۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۱ : ۱۷
وی با اشاره به تلاش های روحانیون شایسته ، مومن و متعهد در اقصی نقاط کشور برای تربیت باورهای دینی مردم بیان کرد: بعد از شکل گیری انقلاب اسلامی، نظام اسلامی مورد تهدید قرار گرفت، اما ما همواره معجزه مساجد را دیده ایم، بیش از ۹۷ درصد از شهدای دوران دفاع مقدس از مساجد بوده اند و همین در مورد ظرفیت مساجد کافی است.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به جمعیت عظیم شهدای دانش آموز خاطر نشان کرد: این ها همه حاصل تربیت مسجدی بوده است که مومنین مجاهد در میدان های خطر وارد صحنه می شدند.
وی با اشاره به اینکه در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی الگوی آموزش و پرورش ما برگرفته از الگوی غربی بود، گفت: بعد از شکلگیری انقلاب اسلامی با استفاده از ظرفیت نهادهای دینی همچون مسجد انقلاب اسلامی را در مقابل چشم همگان گذاشتیم و خداوند را شاکریم.
حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری گفت: حالا که این معجزات را از مساجد دیده ایم و در برابر تهاجمات فرهنگی دشمن نقش تاثیرگذار خانههای خدا را مشاهده کرده ایم نمی دانم چرا از ظرفیت مساجد غافل شده ایم، این غفلت و فاصله گرفتن از مساجد نابخشودنی است چه زمانی که از تجهیز و ساخت مسجد غفلت کردیم چه زمانی که برای اداره جذاب نسل جدید از مسجد غفلت کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه جلوههایی از تعهد، ایمان، حیا و روحیه انقلابی از مسجد شکل گرفت، خاطرنشان کرد: به رغم این غفلت ها مساجد برخی قوی و جذاب و برخی ضعیف تر کار خود را انجام داده اند.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: اگر ما قبول کنیم اصلی ترین لایه تهاجم فرهنگی دشمن تهاجم فکری و تربیتی است و دشمن در این زمینه چشم به ما دوخته است و نسل نو و تازه در معرض این تهاجماند، همین مساجد و نهادهای پیرامونی مساجد هستند که می توانند در برابر این تهاجم از نسل ما صیانت کنند.
وی بر لزوم توجه به نیازمندی های فکری، ایمانی، تقویت بنیه انقلابی جوانان از طریق مساجد تاکید کرد و گفت: ما همه چیز را از مساجد گرفته ایم اما حق مساجد را آن طور که باید ادا نکرده ایم اگر مشکلات فرهنگی، اخلاقی، تربیتی در محور آسیب ها و تهدیدها وجود دارند به خاطر آن است که مساجد ما آباد نیستند.
وی گفت: یک بخش آبادانی مساجد به ساخت و ساز، تجهیز و نوسازی آن مربوط می شود اما بخش اصلی آن به عمران معنوی و فعال بودن آن برمی گردد، اگر می خواهیم مساجد بیش از گذشته آباد باشد راه میانبر آن حضور نسل جوان در مساجد است همین مساجد را متحول می کند و موجب می شود، هم مساجد آباد می شوند و هم خود کسانی که به مسجد وارد می شوند در برابر آسیب ها صیانت و آمادگی درخشش و رویش بیشتری می یابند.
حجت الاسلام و المسلمین حاجعلیاکبری ظرفیت مدارس و آموزش و پرورش را در آبادانی مساجد مهم ارزیابی کرد و گفت: شما مسئولان آموزش و پرورش در زمره آیه «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَی الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَی أُوْلَـئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ»،هستید پس خودتان را مصمم کنید به آبادگری مساجد و ببینید که در احیای مساجد چه سهمی می توانید داشته باشید.
وی افزود: هر مومنی که می خواهد سهمی برای حیات جاودانی داشته باشد باید برای مسجد کاری انجام دهد تا زمانی که این موقعیت در دست ماست و این فرصت را در اختیار داریم باید در راستای غنی سازی این ظرفیت و نیز حسنات برای خود بهره ببریم زیرا روایات اسلامی نیز تاکید دارند که اگر می خواهید دنیایتان آباد و در قیامت سربلند باشید باید برای مسجد کاری انجام دهید.
وی خدمتگزاری به خانه خدا را شأن ابراهیم و اسماعیل دانست و گفت: متأسفانه برخلاف تصور ما، ما در بسیاری از مناطق آموزش و پرورش مبتلا به بحران هویت هستیم و باید اقدامی سازنده را در این زمینه انجام دهیم.
وی به اهداف برگزاری جلسه تفاهم نامه همکاری میان آموزش و پرورش و مرکز رسیدگی به امور مساجد اشاره کرد و گفت: این جلسه می خواهد اقدامی بزرگ و جهادی کبیر در این زمینه باشد.
در ادامه این نشست، عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران با اشاره به اینکه نیروی انسانی بزرگترین داشته یک جامعه در پیشرفت و پسرفت جامعه به شمار می آید، گفت: تعلیم و تربیت اهمیت بسیار ویژه ای دارد به ویژه در جوامعی که حول قرآن و سفارش پیامبر(ص) شکل گرفته است.
وی تصریح کرد: با نگاه به تاریخ تمدن اسلامی نقش مسجد جدا از تعلیم و تربیت نیست و می بینیم که در ایجاد تمدن اسلامی که پیامبر (ص) سنگ بنای آن را گذاشته اند، در تمدن اروپا، فاطمیون در مصر، سلسله حکومت ها در ایران و هند، نیروی انسانی نقش اول در تعلیم و تربیت داشته است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران اظهار کرد: با ظهور و بروز استعمارگران و توسعه کشتیرانی که ابزاری برای استعمار بود آنها به نقش کلیدی مساجد، حوزه و مراکز تعلیم و تربیت اشراف یافتند و به دنبال تضعیف این پایگاه برآمدند. از طرفی در کنار یورش غیرعلمی به مساجد و تضعیف اسلام با ایجاد فرق سنی و شیعه، وهابیت، بهاییت در راستای تضعیف پایگاه تعلیم و تربیت و تضعیف مساجد که نقش تعیین کننده ای در تعلیم و تربیت جامعه داشته است، تلاش کردند تا از این طریق برای ضربه مهلک به جامعه اسلامی وارد کنند.
فولادوند با اشاره به اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) دوباره به تمدن اسلامی جان تازه ای داد، خاطرنشان کرد: این تمدن به دنبال نزدیکی مجموعه آموزش و پرورش با مسجد بود و می بینیم که احکام الهی، تعلیم و تربیت نبوی در مجموعه آموزشی ما حاکم شد و ما به عنوان وارثان انقلاب باید به نقش تعلیم و تربیت به خوبی عمل کنیم.
وی با اشاره به تقدیم ۳۶ هزار شهید دانش آموز و ۵ هزار فرهنگی در دوران دفاع مقدس گفت: این نشان از ظهور و بروز احکام دینی در آموزش و پرورش دارد و باید این هم افزایی و همزبانی تداوم داشته باشد.
وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد مباحث آموزش و پرورش برگرفته از مباحث دینی است، گفت: باید در راستای تبلور اقدامات دینی و جذب به مسجد تلاش بیشتری داشته باشیم.
وی گفت: علاوه بر تجهیز مساجد باید در زمینه آسیب های عمیق اجتماعی که جامعه به آن مبتلاست تلاش های گسترده ای داشته باشیم به ویژه در شهرستانهایی که به نوعی با فرهنگ های متعدد و مهاجرت های گوناگون حتی از فرق گوناگون مواجه هستیم، نیاز است که در این زمینه مهندسی اساسی شکل بگیرد و مراکزی که برای تعلیم و تربیتی که نشات گرفته از عقلانیت است، تلاش بیشتری کنیم.
فولادوند گفت: در حال حاضر دشمن از طریق تهاجم فرهنگی برای دستیابی به اهداف خود دلارها خرج می کند ما نیز باید در این زمینه هزینه کنیم و با برنامه ریزی درازمدت، کوتاه مدت، فاصله مسجد و مدرسه را کم کنیم همین باعث نتیجه بخشی در این دنیا و ذخیره ای برای آخرت ما می شود.
در پایان این مراسم تفاهم نامه فی مابین مرکز رسیدگی به امور مساجد و اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران توسط حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری و دکتر فولادوند امضا شد.