عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۱۳۷۴
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
گوهرشاد آغا يكي از بزرگ‌ترين بانوان واقف و از زنان اشراف خراسان بود كه با اثر ماندگار دنيوي خود، اجر اخروي و ياد خود را پس از قرن ها زنده نگاه داشت.
عقیق:گوهرشاد آغا كه بانويي با تمكن، با تدبر و در حيا مقامي والا داشته است، در كمال اخلاص و حسن عقيده مسجدي را در جوار بارگاه منور حضرت امام رضا(ع) بنا كرد كه بعدها بخشي از حرم مطهر حضرت رضا(ع) شد.
بانو گوهرشاد پسران دانش پروري تربيت كرد كه هر دو نفر آنها اهل فضل و هنر بودند، كتيبه پيش طاق مسجد گوهرشاد مشهد به خط ثلث اثر بايسنقر، پسر گوهرشاد است كه در بيست سالگي آن را نوشته و در اين مسجد به يادگار گذاشته است.
از آثار ميرزا سلطان ابراهيم، فرزند ديگر بانو گوهرشاد مي توان به كتابت قرآني به خط نسخ اشاره كرد كه در سال 827 قمري وقف روضه منوره حضرت رضا(ع) شد و هم اكنون در موزه كتابخانه آستان قدس رضوي موجود است.
از آثار ديگر گوهرشاد آغا كه خود نيز به هنر و دانش پروري شهره بود، مي توان به مسجد جامع مهد عليا گوهرشاد بيگم و مدرسه و خانقاه مهد عليا گوهرشاد آغا در هرات اشاره كرد.
وي پس از اتمام بناي مسجد گوهرشاد رقباتي را وقف اين مسجد كرد و توليت اين موقوفات را به فرزندان خود و در صورت انقراض اولاد واقفه به اولاد شريعت پناه علي حميدي علوي و در نهايت به يكي از صلحاي سادات عظام مشهد واگذار كرد.
 از بانو گوهرشاد واقفان ديگري نيز به پيروي از ايشان رقباتي را وقف مسجد گوهرشاد كردند. اين واقفه بزرگ در سن هشتاد و يك سالگي به شهادت رسيد و پيكرش را در مدرسه گوهرشاد در هرات دفن كردند.



منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین