عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۶۸۸۷
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷
ضريح حرم امامين عسكريين در شهر قم در مراحل پاياني ساخت قرار دارد
در ساخت اين ضريح به مقدار حدود چهار تن و نيم نقره استفاده شده است. همچنين يك تن و صد كيلو گرم مس و ۶۰ تا ۷۰ كيلو طلا نيز در ساخت اين ضريح استفاده شده است.

گزارش تصویری

عقیق: ضريح حرم مطهر امامين عسكريين در شهر مقدس قم در مراحل پاياني ساخت قرار دارد و به زودي براي نصب به سامرا ارسال خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمين سيدابراهيم لاجوردي مدير پروژه ساخت ضريح مقدس عسكريين در این باره گفت: كار ساخت اين ضريح مقدس حدود سه سال است كه شروع شده و تا به حال حدود 90 درصد كار ساخت آن به اتمام رسيده است و سعي داريم كار ساخت اين ضريح مقدس را امسال به پايان برسانيم.

مدير پروژه ساخت حرمين عسكريين ادامه داد: نقره خالص و عالي موجود در بازار از موادي است كه در ساخت اين ضريح به مقدار حدود چهار تن و نيم استفاده شده است. همچنين يك تن و صد كيلو گرم مس و ۶۰ تا ۷۰ كيلو طلا نيز در ساخت اين ضريح استفاده شده است.

وي در تشريح مراحل ساخت اين ضريح مقدس گفت: تقريبا ساخت ضريح از جمله قلم زني و آبكاري با طلا تمام شده و كارهاي هنري جزئي باقي مانده است. آبكاري خطوط بعد از اتمام كار ميناكاري آغاز خواهد شد. يكي از مهمترين ويژگي‌هاي اين ضريح سقف معرق كاري شده است و سقف اين ضريح با نقوش زيبا و هنري معرق كاري شده است.

بازسازی حرم عسکریین توسط هنرمندان ایرانی

در بازسازی حرمین امامین عسکرین صاحب هنرهای بسیاری شرکت کرده اند، اما محوریت کار با هنرمندان و استادکاران ایرانی و عراقی است. آیینه کاران و گچ بران از ایران، بناهای با ذوق ایرانی و عراقی، آهن کاران عراقی و پاکستانی و... همه و همه دست در دست هم دارند تا حرمین امامین عسکرین را بسیار با شکوه تر از گذشته بازسازی کنند.

در سرداب حرم، جایی که حجت حق ، حضرت حجت بن الحسن عسکری (عج) دیده ها را در فراق خود نشاند، بناهای ایرانی مشغول مقاوم سازی سرداب هستند. آنها باتزریق سیمان به بخش هایی ازدیوار سرداب، به مستحکم سازی آن می پردازند. در جریان عملیات تروریستی سوم اسفند سال 1384 بخشی از سرداب نیز آسیب دید و آینه کاریهای آن از بین رفت.

دربازسازی ی دوباره حرم، معماران ترجیح داده اند تا با اجرای راویز، فضای جدیدی برای کار در سرداب به وجود بیاورند که ضمن مقاوم سازی دیوارهای آن، امکان اجرای کارهای تزیینی را به بهترین شکل بر روی آن بدهد. سرداب ، در بازسازی جاری تا میزان زیادی بازسازی شده است، ولی نقطه ای که حضرت در آن از مقابل دیدگان غایب شدند، با همان کاشی کاری های قدیمی آن و شکل محراب گونه اش، باقی است و اطراف آن در دست بازسازی قرار دارد.

 آیینه کاری و گچ بری حرم

حرمین شریف امامین عسکریین و حضرت نرجس خاتون مادر گرامی امام زمان (عج) و حضرت حمیده خاتون هنوز فاقد ضریح است. به همین دلیل دور مراقد شریف دیواری از جنس چوب قرار داده شده است و سه پنجره روی آن امکان رویت و زیارت قبور مطهر را می دهد. آیینه کارها و کاشی کارهای ایرانی در محوطه حرم همه  ذوق و سلیقه خود را به کار گرفته اند تا بهترین و عالی ترین کار خود را همراه با همه ی تجربیات به میدان عمل بیاورند و زیباترین یادگارها را از خود به جای بگذارند. قبل از اینکه آیینه کاران به هنرنمایی خود با تکه های آیینه بپردازند و با قرار دادن آنها در کنار هم ، آثار بی بدیلی را خلق کنند، گچ کاران به بستر سازی کار می پردازند و آیینه کاران به دنبال آنها، قطعه های آیینه را با ظرافت و دقت بی نهایت کنار هم می چینند.

کارهای ساختمانی بازسازی حرم با وسعتی که برای آن در نظرگرفته شده است ، به نظر می رسد که تا زمان زیادی باید ادامه یابد و نمی توان تاریخ نزدیکی را برای اتمام آن پیش بینی کرد، اگر چه متولیان حرم بر این عقیده هستند که قادر خواهند بود تا دو و یا نهایت سه سال آینده ، بازسازی و توسعه حرم را به پایان ببرند.

 ساخت گنبد برای حرم

به دنبال کار بازسازی حرم مطهر، کار ساخت گنبد آن در سال 1389 کلید خورد. این گنبد منور یکهزار و 200 متر مربع مساحت دارد و یکی از بزرگترین گنبد‌ها در عتبات عالیات عراق محسوب می‌شود؛ گنبدی که تابستان سال گذشته با بیش از 23 هزار خشت طلا پوشانده شد. آخرین طلاکاری این گنبد قبل از تخریب به دوره قاجار باز می‌گردد.

به گفته منابع عربی، بازسازی حرم عسکریین(ع) با صرف مبلغی حدود یکصد میلیون دلار (300 میلیارد تومان) محقق شده است. «حسن پلارک»، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در این باره می‌گوید: کار آیینه‌کاری، گچ‌کاری، مقرنس‌‌کاری، کاشی‌کاری‌ها و ... به پایان رسیده است و فقط باید داربست‌های حرم باز شود. البته هیچ وقت رئیس ستاد بازسازی عتبات و عالیات تاریخ دقیقی برای مفروش کردن حرم سامرا اعلام نمی کند. چرا که شرایط ویژه سامرا و امکان رخ داد هر حادثه ای از پیشرفت پروژه جلوگیری می کند.

 ساخت ضریح مطهر در ایران

در طول کار بازسازی صحن و سرای حرم عسکریین، مسئله ساخت ضریح مطهر نیز مطرح بود که به دلیل ناامنی حاکم بر منطقه سامرا و نارضایتی محبان اهل بیت(ع) از سرعت پایین بازسازی، آیت‌الله سیدعلی سیستانی بزرگترین مرجع تقلید شیعیان عراق وارد این عرصه شد و ساخت ضریح متبرک امامان هادی و عسکری علیهما السلام را با هزینه شخصی بر عهده گرفت.

پیرو این موضوع، کارگاه ساخت ضریح امامین عسکریین در سال 1389 در قم و زیر نظر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی (نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران) دایر شد. پس از بررسی های معتدد برای ساخت ضریح مطهر، طراحی این آن را «سید مهدی علمدار» از طراحان کشور انجام داد و طراح سازه «مهدی خوش‌نژاد» است. «سیدمهدی دیدار» نیز سرپرستی گروه نجاری را بر عهده دارد. «سید محمد حسینی موحد» خطاط ضریح جدید امام حسین(ع) کار خطاطی این ضریح منور را نیز انجام داده است.


 

 



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین