عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۳۷۳
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۵
حجت الاسلام علوی تهرانی مطرح کرد؛
حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: خدا از بنده خود در قرآن تمجید کرده، قرآن کتاب بی‌نظیر است، پس این تمجید، تمجید بی‌نظیر است که می فرماید خداوند به علی (ع) به آسمانیان مباهات می‌کند.

عقیق:حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی کارشناس مذهبی همزمان با ایام ماه مبارک رمضان به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: صعصعهَ‌بن‌صوهان از حضرت امیر (ع) سوال می‌کند و می‌گوید شما بالاتر هستید یا آدم (ع)؟ حضرت فرمودند: وقتی آدم (ع) را در زمین مستقر کردند، گفتند تمام این منطقه برای تو به جز یک درخت، مبادرت نمود، ولی من برای رسیدن به یک لقمه حلال از هفتاد لقمه شبهه‌ناک اجتناب نمودم، من بالاتر هستم.

وی افزود: در ادامه پرسید شما بالاتر هستید یا ابراهیم (ع)؟ فرمودند: وقتی آیات را به ابراهیم (ع) نشان دادند، درخواست کرد خدایا آیات بیشتری به من نشان بدهید تا اطمینان قلبی پیدا کنم، اما اگر پرده‌ها کنار برود به یقین من اضافه نمی‌شود، من بالاترم. دیگر اینکه بفرمائید شما بالاتر هستید یا موسی (ع)؟ فرمودند: موسی (ع) فرعونیان را ترک کرد چون یک نفر را کشته بود، وقتی خدا فرمود برو آنان را انذار کن عرض کرد که یک نفر همراه من باشد، اما دست من به خون قهرمانان مشرک مکه آغشته بود در جنگ‌های مختلف، اما وقتی پیامبر به من فرمود که باید منشور برائت را بر فراز مکه بخوانی، نگفتم کسی همراه من باشد، تنها رفتم، پس من بالاترم. همچنین پاسخ دهید شما بالاتر هستید یا نوح (ع)؟ فرمودند: درباره فرزندان نوح در سوره نوح آیه ۴۶، خدا خطاب کرد که ای نوح فرزند تو با تو اهلیت ندارد، زیرا او را عمل ناشایست است، اما درباره فرزندان من آمد حسن (ع) و حسین (ع) آقا و سرور جوانان بهشت هستند، پس من بالاترم. در پایان بفرمائید شما بالاتر هستید یا عیسی (ع)؟ فرمودند: وقتی مادر عیسی به عیسی باردار بود آمد به طرف بیت‌المقدس، جلوی ایشان را گرفتند، گفتند برو این‌جا عبادتگاه است زایشگاه نیست، اما وقتی مادر من به من باردار بود گفتند بیا، آن هم نه از در عمومی بلکه از در اختصاصی، دیوار شکاف پیدا کرد و علی عالی اعلی سه روز مهمان خدا بود، پس من بالاترم.

علوی تهرانی با اشاره به فضیلت دیگر امیرمومنان علی(ع) گفت: فضیلت دیگر حضرت آن است که در لیله المبیت اتفاق افتاد. در این شب مشرکان نتوانستند جلوی فعالیت پیغمبر را بگیرند، تصمیم گرفتند به بستر پیغمبر حمله کنند و کار را تمام کنند، پیامبر از طریق پیک الهی از جریان توطئه آنان مطلع شدند و به دستور حضرت حق هجرت کردند، یک نفر باید در بستر بخوابد تا دشمن خیالش راحت باشد که پیغمبر را تحت نظر دارد، حضرت امیر (ع) این خطر را به جان خریدند و در بستر پیامبر خوابیدند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: در قرآن دو آیه در باب فروش جان وجود دارد یکی از این آیات می‌فرماید خدا از اهل ایمان، جان و مالشان را می‌خرد، در مقابل بهشت؛ و در جای دیگر می‌فرماید از مردم کسی است که جانش را می‌فروشد در باب خشنودی خدا. آیه ۲۰۷ سوره بقره از مهم‌ترین فضیلت‌های امیرالمؤمنین است و این سخن چهار دلیل دارد نخست این منقبت، فضیلت قرآنی است؛ خدا از بنده خود در قرآن تمجید کرده، قرآن کتاب بی‌نظیر است، پس این تمجید، تمجید بی‌نظیر است، خداوند به واسطه علی (ع) به آسمانیان مباهات می‌کند، معاویه بن ابی‌سفیان هشت هزار درهم هزینه می‌کند که حدیث را تحریف کند، و آن منقبت را از بین ببرد، پس این منقبت، فضیلت با اهمیتی است و آخر این فضیلت نشان می‌دهد شجاعت علی (ع) از اباعبدالله الحسین بیشتر است. کاشف‌الغطاء می‌گوید: حسین‌بن‌علی در معرکه جنگ بودند، دست به شمشیر بودند، شمشیر در مقابل شمشیر، اما علی‌بن‌ابیطالب در بستر بودند بدون سلاح و شمشیر. خداوند علی اعلی فرمودند: فرستادن صلوات بر پیامبر (ص) و حب علی بن ابیطالب در قیامت خریدار دارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین