ع) است، بر اساس این خصوصیاتی که آمده، وگرنه برای اینکه جابر حالا فردی است آمده، این مثلاً باعث بشود که زیارت اربعین از علائم پنج‌گانه مؤمن باشد، بسیار بعید است؛ بالأخره این چهل شبانه‌روز صبر خالصانه اهل بیت(ع) از یک سو و ارادتمندان آن حضرت از سوی دیگر باعث شده که این یک سنت حسنه‌ای هم بشود که کسی به زیارت سالار شهیدان در روز اربعین برود، یکی از آن علائم پنج‌گانه ایمان را داراست.


منبع: خبرگزاری تسنیم

کد خبرنگار 211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین