عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۵۱۸
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۲
آورده‌اند كه در غزوه «ذي قَرَد» ، پيامبر كنار آبي به نام بيسان توقف كرد و از نام آن پرسيد. آن گاه كه از نام و طعم شور آن آگاه شد، نام نعمان را براي آن آب برگزيد. سپس با دعاي ايشان طعم آن شيرين و گوارا شد.
عقیق:بيسان نام چشمه‌اي نزديك مدينه به سوي خيبر بود. در ربيع الاول سال ششم ق. عُيينة بن حِصن فَزاري، رئيس بني‌فزاره، همراه برخي افراد قبيله خود به شتران پيامبر (ص) در غابه، نزديك مدينه در مسير شام حمله كرد و مردي از بني‌غِفار را كه مسؤول شتران بود، كشت و همسر او را با خود برد. رسول خدا (ص) با شنيدن اين گزارش، همراه گروهي از مسلمانان به تعقيب آن‌ها پرداخت. اين غزوه به ذي قَرَد شهرت يافت.

آورده‌اند كه در اين غزوه، پيامبر كنار آبي به نام بيسان توقف كرد و از نام آن پرسيد. آن گاه كه از نام و طعم شور آن آگاه شد، نام نعمان را براي آن آب برگزيد. سپس با دعاي ايشان طعم آن شيرين و گوارا شد.

به گزارشي، سپس طلحة بن عبيدالله اين آب را خريد و در راه خدا وقف كرد و نزد پيامبر (ص) آمد و از كار خود گزارش داد. رسول خدا (ص) او را فيّاض خطاب كرد و از آن پس وي «طلحة الفيّاض» خوانده شد.

سكوت منابع سيره و مغازي‌نگاري نخستين از اين گزارش و نيز تناقض روايت‌ها در وجه تسميه طلحه به اين لقب و زمان آن، از كوشش براي فضيلت‌تراشي حكايت دارد؛ در روايتي ضعيف به نقل از پيامبر، يكي از دو چشمه مورد اشاره در آيه ۵۰ رحمن/۵۵ (عَيْنانِ تَجْرِيانِ) آب بيسان است.

جز دو روايت ياد شده، گزارشي ديگر درباره بيسان يافت نشد؛ بيسان همچنين نام شهري در اردن ميان حوران و فلسطين است كه در فاصله حدود شش كيلومتري كرانه رود اردن قرار دارد.

همچنين اين نام بر سرزميني پر از درختان خرما در يمامه و نيز روستايي در موصل و روستايي در مرو اطلاق شده است.


منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین