عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۰۲۲
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱
حجت الاسلام سید حسین مؤمنی و سید مهدی میرداماد در مهدیه تهران
پس از رحلت نبی مکرم اسلام ما شاهد روی برگرداندن مردم از اهل بیت(ع) هستیم که اوج این در زمان وجود نازنین سیدالشهدا(ع) به معرض ظهور و بروز رسید...

ب        عقیق: مراسم عزاداری برای امام باقر در مهدیه تهران با سخنان حجت الاسلام سید حسین مومنی و مداحی حاج سید مهدی میرداماد برپا شد.

سلام    *پس از رحلت نبی مکرم اسلام ما شاهد روی برگرداندن مردم از اهل بیت(ع) هستیم که اوج این در زمان وجود نازنین سیدالشهدا(ع) به معرض ظهور و بروز رسید. و بعد از آن تدریجاً ما شاهد اقبال به اهل بیت(ع) هستیم. اما این ادبار به قدری زیاد شد که علامه طباطبایی فرمودند که من گشتم و به اندازه انگشتان دو دست روایت فقهی از ابی عبدالله ندیدم. به این معنا که مردم به اندازه مسائل شرعی شان هم در خانه ابی عبدالله نمی رفتند.

          *حرکتی ماندگار و جاودان توسط نبی مکرم اسلام صورت گرفت؛ عرب آن زمان از ذلت به قله های عزت مندی و غرور رسید و با رحلت نبی مکرم اسلام تدریجاً مؤلفه های فرهنگ جاهلی به فرهنگ دینی دوباره بر می گشت. قلب معنوی جامعه داشت از تپش می ایستاد. لذا به یک شوک نیاز است تا جامعه به همان مسیر قبلی برگردد.

*حرکت دومی که حرکت خون و شمشیر است توسط وجود نازنین سیدالشهدا صورت گرفت. سیدالشهدا(ع) وارد گودی قتلگاه شد به بدترین وضع ممکن به شهادت رسید برای اینکه  مردم برگردند. در زیارت روز اربعین می فرمایند :« مردم در جهل و ضلالت غرق شدند.» و سیدالشهدا با این حرکتشان مردم را از این جهالت بیرون آوردند.

*پس ما شاهد هستیم که بعد از سیدالشهدا مردم به اهل بیت(ع) اقبال می کنند. یک اقبال اجمالی صورت گرفت و جرقه یک حرکت را امام سجاد(ع) زدند. تأسیس این حرکت از امام باقر(ع) است اما تثبیت و توسعه این انقلاب و جریان و حرکت به واسطه وجود نازنین امام صادق(ع) است. انقلابی که سه امام مؤثر در شکل گیری آن بودند و آن انقلاب، انقلاب فرهنگی است. جرقه این انقلاب را امام سجاد زد با تربیت شاگردان چند ده نفری و تأسیس این انقلاب را با شاگردان چند صدنفری در علوم مختلف امام باقر(ع) زدند و شاگردان چند صد هزار نفری امام صادق(ع) باعث تثبیت و توسعه این انقلاب شد.

*ما برای موفقیت در سبک زندگی دینی به دو مطلب احتیاج داریم.1_ الگوی مناسب.2_قانون مناسب. که شاید اگر قانون مناسب را بر الگوی مناسب مقدم کنیم بهتر باشد. چون ما باید از قانون و الگوی مناسب بهره ببریم. امام باقر(ع) و امام صادق(ع) با بیان قانون به این سبک به شاگردانشان، بسیار مؤثر و تأثیر گذار هستند. ما اگر بخواهیم در این مسیر حرکت کنیم و به حیات طیبه نائل شویم، صرفاً باید از بیانات معصومین بهره بگیریم. و اگر جز بیان معصوم از بیان دیگری در این مسیر بخواهیم استفاده کنیم به آن نتایج مطلوب نمی رسیم.

*اول قرآن، دوم در ذیل قرآن از روایات معصومین و در مرحله سوم سیره عملی معصومین(ع) در سبک زندگی راه گشا است. پرچم دار این کلام در این زمان مقام معظم رهبری می باشند. حضرت آقا در مورد شهادت امام محمد باقر(ع) به سه مطلب اشارت دارند که امام باقر(ع) الگوی کامل، در تلاش و مبارزه کردند در سه محور1_ اشاعه دین.2_ کلمه حق.3_راه انداختن جریان فکری درست. که این مطلب تلاشی بود که امام باقر انجام دادند.

*امام باقر(ع) در آن زمان با پنج خلیفه هم عصر بودند که هر کدام از آنها به نوعی ظلم کردند. فقط یکی از این خلیفه ها که سومین خلیفه هم عصر با امام باقر است که حرکاتی مانند مبارزه با فساد،ظلم، تبعیض را انجام داد. جلوی اشاعه حدیث های ناصحیح و دروغین را گرفت. و فرهنگ نوشتن حدیث صحیح را ترویج داد.

*در زمان امام باقر و امام سجاد این اتفاق افتاد که وقتی می خواستند خطبه بخوانند با لعن به علی بن ابیطالب بوده و ختم این خطبه ها با صب به علی بن ابیطالب بوده است. لذا حضرت کاری را انجام دادند و این حرکت را خلیفه معاصر با حضرت ادامه داد و گفت که به جای این که شما در خطبه ها این چنین بخوانید، یکی از آیات سوره نحل را بخوانید و مانع شد از صب بر علی بن ابیطالب. در زمان امام سجاد با تلاش های فرهنگی امام باقر(ع) بیت المال به مسیر و جایگاه حقیقی خودش البته در مقطعی و زمان کوتاهی برگشت. با تلاش امام محمد باقر(ع) این خلیفه فدک را به بچه های حضرت زهرا برگرداند اگرچه بعداً تغییراتی ایجاد شد.

*وصایای امام محمد باقر در کتاب تحف العقول که خطاب به هشام، جابر آمده است را اگر در راه رسیدن به این مطلوب در سبک زندگی دینی و قرار گرفتن در انقلاب فرهنگی امام باقر بهره ببریم بسیار مجرب و مؤثر است.

حضرت به جابر می فرمایند که تو را به پنج مطلب توصیه می کنم.

1_ اگر به تو ظلم کردند تو حالت کینه به خودت نگیر و در صدد مقابله به مثل بر نیا.

2_ اگر به تو خیانت کردند تو در صدد مقابله به مثل بر نیا.

3_ اگر تو را تکذیب کردند غضب نکن.

4_ اگر تو را مدحت کردند خوشت نیاید و به سرور و شادی نرس.

5_ اکر تو را ذمت کردند جزع نکن و بی قرار نباش.



      فایل صوتی مراسم

    سخنرانی حجت الاسلام سید حسین مومنی


 

دریافت


مداحی سید مهدی میرداماد

دریافت


 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین