اگر قلبتان را به همان حالی که در حال راز و نیاز با خداوند دارید ، حفظ کنید ، ملائکه با شما دست خواهند داد .
عقیق: مصحف فاطمه(س) کتابی است که به املاء جبرئیل و خط امیرالمؤمنین(ع) نوشتهشده و در آن تمامی حوادث و اتفاقات آینده عالم تا روز قیامت ثبتشده و چیزی در باره حلال و حرام در آن وجود ندارد . این مطلب از روایات فراوانی استفاده میشود که ما به دو روایت بسنده میکنیم که با تدبر در همین دو روایت ، به جواب تمام سؤالاتتان خواهید رسید . عِدَّهٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِیزِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) یقُولُ تَظْهَرُ الزَّنَادِقَهُ فِی سَنَهِ ثَمَانٍ وَ عِشْرِینَ وَ مِائَهٍ وَ ذَلِکَ أَنِّی نَظَرْتُ فِی مُصْحَفِ فَاطِمَهَ (علیها السلام) قَالَ قُلْتُ وَ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَهَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَمَّا قَبَضَ نَبِیهُ (صلی الله علیه وآله وسلم ) دَخَلَ عَلَی فَاطِمَهَ (علیها السلام) مِنْ وَفَاتِهِ مِنَ الْحُزْنِ مَا لَا یعْلَمُهُ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَرْسَلَ اللَّهُ إِلَیهَا مَلَکاً یسَلِّی غَمَّهَا وَ یحَدِّثُهَا فَشَکَتْ ذَلِکَ إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فَقَالَ إِذَا أَحْسَسْتِ بِذَلِکِ وَ سَمِعْتِ الصَّوْتَ قُولِی لِی فَأَعْلَمَتْهُ بِذَلِکَ فَجَعَلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) یکْتُبُ کُلَّ مَا سَمِعَ حَتَّی أَثْبَتَ مِنْ ذَلِکَ مُصْحَفاً قَالَ ثُمَّ قَالَ أَمَا إِنَّهُ لَیسَ فِیهِ شَی ءٌ مِنَ الْحَلَالَ وَ الْحَرَامِ وَ لَکِنْ فِیهِ عِلْمُ مَا یکُون . حماد بن عثمان میگوید: از امام صادق (ع) شنیدم فرمود : در سال ۱۲۸ مخالفان مذهب و دعوتکنندگان به باطل اعلام وجود خواهند کرد. این موضوع را در مصحف فاطمه (س) دیدم . پرسیدم : مصحف فاطمه چیست ؟ فرمود : با فوت رسول خدا ( ص) غم و اندوه فراوان فاطمه را فراگرفت که اندازه آن را خدا میداند . به همین جهت خداوند فرشتهای را نزد فاطمه فرستاد تا باهم سخن شدن با وی غم و اندوهش زدوده شود . فاطمه(س) جریان را به علی(ع) گزارش کرد علی(ع) فرمود : هر وقت آمدنش را احساس نمودی و صدایش را شنیدی به من خبر بده. فاطمه آمدن فرشته را به علی(ع) خبر داد. علی(ع) آنچه را میشنید مینوشت تا در نهایت همانند کتابی کامل گردید. سپس امام صادق(ع) فرمود : در این کتاب از حلال و حرام چیزی نیست ؛ بلکه آنچه در آن دیده میشود دانش و آگاهی از حوادث و اخبار آینده است. الکافی ، ج ۱ ، ص: ۲۴۰ . مُحَمَّدُ بْنُ یحْیی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِی عُبَیدَهَ قَالَ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع بَعْضُ أَصْحَابِنَا عَنِ الْجَفْرِ … قَالَ فَمُصْحَفُ فَاطِمَهَ (علیها السلام) قَالَ فَسَکَتَ طَوِیلًا ثُمَّ قَالَ إِنَّکُمْ لَتَبْحَثُونَ عَمَّا تُرِیدُونَ وَ عَمَّا لَا تُرِیدُونَ إِنَّ فَاطِمَهَ مَکَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله وسلم) خَمْسَهً وَ سَبْعِینَ یوْماً وَ کَانَ دَخَلَهَا حُزْنٌ شَدِیدٌ عَلَی أَبِیهَا وَ کَانَ جَبْرَئِیلُ (علیه السلام) یأْتِیهَا فَیحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَی أَبِیهَا وَ یطَیبُ نَفْسَهَا وَ یخْبِرُهَا عَنْ أَبِیهَا وَ مَکَانِهِ وَ یخْبِرُهَا بِمَا یکُونُ بَعْدَهَا فِی ذُرِّیتِهَا وَ کَانَ عَلِی (علیه السلام) یکْتُبُ ذَلِکَ فَهَذَا مُصْحَفُ فَاطِمَهَ علیها السلام . الکافی، ج ۱، ص: ۲۴۱ . ابو عبیده میگوید : بعضی از شیعیان از امام صادق(ع) سؤالاتی کردند ، از جمله سؤال کردند : مصحف فاطمه چیست؟ حضرت مدتی سکوت کرد و سپس فرمود : شما از آنچه میخواهید و نمیخواهید بحث میکنید ( یعنی بعضی از پرسش ها به قصد فهمیدن نیست یا به دردت نمیخورد ) فاطمه بعد از پیغمبر(ص) هفتاد و پنج روز در دنیا بود و از فراق پدر بسیار اندوهگین بود. جبرئیل(ع) محضرش میآمد و او را در مرگ پدر تسلیت میداد و خوشحالش میکرد و غم و اندوهش را تخفیف میداد و از احوال و مقام پدرش خبر میداد و سرگذشت اولادش را پس از او برایش میگفت و علی(ع) آن مطالب را مینوشت که مجموع آن نوشتهها مصحف فاطمه(ع) شد.
امکان گفتگوی ملائکه با غیر انبیاء : گروهی از دیرباز اشکال می کنند که چگونه ممکن است که ملائکه با غیر پیامبر صحبت کند ، آیا این مطلب با خاتمیت پیامبر در تعارض نیست؟ در جواب می گوییم : خود علمای اهل سنت از این شبهه جواب داده اند . آلوسی مفسر بزرگ اهل سنت بعد از نقل روایتی در همین باره می گوید : والأخبار طافحه برؤیه الصحابه للملک وسماعهم کلامه ، وکفی دلیلا لما نحن فیه قوله سبحانه : ( إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلائِکَهُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتی کُنْتُمْ تُوعَدُون ) * ( فصلت : ۳۰ ) الآیه فإن فیها نزول الملک علی غیر الأنبیاء فی الدنیا وتکلیمه إیاه ولم یقل أحد من الناس : إن ذلک یستدعی النبوه وکون ذلک لأن النزول والتکلیم قبیل الموت غیر مفید کما لا یخفی . تفسیر الآلوسی – الآلوسی – ج ۲۲ – ص ۴۰ . روایات بسیاری وارد شده که صحابه ملائکه را می دیدند و سخن آنان می شنیدند . برای اثبات آن ، این دلیل کافی است که خداوند کریم فرموده است : « بی تردید کسانی که گفتند : پروردگار ما خدا است سپس [ در میدان عمل بر این حقیقت ] استقامت ورزیدند ، فرشتگان بر آنان نازل می شوند [ و می گویند : ] مترسید و اندوهگین نباشید شما را به بهشتی که وعده داده شده اید ، بشارت باد . » این آیه ثابت می کند که ملائکه بر غیر انبیاء در دنیا نازل می شوند و با آن ها سخن می گویند ، و کسی هم نگفته است که این سخن گفتن مستلزم نبوت است و ازطرفی این گفتگو از قبیل مرگ است و فایده ای ندارد .
مصافحه با ملائکه : روایات بسیاری در منابع اهل سنت وارد شده است که اگر انسان آنگونه که خداوند می خواهد در این دنیا زندگی کند ، واجبات را انجام داده و از محرمات نیز پرهیز کند ، می تواند مستقیماً با ملائکه در ارتباط بوده و با آنان سخن بگوید . مسلم نیشابوری ، نقل می کند: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ وَالَّذِی نَفْسِی بِیدِهِ إِنْ لَوْ تَدُومُونَ عَلَی مَا تَکُونُونَ عِنْدِی وَفِی الذِّکْرِ لَصَافَحَتْکُمْ الْمَلَائِکَهُ… . صحیح مسلم – مسلم النیسابوری – ج ۸ – ص ۹۵ . رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم فرمود : قسم به خدایی که جانم در دست او است ، اگر شما همان حالتی را که اکنون دارید ، حفظ نمایید و بر آن استقامت ورزید ، ملائکه با شما دست خواهند داد . البانی ، که وهابیت از او به عنوان «بخاری دوران» تعبیر می کنند و بن باز مفتی اعظم عربستان سعودی گفته بود که ایشان را باید امام الحدیث بنامیم ، این روایت را در صحیح سنن ابن ماجه ، ج۲ ، ص۴۱۵-۴۱۶ و صحیح الجامع الصغیر ، ج۲ ، ص۹۳۱ و ۱۱۹۰ و سلسله الأحادیث الصحیحه ، ج۴ ، ص۶۰۶ صحیح دانسته است . و باز در روایت دیگری مسلم نیشابوری می نویسد : لو کانت تکون قلوبکم کما تکون عند الذکر لصافحتکم الملائکه حتی تسلم علیکم فی الطرق . صحیح مسلم – مسلم النیسابوری – ج ۸ – ص ۹۵ . اگر قلبتان را به همان حالی که در حال راز و نیاز با خداوند دارید ، حفظ کنید ، ملائکه با شما دست خواهند داد ؛ و حتی در راه ها به شما سلام خواهند کرد . از این دو روایت استفاده می شود که اگر انسان تقوای الهی را حفظ کرده و دستورات الهی را انجام دهد ، می تواند با ملائکه در ارتباط باشد و با آن ها گفتگو کند . و فاطمه زهرا سلام الله علیها که قرآن در آیه تطهیر شهادت بر عصمت او داده و طبق نص صریح روایات صحیح بخاری و مسلم ، سیده زنان اهل بهشت است ، قطعاً دارای این مقام بوده است .
گفتگوی حضرت مریم با ملائکه : قرآن کریم صراحت دارد که حضرت مریم سلام الله علیها با ملائکه صحبت می کرده ؛ در حالی که او نیز پیامبر نبوده است . خداوند در سوره مریم آیات ۱۶ تا ۲۱ می فرماید : وَ اذْکُرْ فی الْکِتَابِ مَرْیمَ َ إِذِ انتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَکاَنًا شَرْقِیا . فَاتخََّذَتْ مِن دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَیهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِیا . قَالَتْ إِنی ِ أَعُوذُ بِالرَّحْمَانِ مِنکَ إِن کُنتَ تَقِیا . قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّکِ لِأَهَبَ لَکِ غُلَامًا زَکِیا . قَالَتْ أَنی یکُونُ لی غُلَامٌ وَ لَمْ یمْسَسْنی بَشَرٌ وَ لَمْ أَکُ بَغِیا . قَالَ کَذَالِکِ قَالَ رَبُّکِ هُوَ عَلی َّ هَینِ ٌّ وَ لِنَجْعَلَهُ ءَایهً لِّلنَّاسِ وَ رَحْمَهً مِّنَّا وَ کاَنَ أَمْرًا مَّقْضِیا . و در این کتاب (آسمانی)، مریم را یاد کن، آن هنگام که از خانواده اش جدا شد، و در ناحیه شرقی (بیت المقدس) قرار گرفت . و میان خود و آنان حجابی افکند (تا خلوتگاهش از هر نظر برای عبادت آماده باشد). در این هنگام، ما روح خود را بسوی او فرستادیم و او در شکل انسانی بی عیب و نقص، بر مریم ظاهر شد ! . او (سخت ترسید و) گفت: «من از شرّ تو، به خدای رحمان پناه می برم اگر پرهیزگاری! . گفت: «من فرستاده پروردگار توام (آمده ام) تا پسر پاکیزه ای به تو ببخشم!» . گفت: «چگونه ممکن است فرزندی برای من باشد؟! در حالی که تا کنون انسانی با من تماس نداشته، و زن آلوده ای هم نبوده ام!» . گفت: «مطلب همین است! پروردگارت فرموده: این کار بر من آسان است! (ما او را می آفرینیم، تا قدرت خویش را آشکار سازیم) و او را برای مردم نشانه ای قرار دهیم و رحمتی باشد از سوی ما! و این امری است پایان یافته (و جای گفتگو ندارد)!» . وقتی حضرت مریم(س) بتواند با ملائکه در ارتباط باشد ، فاطمه زهرا سلام الله علیها که سیده تمامی زنان اهل بهشت و از جمله مریم بنت عمران است ، می تواند با ملائکه در ارتباط باشد .