۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۴ : ۱۸
عقیق: آیتالله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولیفقیه در استان قزوین، در چهاردهمین جلسه تفسیر قرآن که در دفتر امام جمعه قزوین برگزار شد، در ادامه بررسی آیات سوره جن و در تفسیر آیه ۱۷ گفت: وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا و اگر انس و جن بر طریق حق پایداری کنند حتماً آنان را از آب فراوانی سیراب خواهیم کرد.
وی اظهار کرد: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان معتقد است «مَاءً غَدَقًا» آب بسیار است که میخواهد توسعه در حضور را بیان کند. خدای متعال غالباً با توسعه رزق بندگانش را امتحان میکند و البته که فقر هم نوعی امتحان الهی است.
این مفسر قرآن ادامه داد: «وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا» استقامت در جایی است که از خدا میگویم و باید سر حرفمان ایستادگی و استقامت کنیم همچون استقامت بر نماز، روزه، حج، پرهیز از حرام، صلهرحم و توجه به فقرا که همه اینها ایستادگی میطلبد. «عَلَى الطَّرِيقَةِ» قرآن طریقت است. اگر سبک زندگی خود را بر اساس آیات قرآن ترسیم کنیم آسایش، آرامش و امنیت بر اساس این استقامت به انسانها هدیه میشود. آنگاه وقتی رزق زیاد شود پرونده امتحانات هم باز میشود.
آیتالله عابدینی تصریح کرد: اول آیه میفرماید که بر ذکر پروردگار استقامت کنید که نتیجه آن آرامش قلبهاست. اگر از یاد پروردگار سر باز زنیم در زندگی دلخوشی نخواهیم داشت و با همان وضعیت به قیامت میرسیم. وقتی جلوههای معنوی و ملکوتی در برابر جلوههای مادی ظهور کنند خدا برای بندگان مقاوم خود جلوهها و جاذبههای دنیا را بیرونق میکند و مسائل دنیایی از چشم آنان میافتد.
وی خاطرنشان کرد: تقوا با استقامت، مقاومت، پشتکار و تحمل رنجها پیدا میشود. حضرت علی(ع) میفرماید خداوند در وجود هر کسی متجلی شود آن فرد متقی خواهد شد و دیگر از هیچ چیز و هیچکس واهمهای نخواهد داشت. مصداق آن امام خمینی(ره) است که چنان با خداوند مانوس شد که گفت ما آمریکا را زیر پاهایمان له و لگد مال میکنیم و اگر ذکر خدا نباشد انسان ناامید خواهد شد و عذابی بدتر از ناامیدی در دنیا وجود ندارد.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین گفت: امامباقر(ع) میفرمایند که هیچ بندهای نیست که ۴۰ شبانهروز خود را برای خدا خالص کند و با مواظبت بر لقمه، سخن، چشم، گوش، قضاوت، افکار و بندگی استقامت داشته و اینگونه خالص باشد مگر اینکه خدا او را نسبت به دنیا زاهد قرار دهد یعنی رغبت بهدنیا را از او بگیرد. خداوند دنیا را گاهی «مطاع» میگوید که چیز کوچکی است و ارزش چندانی دارد و گاهی هم کلمه «قلیل» را به آن ضمیمه میکند «مطاع قلیل» و اگر کسی برای خدا خالص شد دنیا را مطاع قلیلی میبیند.
این مفسر قرآن اظهار کرد: ابنعباس دید حضرت امیر(ع) کفش کهنهاش را وصله میزند، نگاه معناداری به حضرت انداخت و در مقابل امام فرمود که ابنعباس حکومت بر مردم و این دنیا اگر حقی را احیا نکند به اندازه این کفش وصلهدار هم نمیارزد. یعنی دنیا در نظر او هیچ ارزشی نداشت. نه اینکه حضرت مبالغه میکند نه، بلکه ما در مورد ارزش دنیا بزرگنمایی میکنیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر کسی چهل روز خود را برای خدا خالص کند چشمههای حکمت در او به جوش میآید. با استقامت کردن خداوند چشم بصیرت را نسبت به دردها و درمانهای دنیا باز میکند و حکمت را در قلب مؤمن ثابت نگه میدارد تا حکیم شود و اینگونه است که از زبانش جز حکمت جاری نمیشود؛ همچون حاجقاسم سلیمانی یا امام راحل(ره) که تمام فکر و زندگی و منطقشان سرشار از حکمت و خیر کثیر بود.
آیتالله عابدینی تصریح کرد: ولایتمداری یعنی کسانی که پیامبر و اولیایالهی و قرآن را پذیرفتند و پای آن ایستادگی کردند در این هنگام است که فرشتگان نازل میشوند و به بندگان میگویند محزون نباشید که بهشت در انتظار شماست. همه ما هنگام مرگ به بشارت دادن فرشتهها نیاز داریم تا ما را به خوبیها بشارت دهند.
وی تصریح کرد: اگر اهل ذکر باشیم، تعالی پیدا میکنیم، طمأنینه داریم و خدا محترمانهترین خطابها را برای ما به کار میبرد، «یا ایتها النفس المطمئنه» درجهای است که خداوند برای بندگان متقی و اهل ذکر خود به کار میبرد.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین گفت: باید بندگی کنیم که خدا هم روش بندهپروی میداند. ائمه عالمان ربانی هستند و علوم بسیاری در اختیار ما گذاشتند اما ممکن است ما لیاقت و شایستگی درک آنها را نداشته باشیم. ظرفیت افراد با هم متفاوت است، گاهی فردی با یک حکمت نهجالبلاغه متحول میشود و مسیر زندگیاش را اصلاح میکند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اما عدهای حرف حق را شنیدند و گفتند پیامبر(ص) هذیان میگوید و آیات قرآن هیچ اثری در ضمیر آنها نداشت. در این آیه طریقت میتواند ولایت آل محمد(ص) باشد. هر کس از ذکر پروردگار رویگردان شود دچار عذاب سخت خواهد شد که روایت میگوید ذکر پروردگار ولایت امیرالمؤمنین است و این یکی از مصادیق است.