کد خبر : ۷۸۵۱۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۳
آیت الله العظمی جوادی بیان کردند؛

طلبه یا دانشجو چگونه جاهل می شوند؟!

معارف بلند عقلی و اين فضايل فراوان، از آنِ انبياء، ائمه و از آنِ مؤمني است كه در آزمون الهي قلبش پيروز شد.
عقیق:آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق خود به جايگاه رفيع مؤمنان از منظر امام کاظم (عليه السلام) اشاره كرده و اظهار داشتند: وجود مبارك امام هفتم(ع)، مقام مؤمن را خيلي بالا مي ‌داند. بالا بودن مقام مؤمن تنها به اين نيست كه در آخرت درجات او زياد است بلكه بالا بودن مقام مؤمن اين است كه او نزديك انبيا و ائمه(عليهم السلام) بسياري از فضايل و معارف و علوم را مي ‌تواند ياد بگيرد و عمل کرده و منتشر كند (اين سرمايه در انسان هست). اگر كسي اين سرمايه را شناخت، خود را ارزان نمي ‌فروشد؛ هرگز نمي ‌گويد من حالا كه مدرّس شدم يا درس سطح مي ‌گويم يا درس خارج مي ‌گويم همين مقدار بس است.

* اولین جهل یک دانش پژوه چه وقت است؟

در تعبيرات ديني ما آمده است: اولين روز جهلِ يك حوزوي يا دانشگاهي آن وقتي است كه بگويد من فارغ التحصيل شدم؛ خب حيف نيست كه آدم به دنبال نخود سياه برود و خودش را ارزان بفروشد بگويد من حالا امام جمعه یا جماعت شدم ؟! اگر انسان مي ‌تواند به جايي برسد كه نزديك امام معصوم قرار بگيرد چرا خود را مفت بفروشد؟!

امام کاظم علیه السلام به هشام مي ‌فرمايند: «يا هشام لا تَجتَمِعُ هذه الخصال الا لنبيٍ أو وصيٍ أو مؤمن امتحن الله قلبه للايمان»؛ وقتي معارف عقلي را مطرح مي ‌كند، مي ‌فرمايد اين معارف بلند و اين فضايل فراوان، از آنِ انبيا و ائمه است و ازآنِ مؤمني است كه در آزمون الهي قلبش پيروز شد (نه زبانش).

بنابراين اين مقام براي ما هست، اگر اين راه باز است چرا خود را ارزان بفروشيم؟! خسارت كه ديگر حقيقت شرعيه ندارد، همين است که آدم يك كالاي گران داشته باشد و اين كالا را به مرجعيت بفروشد يا به پيشنمازي بفروشد! فرمود: «الا لنبيٍ أو وصيٍ أو مؤمن امتحن الله قلبه للايمان و اما سائر ذلك من المومنين فانّ احدّهم لا يَخلو مِن ان يكونَ فيه بعضُ هذه الجنود»؛  افراد عادي مقداري از اين فضايل عقلي را فراهم مي ‌كنند ولي آن مؤمنان وارسته، در رديف اولياي الهي‌ اند (اين اصل اول). بنابراين ما مي ‌توانيم و اين سرمايه را داريم كه يك انسان ابدي باشيم.

* مقاطع پنج گانه موهبت الهی به انسان مؤمن

وجود مبارك امام هفتم(سلام الله عليه) مطابق آيه سوره «زمر» فرمود: اولاً خداوند هم مجاري ادراكي به ما داد كه مطالعه كنيم و گوش بدهيم ، ثانیاً ؛ هم، تصفيه خانه به ما داد به عنوان درون تا پژوهش و تحقيق كنيم تا اين چيزي كه شنيديم و آنچه خوانديم كدامش حق است و كدامش حق نيست ثالثاً؛ هم قدرت انتخاب به ما داد كه بعد از ارزيابي وقتي فهميديم چه چيز حق است آن را بپذيريم رابعاً؛ بعد از این مراحل قدرت عمل به ما داد، خامساً؛ قدرت نشر و تبليغ به ما داد كه در همه اين مقاطع پنج گانه ما پيروز مي ‌شويم.

خداوند اهل عقل و فهم را در كتاب خودش بشارت داد و اين ‌‌چنين فرمود: ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ «قول» يعني مكتب يعني آراء يعني مطالب علمي ـ مكاتب گوناگون آراء گوناگون را مي ‌شنود خوب گوش مي ‌دهد و ميزان هم دارد تا ارزيابي كند چه صدق است چه كذب چه حق است چه باطل چه خير است چه شر چه حسن است و چه قبيح، بعد انتخاب هم مي ‌كند.

منبع:حوزه

ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین