عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۶۱۱
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۳
گزارش عقیق
روایتی هست که «من ماتَ و لم یکن فی عُنُقِه بیعة امام زمانه، مات میتة جاهلیة». خب این امام زمان و عصر کیست؟ آن امامی که بیعت با او واجب است، کیست؟ این امامِ واجب المعرفة، حضرت صاحب الامر(عج) است.
مراسم شب هفتم شهادت سیدالشهدا(ع) در حسینیه بنی فاطمه برگزا شد. به گزارش عقیق، این مراسم جمعه شب در حسینیه بنی فاطمه تهران، که هیئتی با قدمتی به اندازه یک قرن است، با حضور آحاد مختلف مردم برگزار شد. در ابتدای این مراسم مداح اهل بیت، جناب آقای کریمی ابیاتی را در رثای امام حسین(ع) شعر زیر را خواند:
 
در حریمت، کمترین خدمتگذارم یا حسین
این بُوَد تنها مدالِ افتخارم یا حسین
 
با ولایت کرده ام طیْ، روز و شام خویش
بگذرم در یاد تو تنها، روزگارم یا حسین
 
گر چه خالی دستِ من، امّا ندارم هیچ غم
چون که بر لطفِ تو من، امیدوارم یا حسین
 
گر چه غرقِ معصیت، اما چه باک از دوزخ است
چون که مولای رئوفی، چون تو دارم یا حسین
 
آمدم تا در جوارِ رحمتت گیرم قرار
یاری ام کن اِی همه دار و ندارم یا حسین
 
سوی گلشن رو نکردم، با گُلَم آخِر چه کار
چون تویی تنها گل و باغ و بهارم یاحسین
 
در ادامه مراسم حجت الاسلام ناظم زاده سخنرانی کرد.بخش هایی از این سخنرانی را بخوانید:
 
 
قال الله فی کتابه «یوم ندعو کلّ اُناس بِإمام»
یکی از ویژگی های روز قیامت این است که هر گروهی را با امام و رهبرش در صحنه قیامت حاضر می کنند. اگر آن امام، پیشوای عادل و از جانب خدا باشد امام و مأمومینش به سوی بهشت می روند و اگر آن امام جزء ائمةالکفر باشد، به سوی جهنم رهسپار می شوند.
موضوع بحث امشب ما درباره ضرورت وجود امام معصوم در هر عصر و زمان بعد از رحلت پیغمبر است. برای اثبات این مطلب سه دلیل ذکر می کنیم.
دلیل اول این که؛ خداوند، اولین انسانی را که در کره زمین خلق کرد، حجّت خدا و پیغمبر او بوده است. یعنی آدمِ ابوالبشر. قبل از این که انسانی خلق بشود، خداوند ابتدا حجتش را خلق کرد تا هیچ انسانی بدون امام و رهبر نباشد.
این سنت استمرار داشته تا رسیده به این زمان. روایتی از  امام صادق(ع) درباره وجوب وجود حجّت هست : ‌«الحجّةُ قبل الخَلْق و مع الخَلْق و بعد الخَلْق» حجّت خدا آخرین انسانی است که در روی زمین می میرد!
خداوند به طور مرتب، انبیا و رسولان و اوصیاء و امامانی فرستاده تا جامعه بشری هیچ گاه بدونِ راهنما نباشد. چون اگر خداوند، راهنما برای بشر نفرستد و سپس عقاب و صواب کند، این کار عقلا قبیح است. قرآن می فرماید: «و ما کُنّا مُعَذّبینَ حتّی نَبعثَ رَسُولا» اول باید اهداف و مقاصد و اوامرِ منِ خدا را بدانند، بعد صواب و عقاب اِعمال شود!
باید عرض کنم که دو شیء گران بها و با ارزش در نظام آفرینش وجود دارد. از این دو چیز، برتر و بالاتر در نظام خلقت نیست. یکی علم و ایمان و معرفت. و دیگری عبودیّت. پس فلسفه خلقت دو چیز است. به همین جهت خداوند حجت برای انسان قرار داد تا معرفت و عبودیت در انسان ایجاد بشود.
خب، هر پیغمبری که از دنیا می رفت، پیغمبر دیگری وجود داشت. همینطور ۱۲۴ هزار پیغمبر. تا می رسد به زمان بعثت پیامبر اسلام. در این زمان، خداوند اراده حتمیه و قطعیه اش بر این تعلق گرفت که این دین، آخرین دین باشد و کاملترین و مقدّس ترین دین باشد و تا قیامت همین دین پابرجا باشد. بعد از پیغمبر، پیامبر دیگری نیامده است. دیگر جبرئیل برای نزول وحی به زمین نیامد. دین کامل شده بود. دیگر نیازی به وحی و پیامبر نیست.
خب، سؤال : آیا با رحلت پیامبر، رسالت هم از بین می رود؟ پیغمبر برای چه آمده بود؟ جواب : برای این آمده بود که جامعترین دین را برای بشر، تا قیامت بیاورد. تا مردم را از ظلمات به سوی نور بیاورد. بنابراین یا باید بگوییم دین و قرآن زمانش تمام شد یا باید بگوییم این دین، ابدی و تا قیامت است.
پیغمبر از دنیا رفت، اما عمر دین پایان نیافته است. این دین، ابدی است. باید تا ابد بماند. این اراده الهی است.
سؤال: خب آیا این دین مفسّر نمی خواهد؟ شارح نمی خواهد؟ حافظ و نگهبان نمی خواهد؟ حتما می خواهد. اگر دین، ازلی است، بنابراین مبیّن و حافظ و مفسر می خواهد. کسی را می خواهد که در نهایت اخلاق، معرفت و به دور از هوی باشد. هم سنگ پیامبر اسلام باشد.
الآن ۱۴۰۰ سال از بعثت گذشته است. آیا وجودِ امام در این زمان، ضرورت دارد؟ بله. روایتی هست که شیعه و سنی نقل کرده اند. «من ماتَ و لم یَعْرف امامَ زمانه ماتَ میتة جاهلیة»
مردم در زمان جاهلیت، یا در حال جهل و کفر و شرک و بت پرستی می مردند. مانند این ها می میرد کسی که امام زمان خود را نشناسد!!
روایت دیگری هست که «من ماتَ و لم یکن فی عُنُقِه بیعة امام زمانه، مات میتة جاهلیة». خب این امام زمان و عصر کیست؟ آن امامی که بیعت با او واجب است، کیست؟ این امامِ واجب المعرفة، حضرت صاحب الامر(عج) است. پس این دلیل عقلی می گوید: وجوب وجود امام عصر، امری قطعی است.
اما دلیل نقلی ما چیست؟ اول روایت معروف ثقلین. «إنی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی، لن یفترقا حتّی یردَ علیّ الحوضَ». بنابراین حدیث، تا همه عصرها و زمان ها باید امامی حافظ کتاب و سنت در کنار قرآن باشد. این حدیث دلالت می کند بر ضرورت وجود امام در این عصر.
اما آیه ای که دلالت دارد به مطلبِ ما: «هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهر دینه علی الدین کلّه»
خب، هنوز چنین زمانی پیش نیامده که اسلام، غالب بر جهان و همه ادیان باشد. و خداوند در این آیه فرموده است که چنین می شود. چطور است؟ حضرت صادق(ع) در تفسیر این آیه فرمودند: که آن کسی که اسلام را غالب و چیره می کند، امام زمان(عج) است.
ذکر این نکته لازم است که فلسفه خلقت عالم و آدم چهار چیز است. اولینش، روشن شدنِ زمین به نور معرفت و عبادت پروردگار است.«و اشرقت الارض بنور ربها»
فلسفه دوم خلقت، زنده شدن زمین به علم و ایمان، بعد از مردنش است. باید حیات طیبه ای برقرار شود. «واعلم ان الله یحیی الارض بعد موتها» این آیه هنوز اتفاق نیفتاده است.
فلسفه سوم، از بین رفتن باطل ها و تحقّق حق و عدالت به طور مطلق است. این آیه و مطلب به دستِ امامِ زمان تحقق پیدا می کند. با آمدنِ او، تمام جهان زیر سلطه حق می روند«جاء الحق و زهق الباطل».
فلسفه چهارم این که؛ خداوند این همه رسولان و ائمه و کتب را نازل کرد. خب چرا؟ بری قیام به عدالت. «انا ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان، لیقوم الناس بالقسط». مردم باید عدالت را در جامعه در همه زمینه ها رعایت کنند.
خب، خدایا این چهار مطلب تحقق پیدا نکرده است. اما این آیات، ما را وعده می دهند به این مطالب. پس چه موقع تحقق پیدا می کند؟
جواب این است که این فلسفه های خلقت به دستِ امام زمان تحقق پیدا می کند. در روایت نیز دارد که امام زمان(عج) به احمد بن اسحاق فرمودند: ای احمد! من بقیة الله هستم. من وارث انبیاء و پیامبران هستم. تنها حجت خدا در زمین هستم. من انتقام گیرنده از دشمنان هستم.
 
 
کدخبرنگار:۲۱۲۱۱۳

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین