عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۶
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۸
10 شوال؛ سالروز وفات آيت‌الله ميرزا حسين خليلی تهرانی/
سه شنبه 10 شوال، سالروز وفات آيت‌الله حاج ميرزا حسين خليلی تهرانی، از فقيهان بزرگ ايران در سال 1326 هـ.ق.

آيت‌الله حاج ميرزا «حسين خليلی تهرانی» در پايان تحصيلات مقدماتی از محضر بزرگانی چون: آيات عظام شيخ «مرتضی انصاری»، شيخ «محمدحسن صاحب جواهر» و «ملامحمدتقی گلپايگانی» بهره برد و بعد از سال‌ها شاگردی و تحصيل مستمر، خود از علمای بزرگ شد.

آيت‌الله خليلی تهرانی از مهارت فوق‌العاده‌ای در فقه و اصول، به ويژه تفكيك‏ اين دو علم از يك‌ديگر برخوردار بوده است و داراى مقام عظيمى در تقوا و خويشتن‏دارى، كثرت نماز و عبادت، بردبارى و استقامت در عبادت‌ها و سختى‏هاى روزگار بوده است.

شيخ هم‌چنين با مسجد كوفه و سهله انس زيادى داشت و عبادت در آن دو مسجد مقدس را وظيفه خود مى‏دانست. در عمر خود، اعتكاف در دهه آخر رمضان را در مسجد كوفه ترك نكرد تا وفات يافت. دربيشتر مواقع مخصوص زيارتى، با پاى پياده از نجف به زيارت امام حسين (ع) مى‏شتافت و بر اين ‏عمل عادت كرده بود.

بيشتر در مسجد و در حال نماز بود. اگر كسی مى‏خواست او را ببيند، يا در ركوع بود و يا درسجده. مواظب بود كه هر روز زيارت عاشورا را پس از اذان صبح و پيش از طلوع آفتاب (بين‏الطلوعين) بخواند و «دعاى سيفى‏» را كه از اميرالمؤمنين (ع) روايت‏شده، قرائت كند. در ‏اواخر چشمهايش ضعيف شد، تا اين‌كه كم‏كم بينایى خود را به كلى از دست داد. ديگر هيچ كس را نمى‏ديد.

از شدت پيرى و طول عمر، نيروى جسمانيش به تحليل رفته بود، اما با وجود آن ضعف مفرط، در حب‏ خدا خالص و قوى و در وظائف شرعى، از عبادت و نماز گرفته تا تلاوت دعاها و قرائت قرآن جدى بود. آن‌چنان جدى كه حتى بسيارى از جوانان نيرومند هم تحمل آن را نداشتند.

در نهايت نيز در مسجد سهله كوفه وفات يافت و در نجف ميان مقبره‏اى كه خود در كنار مدرسه‏اش تهيه ديده بود، به خاك سپرده‏شد. از آثار بجا مانده از آيت‌الله خليلی تهرانی، «ذريعة‌الوِداد و نجاة العباد» را می ‏توان نام برد.*

*منابع: نامداران راحل شيعه و ديدار با ابرار.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین