عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۸۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
نماینده ولی فقیه در قزوین تبیین کرد:
امام حسین (ع) فرموده‌اند: «کِتابُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ عَلی اَرْبَعَةِ اَشْیآءِ»، یعنی در چهار مرحله کتاب خدای عزوجل قابل تأمل و تدبر است.
عقیق:حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالکریم عابدینی، در جلسه تفسیر قرآن کریم که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، به روایتی از امام حسین (ع) اشاره و اظهار کرد: امام حسین (ع) فرموده‌اند: «کِتابُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ عَلی اَرْبَعَةِ اَشْیآءِ»، یعنی در چهار مرحله کتاب خدای عزوجل قابل تأمل و تدبر است.

وی به تشریح چهار مرحله تأمل و تدبر در قرآن پرداخت و تصریح کرد: امام حسین(ع) عبارات، رمزها (اشاره‌ها)، لطایف و حقایق را از چهار مرحله‌ای معرفی می‌کنند که کتاب خدا بر آن استوار است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با تأکید بر این که مرحله «عبارت» برای عوام و توده مردم است، ادامه داد: مرحله «عبارت» برای کسانی است که اهل تدبر، تأمل و تفکر نیستند و به ظاهر امر توجه می‌کنند.

امام‌جمعه قزوین با بیان این‌که نباید به مرحله عبارت اکتفا کرد و در این مرحله انسان باید شوق و ذوق را برای رسیدن به مرحله بعدی که همان رمزها و اشاره‌ها است ایجاد کند، افزود: حفظ، ترجمه، ریشه‌یابی لغات، فهمیدن و نوشتن تفسیر قرآن همگی از مراحل عبارت محسوب می‌شوند.

وی به تشریح معانی عبارت پرداخت و خاطرنشان کرد: کلمه عبارت از عابر، معبر و عبور گرفته شده و به معنای آن است که پس از رسیدن به عبارت، باید از این مرحله عبور کرد و نباید در آن متوقف ماند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی ضمن بیان این که اشارات در مرحله بعد عبارات قرار دارد، اذعان داشت: امام حسین (ع) فرموده‌اند اشارات مختص خواص است و کسانی که به کم راضی نمی‌شوند و نمی‌خواهند در مرحله عبارات باقی بمانند، وارد مرحله اشارات خواهند شد.

وی، لطایف قرآن را مرحله بعد از اشارات معرفی و اظهار کرد: امام صادق (ع) فرموده‌اند که «وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ» با امام حسن (ع) و امام حسین (ع) انطباق دارد و امام (ع) با بیان این مطلب از یک عالم دیگر پرده برمی‌دارد که از لطایف قرآن است.

امام جمعه قزوین در این خصوص ادامه داد: این همان لطایف قرآن کریم است و هیچ مفسری نمی‌تواند با علم تفسیر، علم لغت، ادبیات عرب، فلسفه، منطق، اصول و فقیه این را بفهمد و درک کند و فهم این موضوع مهم از عهده ائمه معصوم (ع) و اولیاء خدا برمی‌آید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، وجود امامت و ولایت در جامعه را امری ضروری عنوان کرد و یادآور شد: امام باقر (ع) یکی از شروط قبولی طواف خانه خدا را پذیرش ولایت امامان معصوم (ع) معرفی می‌کنند و اگر این شرط وجود داشته باشدف خانه خدا در امنیت خواهد بود؛ «وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ»، «وَطُورِ سِینِینَ»، «وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ» از لطایف قرآن قرآن هستند که در روایات به آن‌ها اشاره می‌شود و تفسیر برهان منبع اصلی این روایات است.

وی با تأکید بر این که مرحله حقایق مربوط به انبیاء الهی است، تصریح کرد: پیامبر (ص) در خصوص اولی الامر که در آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» آمده است، می‌فرمایند: «اولی الامر» جانشینان من علیّ بن ابی طالب، حسن بن علی و حسین بن علی هستند و ادامه دادند تا به امام زمان (عج) رسیدند و فرمودند که ایشان غیبت می‌کنند و غیبتشان طولانی می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: رسول اکرم (ص) فرمودند: در دوران غیبت افرادی به وجود امام زمان (عج) شک می‌کنند، اما کسانی که قلبشان در کوره‌های آزمایش و امتحان پخته شده است، در مسیر حق باقی می‌مانند.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین