عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۸۷۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۲
نماینده ولی فقیه در استان قزوین عبارات، رمزها، لطایف و حقایق را چهار مرحله تامل و تدبر در قرآن کریم معرفی کرد که کتاب خدا بر آن استوار است.
عقیق:حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، به روایتی از امام حسین (ع) اشاره و اظهار کرد: امام حسین (ع) فرموده‌اند: «کِتابُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ عَلی اَرْبَعَةِ اَشْیآءِ»، یعنی در چهار مرحله کتاب خدای عزوجل قابل تأمل و تدبر است.
وی به تشریح چهار مرحله تأمل و تدبر در قرآن پرداخت و تصریح کرد: امام حسین (ع) عبارات، رمزها (اشاره‌ها)، لطایف و حقایق را از چهار مرحله‌ای معرفی می‌کنند که کتاب خدا بر آن استوار است.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با تأکید بر این‌که مرحله «عبارت» برای عوام و توده مردم است، ادامه داد: مرحله «عبارت» برای کسانی است که اهل تدبر، تأمل و تفکر نیستند و به ظاهر امر توجه می‌کنند.
امام‌ جمعه قزوین با بیان این‌که «نباید به مرحله عبارت اکتفا کرد و در این مرحله انسان باید شوق و ذوق را برای رسیدن به مرحله بعدی که همان رمزها و اشاره‌ها است ایجاد کند» افزود: حفظ، ترجمه، ریشه‌یابی لغات، فهمیدن و نوشتن تفسیر قرآن همگی از مراحل عبارت محسوب می‌شوند.
وی به تشریح معانی عبارت پرداخت و خاطرنشان کرد: کلمه عبارت از عابر، معبر و عبور گرفته شده و به معنای آن است که پس از رسیدن به عبارت، باید از این مرحله عبور کرد و نباید در آن متوقف ماند.
این مفسر قرآن کریم ضمن بیان این‌که «اشارات در مرحله بعد عبارات قرار دارد» اضافه کرد: امام حسین (ع) فرموده‌اند اشارات مختص خواص است و کسانی که به کم راضی نمی‌شوند و نمی‌خواهند در مرحله عبارات باقی بمانند، وارد مرحله اشارات خواهند شد.
عابدینی لطایف قرآن را مرحله بعد از اشارات معرفی و اظهار کرد: امام صادق (ع) فرموده‌اند که «وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ» با امام حسن (ع) و امام حسین (ع) انطباق دارد و امام (ع) با بیان این مطلب از یک عالم دیگر پرده برمی‌دارد که از لطایف قرآن است.
وی در این خصوص ادامه داد: این همان لطایف قرآن کریم است و هیچ مفسری نمی‌تواند با علم تفسیر، علم لغت، ادبیات عرب، فلسفه، منطق، اصول و فقیه این را بفهمد و درک کند و فهم این موضوع مهم از عهده ائمه معصوم (ع) و اولیاء خدا برمی‌آید.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین وجود امامت و ولایت در جامعه را امری ضروری برشمرد و یادآور شد: امام باقر (ع) یکی از شروط قبولی طواف خانه خدا را پذیرش ولایت امامان معصوم (ع) معرفی می‌کنند و اگر این شرط وجود داشته باشد خانه خدا در امنیت خواهد بود، «وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ»، «وَطُورِ سِینِینَ»، «وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ» از لطایف قرآن هستند که در روایات به آن‌ها اشاره می‌شود و تفسیر برهان منبع اصلی این روایات است.
امام‌ جمعه قزوین با تأکید بر این‌که «مرحله حقایق مربوط به انبیاء الهی است» تصریح کرد: پیامبر (ص) در خصوص اولوالامر که در آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» آمده است، می‌فرمایند: «اولی الامر» جانشینان من علیّ بن ابی طالب، حسن بن علی و حسین بن علی هستند و ادامه دادند تا به امام زمان (عج) رسیدند و فرمودند که ایشان غیبت می‌کنند و غیبتشان طولانی می‌شود.
وی ادامه داد: رسول اکرم (ص) فرمودند: در دوران غیبت افرادی به وجود امام زمان (عج) شک می‌کنند اما کسانی که قلبشان در کوره‌های آزمایش و امتحان پخته شده است در مسیر حق باقی می‌مانند.



منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین