۰۱ آذر ۱۴۰۳ ۲۰ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۰ : ۱۲
عقیق: همانطور که میدانید و پیامبر عزیزمان گفته ایه از با فضیل ترین سوره بقره می باشد و از همچنین بهترین و و با فضیل ترین ایه قران سوره بقره ایه الکرسی می باشد . خواندن این ایه بسیار توصیه شده است و اهمیت خواندن این ایه بسیار تاکید شده است .ما دراین بخش در مورد دلیل اهمیت آیه الکرسی گفته شده است .
۱/شأن نزول «آیه الکرسی»
در مورد شأن نزول آیه الکرسی امام صادق(علیه السلام) میفرماید: «یهود معتقد بودند وقتى خداى تواناآسمانها و زمین را آفرید ، در حالىکه بر فراز کرسى نشسته بود که روى دو زانوى خود تکیه کردهبود و بدین وسیله رفع خستگى نمود؛ لذا آیه الکرسی بر ردّ اعتقاد آنان نازل شد».[۱]
۲٫ اهمیت و جایگاه «آیه الکرسى»
در اهمیت و فضیلت آیه الکرسی احادیث زیادی با ثوابهای گوناگون نقل شده است، که برای نمونه دو مورد بیان میشود:پیامبر اکرم(صلی الله علیهو آله) میفرماید: «برگزیده قرآن سوره بقره و برگزیده بقره، آیه الکرسى است، در آن پنجاه کلمه است و درهر کلمهاى پنجاه برکت است».[۲]همچنین امام صادق(علیه السلام) میفرماید: «براى هر چیز نخبهاى است و نخبه و قلّه قرآن، آیه الکرسى است.
هر کس یکبار آنرا بخواند خداوند هزار ناگوارى از ناگواریهاى دنیا و هزار ناگوارى از ناگواریهاى آخرت را از اوبر میگرداند، آسانترین ناگوارى دنیا فقر و سهلترین ناگوارى آخرت عذاب قبر است و من به امید ارتقای درجهو مقامم آنرا میخوانم».[۳]در روایات به خواندن آیه الکرسی در منزل،[۴] در تعقیب نمازها،[۵] موقع خواب،[۶] هنگام خارج شدن ازمنزل،[۷] زمان سوار شدن بر مرکب،[۸] وقت زیارت قبور مۆمنان[۹] و… سفارش شده است.
۳٫ حدود آیه الکرسی
در مورد حدود آیه الکرسی دو دیدگاه وجود دارد و قائلان به هر دیدگاه، دلایلی ارائه کردهاند که به اختصاربیان میشود.۳-۱٫آیه الکرسی، یک آیه است؛ یعنی از «اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ» تا «وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ» است؛به چند دلیل:الف.ظاهر بسیارى از روایات همین را تأیید میکند، به ویژه اینکه آنچه مشهور است و در روایات آمده عبارت «آیه الکرسى» است که کلمه «آیه» مفرد است و تنها شامل یک آیه میشود.[۱۰] و اگر تا «هُمْ فِیها خالِدُونَ» بودباید تعبیر به آیات میشد.
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) میفرماید: «برگزیده قرآن سوره بقره و برگزیده بقره، آیه الکرسى است، در آن پنجاهکلمه است و در هر کلمهاى پنجاه برکت است»ب.اضافه شدن آیه به کرسى هم، مۆیّد دیگر است؛ زیرا آیهای که مشتمل بر لفظ «کرسى» است، آیه ۲۵۵ سورهبقره بوده، ولی در آیات بعد از آن، لفظ کرسى نیامده است.[۱۱]ج.تمام مفسران شیعی و سنی؛ فضائل و خواص آیه الکرسى را ذیل آیه ۲۵۵ سوره بقره بیان کردهاند، سپس بهتفسیر دو آیه بعد از آن پرداختهاند.
خواص و اعجاز خواندن آیت الکرسی
۲٫ برخی نیز آیه الکرسی را تا آیه ۲۵۷ (هُمْ فِیها خالِدُونَ) دانستهاند.
به سه دلیل:
الف.متعارف بودن بین مسلمانان.ب.در روایات سفارش شده است که آیه الکرسى و دو آیه بعد از آن خوانده شود.[۱۲]آنچه درباره آیه الکرسی مناسببه نظر میرسد این است که؛ با توجه به روایاتی که عنوان «آیه الکرسی» در آن ذکر شده، به همانآیه ۲۵۵ سوره بقره میگویند، اما در برخی روایات علاوه بر سفارش به خواندن آیه الکرسی، به خواندن دو آیه بعد از آن هم سفارش شده است، ولی نه به عنوان آیه الکرسی؛ از اینرو، میان عرف مۆمنان جا افتادهاست که آیه الکرسی به سه آیه ۲۵۵ تا ۲۵۷ سوره بقره گفته میشود.
در عین حال؛ در اینجا تفسیر هر سه آیه بیان میشود.
۴٫ تفسیر آیه ۲۵۵ سوره بقره«اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِیالْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا یُحیطُونَ بِشَیْءٍ مِنْعِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا یَۆُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظیمُ».پس از آنکه خداوندداستان امتهاى گذشته و اختلاف آنان را با پیامبرانشان در مسئله توحید بیان کرد، در این آیه شریفه به بیانتوحید میپردازد.
«اللَّهُ»؛ یعنى کسى که به دلیل قدرت و تواناییاش بر نعمتها، پرستش سزاوار اوست.«لا إِلهَ إِلَّا هُوَ»؛ احدى جز اوسزاوار پرستش و خدایى نیست.«الْحَیُّ الْقَیُّومُ»؛ زندهاى که قائم است به تدبیر خلق از آفرینش ابتدایى مردم و سپس روزىدادن به آنها.فرزند خدا بچه«لا تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لا نَوْمٌ»؛ او را نه چُرت و نه خواب سنگین میگیرد. دلیل اهمیت آیه الکرسی بعضى میگویند: یعنى او غافل از مردم نمیگردد و آنها را فراموش نمینماید.«لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ»؛براى اوست سلطنت و تصرف آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است.«مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ»؛ کیست که شفاعت کند نزد او جز به اجازهاش.
این جمله استفهامى است که معناى انکار و نفى دارد؛ یعنى شفاعت نمیکند در روز قیامت کسى براى دیگرى جزبه اجازه خدا و امر خدا؛ چون مشرکان میپنداشتند که بُتها براى آنان شفاعت میکنند.«یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ ماخَلْفَهُمْ»؛ میداند آنچه روبهرو و آنچه پشت سر ایشان است.«وَ لا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِنْ عِلْمِهِ»؛ به چیزى از دانش اواحاطه ندارند.مقصود از کلمه «علم» در اینجا «معلوم» است یعنى به معلومات او احاطه ندارند.
«إِلَّا بِما شاءَ»؛ مگر آنچه را که خود او بخواهد که دیگران بدانند و آنان را آگاه کند.«وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِوَ الْأَرْضَ»؛ علم و آگاهى خدا آسمانها و زمین را فرا گرفته است.«وَ لا یَۆُدُهُ حِفْظُهُما»؛ یعنى بر خداوند حفظآسمانها و زمین سنگین و سخت نمیباشد.«وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ»؛ او بالاتر است از مانندها و ضدها و مثلها واز آنچه نشانه نقص و دلیل حدوث است و او توانا است و عظیم الشأن که هیچ چیز او راناتوان نمیکند و دانایى است که هیچ چیز بر او پوشیده نیست و براى مقدورات و معلومات او نهایت وپایانى نیست.[۱۳]
نکته پر اهمیت درباره آیه الکرسی
تفسیر آیه ۲۵۶ سوره بقره
«لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُۆْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِالْوُثْقى لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیم».ظاهر بسیارى از روایات همین را تأیید میکند، بویژه اینکه آنچه مشهور اسو در روایات آمده عبارت «آیه الکرسى» است که کلمه «آیه» مفرد است و تنها شامل یک آیه میشود«لا إِکْراهَفِی الدِّینِ»؛ اکراه و اجبارى در دین نیست و امور مذهب بر قدرت و اختیار مبتنى است نه بر إجبار.«قَدْتَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ»؛ ایمان از کفر (و حق از باطل) با دلایل روشن، جدا شد.«فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ…»؛ هر کسکافر شود به شیطان و بتها، و خدا را تصدیق کند، به نیروى بازدارنده مطمئنى دست یافته که قطع نمیشود.
تفسیر آیه ۲۵۷ سوره بقره
«اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاۆُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِکَأَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ».«اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ»؛ خدا ولى و سرپرست کسانى است کهبخواهند ایمان آورند، و با لطف و کمک خویش آنان را از تاریکیهاى کفر و گمراهى بیرون میآورد و بهنور و هدایت راهنمایى میکند.
یا منظور این است که خداوند مۆمنان را از شبهاتى که در دین براى آنها به وجود میآید بیرون میبردو دلیل اهمیت آیه الکرسی به وسیله راه حلهایى که در اختیارشان میگذارد، آنان را به نور یقین میرساند.«وَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیاۆُهُمُ الطَّاغُوتُ»؛ کسانىکه بر کفر اصرار ورزند به عکس مۆمنان، اولیاى آنها شیاطین هستند که عهدهدار امور آنان میباشند.«یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ»؛ آنان را از نور هدایت و روشنایى به تاریکیهاى جهل و شرک بیرون میبرند.«أُولئِکَ أَصْحابُالنَّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ»؛ اینان اهل آتش و براى همیشه در آن خواهند بود.[۱۴]
منبع:صد آنلاین