عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۹۵۷
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹
این روزها زائران زیادی برای حج تمتع راهی سرزمین وحی شده‌اند و در این بین هستند کسانی که برای نخستین بار به سفر حج مشرف می‌شوند و زمان طولانی دوره برگزاری حج تمتع و بالابودن میانگین سنی ممکن است زائران را دچار استرس یا اضطراب کند.

عقیق: اعزام زائران خانه خدا به سرزمین وحی چند روزی است آغاز شده و در سال جاری بیش از 87 هزار نفر عازم این سفر معنوی می‌شوند.هر ساله گردهمایی عظیم سالیانه مسلمانان دنیا برای انجام فرایض حج، بزرگ‌ترین مراسم مذهبی دنیا را رقم می‌زند؛ از این رو یکی از مهم ترین چالش‌های پیش روی زائران مراقبت بهداشت عمومی و فردی خواهد بود.

حجاج باید در مدت زمان محدود، تمام اعمال حج تمتع را در یک فضای فیزیکی محدود انجام دهند؛ از این رو تراکم جمعیت در طول سفر ۳۰ تا ۳۵ روزه باعث ایجاد تماس‌های نزدیک غیرقابل اجتناب می‌شود که خود می‌تواند باعث شیوع بیماری‌های مختلف عفونی و مسری شود.

برخی افراد که عازم حج هستند ممکن است بیماری‌های مختلفی داشته باشند؛ به آنها توصیه می‌شود حتما داروهای خود را به همراه داشته باشند؛ بیماران قلبی، مبتلا به فشار خون و دیابتی حتما باید بیماری خود و اقدامات کنترل کننده آن را در نظر بگیرند،در ضمن حتما مدیر کاروان را از بیماری خود باخبر کنند.

بیماران قلبی حتما باید در طول سفر مراقب رژیم غذایی خود باشند؛ در طول سفر به هیچ عنوان نباید گرسنه بمانند و در خوردن نظم داشته باشند؛ فعالیت بدنی خود را حتما کاهش دهند و برای دوری از گرمازدگی ساعات اوج گرما از هتل خارج نشوند.بیماران قلبی در رژیم غذایی باید روزانه مرکبات داشته باشند و حتما از این مواد استفاده کنند؛ بیماران قلبی حتما باید داروهای خود را سر وقت بخورند و به هیچ عنوان زمان مصرف آنها را جا به جا نکنند.البته مسن بودن تنها دلیل بروز اضطراب نیست و به‌طور کلی ورود به یک کشور جدید که لهجه، زبان و فرهنگ متفاوتی دارد، استرس‌زاست.

اگر به‌ خاطر سختی اعمال در سفر حج دچار استرس شده‌اید، بهتر است با روحانی کاروان‌تان صحبت کنید و از او بخواهید که توضیح کاملی از اعمال حج به شما بدهد تا از اضطراب‌تان کاسته شود.
 
روحانی کاروان می‌تواند به شما یادآوری کند که مناسک حج، اعمالی ساده، ولی دقیق هستند که هر ساله میلیون‌ها انسان اعم از پیر و جوان و زن و مرد، حتی کودکان و نوجوانان آن را انجام می‌دهند و همه اعمال قابل انجام هستند و جای نگرانی نیست.شلوغی و کثرت جمعیت؛ ازدحام جمعیت در مکه و مدینه که برای بیشتر افراد، پدیده‌ای نسبتا بدیع و جدید است نیز می‌تواند در برخی افراد باعث افزایش اضطراب شود.
 
یادگیری مهارت‌های خودآرام‌سازی پیش از سفر می‌تواند در این مواقع به کارتان بیاید و از استرس نجات‌تان بدهد.
 
افرادی که داروهایی از قبیل دیازپام یا خانواده آن را مصرف می‌کنند باید توجه داشته باشند که مصرف و همراه داشتن اینگونه داروها در عربستان جرم محسوب می‌شود و حتماً پیش از عزیمت به حج باید به پزشک متخصص مراجعه و داروی جایگزینی را دریافت کنند یا درصورت لزوم مصرف این داروها را به مسئولان پزشکی هلال احمر اطلاع دهند.
 
ضمن اینکه زائرانی که داروهایی در حوزه روان مصرف می‌کنند باید همه داروهای خود را به میزان کافی یعنی حدود 50روز همراه داشته باشند؛ زیرا علاوه بر ضرورت مصرف این دارو برای فرد بیمار، اگر بخواهند این دارو را از عربستان خریداری کنند قیمت بسیار بالایی دارد یا ممکن است پیدا نشود.
 
به همین دلیل هم روانپزشکان جمعیت هلال احمر توصیه‌هایی را جهت آمادگی ذهنی و جسمی زائران برای سفر حج دارند که می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب سفر و بروز بیماری‌ها کمک کند.
 
اولین چیزی که می‌تواند کیفیت سفر زائران را در طول مدت حج تمتع کاهش دهد، مشکلاتی مثل بی‌خوابی است. افرادی که مشکل خواب دارند و به راحتی در شرایط عادی در خانه خودشان هم به خواب نمی‌روند، قطعاً در این مدت نیز با مشکل مواجه می‌شوند و بی‌خوابی‌شان تشدید خواهد شد.
 
فردی که دچار اختلال خواب است احتمالا در این مدت دارای اختلال بیشتری مانند کم خوابی یا بی‌خوابی می‌شود؛ بنابراین این افراد بهتری است پیش از عزیمت به حج به یک روانپزشک مراجعه کنند تا بتوانند در طول مدت حج با خواب کافی از سفر خود لذت ببرند.افرادی که دچار اضطراب و وسواس هستند و روی صحت نماز یا نحوه وضو و پاک بودن خود وسواس دارند حتما پیش از عزیمت به حج باید به روانشناس مراجعه کنند، چرا که شرایط حج تمتع و اعمال آن دوران باعث تشدید رفتارهای وسواس‌گونه می‌شود که برای خود فرد می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین