۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۱ : ۰۴
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی همزمان با ایام ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر (ع) درباره رمز دستیابی به حکمت الهی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: گناهان زبان شامل میانجیگری ناپسند است که مانع رسیدن انسان به حکمت میشود. لازم به تاکید است بین افراد را باید اصلاح نمود، اما نه بین هر فردی را، یک سری از میانجی گریها، ناپسند است، یعنی قرآن و دین آن را قبول ندارند، مانند میانجیگری بین دو گروه که اهل باطل هستند.
وی ناچیز شمردن گناه را یکی دیگر از موانع رسیدن انسان به حکمت بیان و عنوان کرد: خداوند علی اعلی در حدیث قدسی میفرماید: بنده من تو اگر تمام شب و روز را در مسیر بندگی من تلاش کنی، باز حق مرا ادا نکردی و در حق من مقصری. مقصری یعنی کوتاهی کردی و در نامه اعمالت کسری وجود دارد. حداقل گناهی که در تقصیر پیش میآید این است که من نمیتوانم شکر کنم. و یکی از مهمترین گناهان، ناشکری است.
علوی تهرانی در خصوص علت ناشکر بودن گفت: نداشتن شناخت به بعضی از نعمتها؛ یک چیزهایی هست که در مکتب دین نعمت است، اما متأسفانه آن را نعمت حساب نمیکنیم، در حدیث قدسی زیارت عاشورا بر مصیبت شکر میکنیم، گاهی تشخیص نمیدهیم مصیبت هم نعمت است. همچنین غرق شدن در کثرت نعمتها؛ خداوند ما را بمباران نعمت کرده بعضی از آن نعمتها اصلاً از یادمان رفته است. شکر هر نعمت واجب است.
این کارشناس مذهبی به دیگر موانع رسیدن به حکمت که بیان حرف بدون علم و یقین است اشاره و ادامه داد: آبروی دیگران را بردن با یک کلام، واداشتن افراد به کار زشت، کلام و وعدهای که بدون یاد خدا باشد، خلف وعده، هم سخن شدن با دروغگویان، هم سخن شدن با اهل گناه، همکار و هم سخن شدن با ظالمان و هم سخن شدن با مغرضان در دین از دیگر موانع به شمار میرود. لازم به ذکر است کلامی که قرار است در آینده اتفاق بیفتد، اگر بدون انشاءالله باشد، از مصادیق گناه است. همچنین وقتی انسان وعدهای را میدهد که نمیتواند وفا کند خلف وعده نام دارد.
علوی تهرانی درباره راه رسیدن به حکمت الهی گفت: به دست آوردن غذای حلال یکی از راههای رسیدن به حکمت الهی است جناب لقمان این موارد را رعایت نکرد که حکیم بشود، این موارد را رعایت کرد خدا به پاس مراقبت او، مقام حکمت به ایشان عطاء فرمود. در رابطه با حلال خوردن دو بحث روزی و روزی حلال مطرح است. در رابطه با روزی، تمام شئون، نکات اخلاقی و فقهی روزی را در رسانه صدا و سیما بیان کردهام و در خصوص روزی حلال صحبت خواهم نمود. حلال خوری دستور خدا و پیامبر است، لازم و واجب است که لقمه حلال بخوریم.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه مسئولیتهایی در کنار خوردن وجود دارد عنوان کرد: انسان باید روزی حلال بخورد و فساد نکند در قرآن کریم آمده بخورید و بیاشامید از روزی حق، اما در زمین فساد نکنید؛ خداوند فساد نکردن را در کنار ایمان نیاورده، کنار نماز نیاورده، کنار امر طبیعی آورده یعنی انسان طبیعتاً نباید فساد کند. همچنین خوردن و تبعیت نکردن از شیطان، خوردن و شکر کردن، خوردن و مخالفت نکردن با خدا، خوردن و جلوگیری از اسراف، خوردن و طلب مغفرت، خوردن و طغیان نکردن، خوردن و کمک به فقرا، خوردن و عمل صالح و خوردن و پرهیز از ظلم از دیگر مسوولیتهایی است که انسان باید در کنار خوردن مراعات کرده و انجام دهد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: قرآن کریم میفرماید: از روزیهای پاکیزهای که به شما دادیم بخورید، اینها به ما ظلم نکردند، بلکه ظلم آنها در حق خودشان بود.
منبع:مهر