۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۷ : ۱۱
عقیق:مسجد جامع امام علی(ع) هامبورگ، همزمان با فرارسیدن ایام البیض 13، 14 و 15 ماه مبارک رجب پذیرای خیل کثیری از خلوتنشینان انس الهی بود که برای شرکت در دوازدهمین دوره برگزاری مراسم معنوی اعتکاف رنج سفر را بر خود هموار کرده بودند، در مراسم اعتکاف امسال مسلمانان با ملیتهای گوناگون و از کشورهای مختلف اروپایی از جمله هلند، بلژیک، سوئد، ایتالیا، فرانسه، انگلستان، اتریش، لهستان و نیز از شهرهای مختلف آلمان حضور داشتند که استقبال جوانان بیش از هر چیز چشمگیر بود.
در مراسم اعتکاف امسال 350 نفر ثبت نام کرده بودند که به علت محدودیت فضای اعتکاف از بین آنها 180 نفر به قید قرعه برای شرکت در این مراسم انتخاب شدند.
مرکز اسلامی هامبورگ در این ایام برای معتکفان برنامههای متنوعی را تدارک دیده بود که از آن جمله میتوان به جلسات سخنرانی، بیان احکام، پرسش و پاسخ به سؤالات، تشکیل حلقههای معرفت دینی به زبانهای مختلف، تلاوت دو جزء قرآن در دو نوبت صبح و عصر، مداحی، برگزاری مراسم ویژه شب وفات حضرت زینب(س) و نیز برگزاری اعمال امّداود اشاره کرد.
در شامگاه اولین روز اعتکاف که مصادف با برنامه شب جمعه مرکز بود، مراسم قرائت دعای کمیل و سخنرانی برگزار شد، در این مراسم آیتالله محمدرضا رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ از مراسم معنوی اعتکاف به عنوان نوعی رابطه انسان با خود یاد کرد و گفت: اسلام در صدد است چند نوع رابطه را در مورد انسان اصلاح کند؛ رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خود، رابطه انسان با دیگران، رابطه انسان با محیط زیست و رابطه بینالمللی.
وی افزود: اگر این رابطهها اصلاح نشود، انسان به سعادت و کمال نمیرسد، امام باقر(ع) فرمود: «بنی الإسلام علی خمس علی الصّلاة و الزّکاة و الصّوم و الحجّ و الولایة»؛ اسلام بر پنج امر بنا شده است: بر نماز (رابطه انسان با خدا)، زکات (رابطه انسان با دیگران) و روزه (رابطه انسان با خود)، حج (رابطه با بین المللی) و ولایت(رابطه ولایی با ولیّ الله).
آیتالله رمضانی بیان داشت: در روایات ما تأکید شده است که انسان باید با خود خلوت داشته باشد، مگر میشود انسان ادعای دوستی با خدا را داشته باشد ولی با او خلوتی نداشته باشد، در روایتی از امام صادق(ع) نقل است که فرمودند: «السعید من وجد فی نفسه خلوة یشغل بها»؛ خوشبخت آن کسی است که برای خود خلوت دارد و در آن خلوت به خودش مشغول است، ما بعضی از اوقات برای دیگران و حتی کارهای غیرضروری وقت صرف میکنیم، اما برای اینکه درباره خود فکر کنیم، فرصتی را اختصاص نمیدهیم و یا بسیار کم درباره او اندیشه می کنیم.
وی ادامه داد: اعتکاف فرصت مناسبی است که انسان در مورد خود به شکل جدی فکر کند و نقایص و کاستیها را مورد توجه قرار دهد و درصدد تقویت نکات مثبت باشد، همه پیامبران برای نیز بر این خودشناسی تأکید داشتهاند، همانگونه که حضرت عیسی(ع) در نصایح خود فرمودند: «اِعرِف نفسَک ایّها العزیز»، ارسطو نیز به شاگران خود توصیه میکرد که خود را بشناسید.
رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگهای شیعه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ابعاد مختلف وجودی انسان، توجه به دو بعد روح و جسم را برای رسیدن به کمال و سعادت بشری مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: انسان موجودی دو بعدی است؛ روح و جسم، رابطه روح با بدن باید طوری باشد که روح مدیریت بدن را برعهده داشته باشد و بدن باید تحت تدبیر روح قرار گیرد و اعضاء و جوارح انسان باید مورد تربیت قرار گیرند.
وی افزود: به عنوان مثال انسان به وسیله زبان خود هم میتواند حرفهای خوب بزند و قرآن بخواند و ذکر خدا را داشته باشد و هم میتواند حرفهای زشت بر زبان جاری کند و خدای نکرده دروغ، تهمت، دشنام و غیبت داشته باشد، بنابراین زبان باید تربیت شود، چشم نیز که پنجره قلب است، باید تربیت شود. بشر مملو از استعداد است که باید این استعدادها را به شکوفایی برساند.
آیتالله رمضانی اظهار داشت: انسان وقتی متولد میشود، اوصافی چون حکمت، علم، عرفان، ادب و مانند آن را بالقوّه داراست و باید آن قوّه و استعداد را با شیوههای مناسب تربیت کند، با توجه به اینکه ساختار وجودی انسان از ماده و معناست، دارای گرایشهای حسی، معنوی و یا گرایشهای مقدس است؛ چه اینکه از توانشها و بینشها نیز برخوردار است و امروزه برخی یکی از آن سه و یا دو مورد و یا هر سه را پذیرفتهاند.
وی ادامه داد: پس گرایشها، توانشها و بینشها در همه انسانها به عنوان یک امانت قرار داده شده است، از این رو یکی از معانی رابطه با خود در حقیقت پیوند دادن گرایشها، توانشها و بینشها به یکدیگر است و انسان باید بتواند مجموعه این ظرفیتها و استعدادها را به هم گره و پیوند بزند.
رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگهای شیعه خاطرنشان کرد: همه انسانها حب به ذات دارند و لذا همه به نوعی دنبال رسیدن به کمال هستند و بسیار روشن است که آدمی باید پلکان کمال را به تدریج طی کند و چنین سالکی هر چه بالاتر رود به پله های محکمتری نیازمند است، چون اگر از پله اول افتاد، اتفاقی برای او نمیافتد، ولی اگر بالا رود و از پلههای بالاتر سقوط کند، بیشتر صدمه میبیند.
وی افزود: لذا برای پیامبر اکرم(ص) که اشرف مخلوقات و سرآمد آنهاست، نمازشب و تهجد واجب شمرده شده تا به مقام محمود و شفاغت دست یابد و پیامبر(ص) در این جایگاه می گوید: خدایا من حق معرفت و عبادت تو را به درستی اداء نکردهام «وَ مَا عَبَدْنَاکَ حَقَّ عِبَادَتِکَ وَ مَا عَرَفْنَاکَ حَقَّ مَعْرِفَتِکَ» و در جای دیگر فرمود: تو فقط ثناگوی به تمام معنا هستی.
آیتالله رمضانی گفت: امروز شما معتکفان میتوانید این طور با خدای خود مناجات داشته باشید که خدایا تو به ما توفیق دادی که تو را بشناسیم «بِکَ عَرَفتُک» و نام زیبایت را صدا بزنیم، خدایا این گناهان من بوده است که مرا از تو جدا کرده است، اما تو خودت واسطه شفاعت بودی و خودت ما را به سوی خود دعوت کردی، خدایا از تو سپاسگزاریم که ما را با قرآن و اهل البیت(ع) آشنا کردی، خدایا ما هیچ کاری نمیتوانیم انجام دهیم مگر به توفیق تو.
بر اساس این گزارش، در طول مراسم اعتکاف حجج اسلام ترابی مدیر آکادمی اسلامی، حیدری امام مسجد حضرت بلال، انصاری مسئول امور فرهنگی مرکز و هاشمیان به ایراد سخنرانی پرداختند.
در عصر روز پایانی اعتکاف، مراسم پر فیض و با شکوه اعمال امّداود برگزار شد، این برنامه از ساعت 14:30 آغاز شد و از ساعت 16 به بعد، همه حضار اعم از پیر و جوان، زن و مرد با شور و شوق تمام این اعمال را اعم از تلاوت قرآن کریم و ادعیه مذکور با شور و حال خاصی قرائت کردند.
منبع:فارس