عقيق: حجت الاسلام سید علی در محله اسماعیل بزاز در خانواده ای روحانی به دنیا آمده. پدر و عمویش هم در بازار تهران کاسب بودند و هم روحانی و اهل علم و کسب بودند. استاد غروي سالهاست كه منبر ميرود و منبرهايش طرفداران زيادي دارد. پاي صحبتهاي او نشستيم تا بشنويم تجربياتش را از منبر و منبريها.
_شما در حدود چهل سالی است که در مسير روحانيت و تبليغ هستید.
بله. من چون متولد 34 هستم الان حدود پنجاه و هشت سال سن دارم. از شانزده سالگی منبر رفتم. در حدود چهل سال است كه منبر می روم.
![](/files/fa/news/1392/3/21/13333_944.jpg)
_فکر می کنم که شما جزء آن دسته از منبريهای تهران هستید که یک سبک و اسلوب خاصی را در منبر برای خودتان داريد. مانند مرحوم فلسفی.
به هر جهت استاد ما آقای فلسفی بود. من یادم هست که آقای فلسفی کتاب می آوردند و وسط می گذاشتند و کتاب ها را یکی یکی نگاه می کردیم و نتیجه می گرفتیم. در منزل آقای فلسفی منبری ها منبر می رفتند. ایشان می فرمودند که کل محرم و صفر هر روز یک مجلس به مدت یک ربع باید یک منبری به منبر برود. می فرمودند که هر جا اشتباه بود و من دستم را بالا می بردم اگر وسط سخنرانی بود باید بحثتان را قطع کنید.اهی منبری که به منبر می رفت به جای یک ربع، 18 دقیقه حرف میزد که ایشان می گفت: ایست. هنوز تن زیبای صداي آقای فلسفی را به یاد دارم. تذکراتی می دادند که مثلاً این طوری باید وارد شوید، این طوری باید از منبر پایین بیایید. درست است که درس سخنوری ایشان هم چاپ شده ولی آن بیانی که ایشان داشت فرق می کند.
_ افرادي که در آن جلسات بودند چه کسانی بودند؟
در جلساتی که ما بودیم آقای انصاریان می آمدند که ده دوازده سال از من بزرگتر بودند. و کوچکترین فردی که به آن جلسات می رفت من بودم. آقای شجاعی که نزدیکی بسیاری با آقای فلسفی داشتند. و بزرگوارانی مانند آقای شجونی، مرحوم کافی، مقام معظم رهبری، آقای هاشمی رفسنجانی و برخی از علما به آنجا می آمدند. رفقای ما هم در آنجا زیاد بودند مانند آقای مروی، آقای خزعلی، آقای دوانی و کسانی که در آن جلسات شرکت می کردند آن روز جزء منبری های خوب و مطرح تهران بودند که بعضی از آن ها فوت کرده اند و بعضی ها هم که الان هستند صاحب نظرند .
_ شما چقدر قائل به تقلید، لحن، نحوه بیان یا ارائه در منبر هستید؟
_حاج آقا مهمترین عنصری که باعث قوام منبر می شود به نظر شما چه چیزی است؟
بهترین مطلبی که می تواند یک منبری را موفق كند اولاً تقوا است. البته باید منبری همان طوری که هست باشد. خیلی ها در ظاهر گردن کج می کنند که البته خیلی کم هستند. منبری باید حرفهایی که می زند باور داشته باشد، درونش و بیرونش باید همان باشد. همان طور که خانواده هایمان هستند که اگر معتقد به حرفمان باشیم روی بچه هایمان اثر می گذارد. من معتقدم که بچه هایمان به ما نگاه می کنند. به قول یک بزرگوار که می گفت آنچه ما می خواهیم بچه هایمان نمی شوند، آنچه ما هستیم می شوند.
_ شاید بشود گفت که مهمترین اتفاقی که برای منبری می افتد اثر گذاری روی مخاطب است. به نظر می رسد که بعضی ها در این مورد موفق هستند و می توانند روی مخاطب اثر بگذارند. اگر با این نیت روی منبر برویم که منبر روی مخاطب اثر بگذارد، آیا درست است یا نه؟
من یک جلسه ای رفتم که راجع به شیطان بحث کنم. در شب اول راجع به شیطان و چگونگی راه پیدا کردن آن به انسان و احساس کردم که بحث خوبی است. اما وقتی از منبر آمدم پایین رفقا گفتند که حاج آقا دهه قبل فلان آقا راجع به شیطان بحث کردند. این نشان دهنده این است که الان نیازی به این بحث ها نیست. من گاهی می نشینم و می پرسم که چه مباحثی انجام شده است. مثلاً در این منطقه جوان ها مبتلا به فساد اخلاقی هستند، به مواد مخدر مبتلا هستند، این جا مباحث اعتقادی ضعیفی دارند، این جا شبکه های ماهواره ای کار می کنند، ما هر جا بر اساس نیاز بايد حرف بزنيم. اصلاً امر به معروف و نهی از منکر فلسفه اش همین است. آنجایی که می توانی اثر بگذاری امر به معروف و نهی از منکر کن. آنجایی که می دانی زبان تو اثر نمی گذارد و روبروی تو هم می ایستند دیگر اسلام به ما دستور نمی دهد که امر به معروف کنیم. ما باید ببینیم که کجا و چگونه اثر می گذاریم.
_حاج آقا جایگاه فقه در منبرها امروز کجا است؟
جایگاه فقه در منبر متأسفانه خیلی کم است به علت اینکه فقه اولاً تخصصی است و بعد در جامعه جوری برداشت شده که اگر کسی بگوید که می خواهم مسئله بگویم متأسفانه به عنوان مسئله گو آن را می بینند که این یک خلاء است در منابرمان. اگر منبری ها بدانند و یاد بگیرند که چگونه وارد این مبحث شوند و در سخنرانی هایشان دو تا مسئله را بگویند این خیلی خوب است. جایگاه فقه ما خیلی کم رنگ شده است. بعد از سالهای پیروزی انقلاب در همین سالهای اخیر در نماز جماعتی که می خوانند بین نماز یک دقیقه مسئله می گویند و وقت مردم را هم نمی گیرند و این خیلی کار زیبایی است. و اگر این در قالب منبر هم وارد شود این باعث می شود که فقه قوت بگیرد.
_ معمولاً در جلسات حسینی و محافل اهل بیت(ع) این طور است که همه مهمان هستند و میزبان اهل بیت(ع) هستند و شما هم که با عنایت آنها نوکریشان را می کنید و انشاءالله ادامه هم داشته باشد. شما حاجت و خواسته ای به واسطه این نوکری از آنها داشته اید و یا این که مد نظرتان هست؟
![IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF](/client/themes/fa/main/img/flags/ir.gif)