۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۷ : ۱۳
* اولین جهل یک دانش پژوه چه وقت است؟
در تعبيرات ديني ما آمده است: اولين روز جهلِ يك حوزوي يا دانشگاهي آن وقتي است كه بگويد من فارغ التحصيل شدم؛ خب حيف نيست كه آدم به دنبال نخود سياه برود و خودش را ارزان بفروشد بگويد من حالا امام جمعه یا جماعت شدم ؟! اگر انسان مي تواند به جايي برسد كه نزديك امام معصوم قرار بگيرد چرا خود را مفت بفروشد؟!
امام کاظم علیه السلام به هشام مي فرمايند: «يا هشام لا تَجتَمِعُ هذه الخصال الا لنبيٍ أو وصيٍ أو مؤمن امتحن الله قلبه للايمان»؛ وقتي معارف عقلي را مطرح مي كند، مي فرمايد اين معارف بلند و اين فضايل فراوان، از آنِ انبيا و ائمه است و ازآنِ مؤمني است كه در آزمون الهي قلبش پيروز شد (نه زبانش).
بنابراين اين مقام براي ما هست، اگر اين راه باز است چرا خود را ارزان بفروشيم؟! خسارت كه ديگر حقيقت شرعيه ندارد، همين است که آدم يك كالاي گران داشته باشد و اين كالا را به مرجعيت بفروشد يا به پيشنمازي بفروشد! فرمود: «الا لنبيٍ أو وصيٍ أو مؤمن امتحن الله قلبه للايمان و اما سائر ذلك من المومنين فانّ احدّهم لا يَخلو مِن ان يكونَ فيه بعضُ هذه الجنود»؛ افراد عادي مقداري از اين فضايل عقلي را فراهم مي كنند ولي آن مؤمنان وارسته، در رديف اولياي الهي اند (اين اصل اول). بنابراين ما مي توانيم و اين سرمايه را داريم كه يك انسان ابدي باشيم.
* مقاطع پنج گانه موهبت الهی به انسان مؤمن
وجود مبارك امام هفتم(سلام الله عليه) مطابق آيه سوره «زمر» فرمود: اولاً خداوند هم مجاري ادراكي به ما داد كه مطالعه كنيم و گوش بدهيم ، ثانیاً ؛ هم، تصفيه خانه به ما داد به عنوان درون تا پژوهش و تحقيق كنيم تا اين چيزي كه شنيديم و آنچه خوانديم كدامش حق است و كدامش حق نيست ثالثاً؛ هم قدرت انتخاب به ما داد كه بعد از ارزيابي وقتي فهميديم چه چيز حق است آن را بپذيريم رابعاً؛ بعد از این مراحل قدرت عمل به ما داد، خامساً؛ قدرت نشر و تبليغ به ما داد كه در همه اين مقاطع پنج گانه ما پيروز مي شويم.
خداوند اهل عقل و فهم را در كتاب خودش بشارت داد و اين چنين فرمود: ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ «قول» يعني مكتب يعني آراء يعني مطالب علمي ـ مكاتب گوناگون آراء گوناگون را مي شنود خوب گوش مي دهد و ميزان هم دارد تا ارزيابي كند چه صدق است چه كذب چه حق است چه باطل چه خير است چه شر چه حسن است و چه قبيح، بعد انتخاب هم مي كند.
منبع:حوزه