عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۸۳۶
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
حاج میثم مطیعی در نمایشگاه کتاب:
حاج میثم مطیعی، نویسنده، ستایشگر و مدرس دانشگاه در خلال بازدید از سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به غرفه خبرگزاری فارس آمد و از اهل علم و فضل خواست تا برای ترجمه مقتل ۴ جلدی‌اش، اسم پیشنهاد کنند.

گزارش تصویری

عقیق: حاج میثم مطیعی، نویسنده کتاب «آموزه‌های معصومان در مواجهه با اهانت» با حضور در غرفه خبرگزاری فارس در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با خبرنگار ما به گفت‌وگو نشست:

سال ۱۳۹۶ اعلام کردید مشغول ترجمه یک مقتل ۴ جلدی هستید؛ ترجمه این کتاب در چه مرحله‌ای است؟

مشغول ترجمه یک دوره ۴ جلدی مقتل با عنوان «الامام الحسین و اصحابه» اثر مرحوم شیخ فضلعلی قزوینی هستم. او از علمای نجف بود و حدود ۷۸ سال پیش از دنیا رفته است. در حال حاضر من و یکی از همکاران فاضلم در دانشگاه، مشغول ترجمه این کتاب هستیم و حدود ۱۱۰۰ صفحه از آن ترجمه شده است. ترجمه ۲ جلد به پایان رسیده و ترجمه جلد سوم این کتاب باقی مانده است. جلد چهارم مربوط به اعلام، فهرست‌ها و نمایه‌ها است. مرحله بعد، تحقیقات مربوط به کتاب شامل: اضافه شدن پاورقی‌ها، نکات تکمیل و نقد آراء مؤلف است.

محتوای کتاب در این ۴ جلد چگونه تقسیم می‌شود؟

محتوای جلد اول این کتاب شامل نامه‌ها، خطبه‌ها و وصایای امام حسین (علیه السلام)، اتفاقات حرکت حضرت از مدینه تا مکه و از مکه تا کوفه، منازل بین راه، حوادث شب و روز عاشورا و حوادث هنگام شهادت حضرت و بعد از واقعه عاشوراست. نویسنده در جلد دوم به اصحاب امام حسین علیه‌السلام می‌پردازد و جلد سوم به زنان حاضر در حادثه کربلا از جمله همسران اهل‌بیت و زنان و کودکان منتسب به اهل‌بیت پیامبر (صلوات‌الله علیه)، همسران شهدای کربلا، که در روز عاشورا در کربلا حاضر بوده‌اند اختصاص دارد و در پایان آن به نقش امام سجاد (علیه‌ السلام) در حادثه کربلا و بعد از آن پرداخته شده است.

عنوان عربی این مقتل «الامام الحسین و اصحابه» است. آیا شما عنوان فارسی برای این کتاب انتخاب کرده‌اید؟

نامی که مرحوم فضلعلی قزوینی برای این کتاب انتخاب کرده «الامام الحسین و اصحابه» است، اما ما هنوز برای ترجمه این کتاب اسمی انتخاب نکرده‌ایم؛ از اساتید اهل علم و کارشناسان این حوزه می‌خواهم عنوان پیشنهادی خودشان را برای این کتاب به ما اطلاع دهند. شرح واقعه، خط به خط، آیین فریاد، او و ... چند نمونه از اسامی پیشنهادی است که تا الان قطعی نیست.

چه مؤسسه‌ای چاپ و نشر کتاب را بر عهده دارد؟

همانطور که عرض کردم دو جلد به طور کامل ترجمه شده و حدود ۱۰۰ صفحه از جلد سوم نیز ترجمه شده، طبیعتاً ناشر کتاب هنوز مشخص نیست، اما برای آن هم از پیشنهادهای اهل علم استقبال می‌کنیم. اولویت ما ناشری است که بتواند خوب آن را چاپ و سپس به خوبی توزیع کند. چون فرآیند ترجمه این کتاب طولانی شد، بخشی از کار و فعالیت‌هایم را تعطیل کردم و روی کتاب تمرکز کردم که ان‌شاءالله، به زودی به پایان برسد.
 

سال گذشته کتاب «اهانت» به قلم شما رونمایی شد، چه چیزی باعث شد به نوشتن این کتاب بپردازید؟

کتاب «آموزه‌های معصومان در مواجهه با اهانت» سال گذشته در نمایشگاه کتاب رونمایی شد. در این کتاب شیوه مواجهه ائمه معصومین و انبیاء با اهانت بررسی شده است. در عصر حاضر با گسترش رسانه‌ها و فضای مجازی اهانت به مقدسات راحت‌تر و زیادتر شده است و مؤمنین و متدینین پاسخ شایسته‌ای به اهانت‌ها ندارند. حقیقتش این است که اصل این دغدغه مربوط به قبل از فتنه ۱۴۰۱ است. چند سال پیش بعد از اهانت به امام هادی علیه‌السلام توسط یکی از اهانت‌کنندگان ملعون این دغدغه ایجاد شد. وقتی دیدم متأسفانه مؤمنین برای پاسخ به این اهانت به نشر و اشاعه آن کمک کردند، احساس کردم باید این کتاب نوشته شود.

فصل‌بندی کتاب «اهانت» چگونه است و از چه الگویی پیروی می‌کند؟

در فصل اول تمام ریشه‌های لغوی و اصطلاحات مرتبط با اهانت در زبان عربی را بررسی و از لحاظ فقهی و حقوقی بارسنجی کرده‌ام و به یک دسته‌بندی از حیث اهانت‌هایی که به اعتقادات، شغل‌ها، اشخاص، خانواده اشخاص و... می‌شود، رسیدم. فصل دوم کتاب، قرآنی است. در آن انواع اهانت‌هایی که به انبیاء الهی شده و در قرآن کریم به آنها اشاره شده است، احصا کردم و شیوه پاسخگویی به این اهانت‌ها در قرآن را آورده‌ام. فصل سوم شیوه مواجهه با اهانت‌ها بر اساس احادیث و سیره ائمه معصومین (علیهم السلام) است. یعنی در این فصل به اهانت‌هایی که به پیامبر اکرم و اهل‌بیت (علیهم السلام) شده و شیوه مواجهه آنها با این اهانت‌ها اشاره شده است. در فصل سوم نیز مبانی فقهی، حقوقی، حکومتی، اخلاقی و ارتباطی پاسخ به اهانت بررسی شده و در آخر به ارائه الگو در زمان حاضر پرداخته شده است.

درباره دو اثری که درباره علم رجال نوشته‌اید، توضیح دهید که چرا به این حوزه ورود پیدا کردید؟

کتاب «پژوهشی پیرامون علم رجال» سال ۱۳۹۳ منتشر شده، ترجمه و تحقیق است. این کتاب اثر مرحوم میرزا ابوالحسن مشکینی اردبیلی از علمای نجف، درگذشته ۷۸ سال قبل، با عنوان «وجیزة في علم الرجال» به نوعی درس خارج علم رجال است. با یکی از همکارانم که از اعضای هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام است و تأکید کرده که اسمش را نبرم، این کتاب را ترجمه کردیم.ضمن ترجمه این کتاب از عربی به فارسی، ۳۰۰ پاورقی به آن اضافه شده است. کتاب «پایه‌های علم رجال» کتاب درسی در موضوع علم رجال اثر مرحوم علامه عبدالهادی الفضلی از علمای بزرگ شیعه در حجاز است که ۱۱ سال قبل از دنیا رفته است. با اینکه علامه الفضلی حوزوی بود، ۸۰ عنوان کتاب دارد که بسیاری از آنها به سبک دانشگاهی نوشته شده است و به خاطر اینکه خلأ ترجمه این کتاب در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا برای دانشجویان رشته قرآن و حدیث و علاقه‌مندان به علم رجال و اسامی راویان احساس می‌شد، این کتاب سامان پیدا کرد و توسط انتشارات سمت و دانشگاه امام صادق (علیه السلام) منتشر شد. این کتاب در حال حاضر یک کتاب آموزشی و درسی است.
 
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین