۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۲ : ۱۳
عقیق:به گزارش روابط عمومی جامعه ایمانی مشعر، نشست خبری فراخوانهای هنری رسانهای هیأت صبح امروز سهشنبه ۴ مردادماه در مجموعه فرهنگی هنری شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد.
عاشورا قصه قصههاست
آیتالله سیدمحمد قائممقامی، کارشناس مذهبی در این نشست با اشاره به اینکه ماجرای عاشورا قصهای است که متفاوت از قصههای دیگر است، اظهار داشت: ماجرای عاشورا و کربلای امام حسین (ع) قصه قصهها و قصهای مطلق است، یعنی تمام ماجرای دیگر انسانها متأثر از آن است.
وی با طرح این سؤال که در واقعه عاشورا چه رخ داده است،گفت: در عاشورا یک دوگانگی داریم در این قصه ظلماتی مطلق را داریم که فوق آن وجود ندارد. با شهادت امام حسین (ع) ظلمت مطلق حاکم میشود، اما در نقطه مقابل نوری هم ظاهر میشود که همچون یک انفجار نور است. این نور مقطعی و برههای نیست. یکی از ویژگیهای دستگاه امام حسین (ع) این است که کسی که در آن وارد میشود با حقیقتی آشنا میشود که برگشت ندارد و خاموش شدنی نیست.
هرکس وارد دستگاه امام حسین شود، خارج نمیشود
وی افزود: کسی که در دستگاه امام حسین (ع) به معرفت برسد، برگشت ندارد. اگر زیبایی در این دستگاه تجلی کند به زشتی منجر نمیشود. اگر در دستگاه ایشان لذت را تجربه کند لذت واقعی است و دیگر از آن دست نخواهد کشید. اگر کسی به این دستگاه وارد شود دیگر خارج نخواهد شد.
قائممقامی با اشاره به اینکه در این قصه عاشورا در پی ظلمت مطلق انفجار نور رخ میدهد و علم و حقیقت پدیدار میشود،گفت: انسان در شرایطی زنده خواهد بود که حقایق به آن برسد که در دستگاه امام حسین (ع) اینگونه است. در دستگاه امام حسین (ع) عالمی غمزده میشود و پس از آن شادی آن را فرا میگیرد، شادی که از مجرای عزاداری حاصل میشود.
عمر سعد سنبل تراژدی و امام حسین (ع) سنبل حماسی عاشوراست
این کارشناس هنری و مذهبی ادامه داد: در قصه عاشورا زمانی که به لحاظ هنری بحث و بررسی میشود که آیا حماسی بوده است و یا تراژیک اینگونه گفته میشود که هر دو را شاهد هستیم اما تراژیک بودن آن از لحاظ شهادت امام حسین (ع) نیست بلکه از جهت قاتلان ایشان است که انسانها به چه درجهای میرسند که حجت خدا را به شهادت میرسانند. عمر سعد سنبل تراژدی عاشورا و امام حسین (ع) سنبل حماسی عاشورا است.
وی با بیان اینکه عاشورا بشریت را از تراژدی نجات میدهد،گفت: انسان در دستگاه امام حسین (ع) هم زیبایی، شور، احساس و هنر را به دست میآورد و در فراخوان این سوگوارهها بنا داریم با عکاسی، پوستر، نقاشی، فیلم و صوت توسط هنرمندان آنها را روایت کنیم. هر هنری مانند شعر، عکس و ... از عاشورا نشأت گرفته است.
رونمایی از ۸ فراخوان هنری و رسانهای هیأت
در ادامه رحیم آبفروش، دبیر جامعه ایمانی مشعر در این نشست با اشاره به اینکه امسال دهه دوم فعالیتهای این مجموعه و همچنین فعالیتهای هنر هیأت آغاز شده است،گفت: در نخستین سال فعالیت سوگواره عکس و پوستر هیأت را آغاز کردیم که قدیمیترین فراخوان ما بود که امسال وارد یازدهمین دوره فعالیت آنها شدهایم که متناسب با عمر فعالیت جامعه ایمانی مشعر است. امروز ۸ فراخوان را رونمایی میکنیم که در روزهای آتی سه فراخوان دیگر نیز اعلام خواهد شد تا در سال ۱۴۰۱ مجموعه ۱۱ فراخوان در حوزه هنر و رسانه هیأت داشته باشیم.
وی افزود: این فراخوانها شامل یازدهمین سوگواره عاشورایی، عکس هیأت یازدهمین سوگواره عاشورایی پوستر هیأت، سومین سهسالانه نشانه یأت، سومین فراخوان گرافیک متحرک هیأت، سومین فراخوان تولیدات ویدئویی هیأت، سومین فراخوان تولیدات صوتی هیأت است و از سال گذشته رشته تصویرسازی و حروفنگاری هیأت را هم از بخش پوستر جدا کردیم که برای امسال دومین فراخوان تصویرسازی هیأت و دومین فراخوان حروفنگاری هیأت را هم خواهیم داشت.
محرم امسال ۱۱ فراخوان هنری و رسانهای خواهیم داشت
آبفروش افزود: در روزهای آتی فراخوان سرود و فراخوان تعزیه با نگاه ظرفیت اجرا شدن در هیأت و همچنین چهارمین فراخوان گرافیک محیطی هیأت نیز اعلام خواهد شد تا در مجموع برای محرم امسال ۱۱ فراخوان هنری و رسانهای داشته باشیم.
دبیر جامعه ایمانی مشعر گفت: از اول محرم دریافت آثار در دو وبگاه هنر هیأت و رسانه هیأت انجام میشود و هنرمندان تا ۲۲ مهرماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند. انشاءالله بنا داریم در آذرماه اختتامیه این فراخوانها و سوگوارهها را برگزار کنیم. اختتامیهای که گردهمایی هنرمندان هیأتی خواهد بود.
۵۰۰ هنرمند در ۳ روز، آثار هنری هیأتی تولید میکنند
وی گفت: در این فراخوانها برای تقویت بخشهای مختلف رویداد کم نظیری با عنوان سفینة النجاة با حضور ۵۰۰ هنرمند هیأتی به مدت سه روز در مشهد مقدس برپا خواهد شد که بناست این هنرمندان به خلق اثر بپردازند که نتایج آن در معرض استفاده نهادها و هیأتهای کشور قرار خواهد گرفت.
نهادها به کمک بیایند تا کتابهای جشنواره را چاپ کنیم
آبفروش با اشاره به اینکه در دورههای گذشته ۶ جلد کتاب عکس هیأت، ۶ جلد کتاب پوستر هیأت و یک جلد کتاب نشان هیأت منتشر شده است که نشاندهنده مسیر تجربهشده ماست گفت: متأسفانه در این سالها هیچ نهاد و ارگانی از مجموعه ما حمایت نکرده است. طوری که در حال حاضر ۴ جلد کتاب عکس هیأت، ۴ جلد کتاب پوستر هیأت و دومین کتاب نشان هیأت آماده انتشار است و حتی شابک هم دریافت کرده است. اما به دلیل مشکلات مالی نتوانستیم چاپ کنیم. هر سازمان و نهادی اعلام آمادگی کند، این کتابها را با نشان آنها منتشر خواهیم کرد.
دبیر جامعه ایمانی مشعر افزود: این کتابها گنجینه بینظیری است که روز مرحوم طالبزاده در خصوص آنها گفت دومین کار نفیسی است که در طول عمر خود دیده است که اولین مورد آن را کتاب عکس جنگ عنوان کرد و گفته بود هر زمان دلش برای زیارت امام حسین (ع) و هیأت تنگ میشود این کتابها را ورق میزند که باید ترجمه شود. اما متأسفانه با توجه به مشکلات مالی نتوانستیم بخشهای تعدادی از آنها را چاپ کنیم.
موضوعات و محورهای فراخوانهای هنری و رسانهای هیأت
آبفروش در پاسخ به سوالی با اشاره به بخشها و موضوعات این فراخوانها گفت: محور کلی فراخوانها فرهنگ و مکتب عاشورا است و در هر بخش تخصصی نیز موضوعاتی وجود دارد در بخش عکس موضوع اصلی روایت هیأت است که بنا داریم تجربه زیستی فردی در هیأت روایت شود و به این وسیله زبان گویای هیأتیها را تقویت کنیم. بخش جنبی در حوزه عکس به عکسهای قدیمی و کهن اختصاص دارد و بخش ویژه نیز پیادهروی اربعین است. در بخش پوستر محور اصلی پوستر اعلان هیأت برای هر مناسبت است و در بخش ویژه با عنوان پوستر شیعی پوسترهای عیدانه از مجالس شادی ۱۴ معصوم مدنظر ما است.
موضوع اصلی فراخوان تصویرسازی، روضه های خانگی است
دبیر جامعه ایمانی مشعر گفت: در بخش نشان هیأت به دنبال دریافت آثار از نشانهای هیأتها هستیم و در بخش فراخوان صوتی و تصویری نیز بخش اصلی به روایت هیأت و بخش جنبی به کلیپ و پادکست سخنرانی و مداحی و بخش ویژه نیز به تیزر هیأتها اختصاص دارد. در بخش تصویرسازی هیأت موضوع اصلی فراخوان امسال روضههای خانگی است و در بخش حروفنگاری هیأت القاب و اسماء ثامنالحجج امام رضا (ع) مدنظر است و در نهایت در بخش گرافیک و پوستر متحرک هیأت هم موضوع اصلی روایت هیأت است و بخش جنبی نیز پوستر، پوستر متحرک هیأتها مدنظر است.
وی با اشاره به اینکه تمام آثار برگزیده و نتایج دورههای گذشته این فراخوانها در سایت هنر هیأت بارگذاری شده است و در این فضا هر هنرمند دارای صفحهای شخصی است اظهار داشت: تاکنون ۴۰ هزار عکس و پوستر هیأت در این سایت بارگذاری شده است که اینها آثار برگزیده جشنوارههای دورههای گذشته است و تعداد آثار دریافتی بسیار بیشتر بوده است این آثار با توضیحاتی منتشر شده است تا قابل جستوجو باشد. همچنین در شبکههای اجتماعی به طور مثال اینستاگرام صفحاتی به نام هر یک از فراخوانها ایجاد شده است و آثار برگزیده در آنجا هم بارگذاری شده است.
آبفروش در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص فعالیتهای جامعه ایمانی مشعر اظهارداشت: 11 سال پیش به دنبال یک دغدغه و کمشده در تعریف و ترسیم رابطه حاکمیت و مردم بودیم. در آن زمان حاکمیت مردمی و حلقههای میانی در ادابیات کشور وارد نشده بود. برای تغییر در نهاد این هیأت باور داشتیم که با دستور و بخشنامه محقق نمیشود و باید از دل هیأتها اقدام کرد. جامعه ایمانی هیأت تشکیل شد تا اجتماعی از خود هیأتیها باشد تا پیگیر مسائل هیأتها باشد. مجموعهای مردمی است که وابسته به جناحها و ... نیست. عنوان مشعر هم برگرفته از شور و شعور موجود در هیأتها و ارکان آن یعنی مداح، شاعر، عالم و راوی است.
دبیرجامعه ایمانی مشعر افزود: این مجموعه در 36 جغرافیای استانی و شهرستانی فعال است و 10 هزار هیأت، همین تعداد مداح و روحانی نیز ارتباط دارد. در این فراخوانها به دنبال آن هستیم تا جمعی از هنمرمندان هیأتیها را هم جمع کنیم تا در نهایت آن جامعه ایمانی محقق شود.
در پایان این نشست با حضور آیتالله قائم مقامی، رحیم آبفروش دبیر جامعه ایمانی مشعر، محمدعلی کشاورز داور بخش نشان هیأت، سید عباس میرهاشمی داور بخش عکس هیأت، حاجر سلیمی نمین داور بخش پوستر و تصویرسازی، صابر شیخ رضایی داور بخش پوستر و حروف نگاری و کرباسی باف داور بخش صوتی و تصویری هیأت از پوسترهای این 8 فراخوانرونمایی شد و داوران نیز توضیحاتی درباره بخشهای خود ارائه کردند.
نشان هیأت باید خوانایی و صراحت بیان داشته باشد
محمد علی کشاورز داور بخش نشان هیأت گفت: نشان هیأت تاکنون به صورت نوشتاری بوده است. هنرمندان باید محبت امام حسین(ع) را در دل خود زنده نگه دارند و با آن محبت خیالپردازی کنند تا بتوانند آثار هنری تولید کنند. در نشان هیأت، خوانایی و صراحت بیان مهم است. گاهی ترکیبات تولید شده خوانایی لازم را ندارد و هنرمند درگیر وجه هنری شده است. نشان باید سریعالانتقال باشد.
وی افزود: نشان هیأت نباید حشو زواید داشته باشد. نشان باید مختصر و مفید باشد و در همان لحظات اولیه، مضمون و محتوا و مفهموم خود را برساند. طراح باید به القای موضوع توجه داشته باشد.
کشاورز گفت: رنگ در نشان هیأت باید با موضوع همخوانی داشته باشد بنابراین طراح باید آشنا به رنگ شناسی باشد. آنها حداقل باید به اقلام سته و شناخت حروف عربی آشنایی داشته باشند.
محور ویژه بخش عکس امسال، پیاده روی اربعین است
سید عباس میرهاشمی داور بخش عکس گفت: در این 10 سال همواره تلاش شده است به هنرهای مغفول در این فراخوانها پرداخته شود که موفقیتهای به دست آمده جای تشکر و قدردانی دارد. در بخش عکس مطالعهای انجام شده است که با مرور این ده دوره میتوانیم از نگاهان عماسان در زمان و مکان مختلف، باخبر شویم. امیدوارم در این دوره شاهد ناگفتههای جدید باشیم.
وی افزود: در بخش ععکس 3 محور داریم. محور اصلی بخش تک عکس و مجموعه عکس است، محور جنبی نگاه به عکس های قدیمی است و در نهایت محور ویژه هم پیاده روی اربعین است. در مجموعه عکس به دنبال روایت هستیم. ان شاء الله که آثار خوبی را امسال شاهد باشیم.
بعد نجات بخش امام حسین مغفول مانده است
هاجر سلیمی نمین دارو بخش پوستر و تصویرسازی نیز در این نشست اظهارداشت: در تصویرسازی متاسفانه هنرمندان درگیر روایتهای خاص مثلا از روضههای خانگی میشوند در حالی که عاشورا و کربلا مادر تمام داستانها و قصههای نبرد خیر و شر است. این داستان آیه جاء الحق و ذهق الباطل قرآن کریم را تا پایان جهان روایت میکند.
وی گفت: باید یک مرتبه به عشاورا برگردیم که این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست افزود: معتقدم اگر پیامبر شهر علم است و امیرالمومنین در آن، امام حسین هم شهر عشق است و حضرت عباس در آن که مردم را نجات خواهند داد. متاسفانه ما به این بعد توجه نداریم.
سلیمی نمین گفت: در بخش تصویرگری پذیرای تمام سبکها هستیم اما آثار باید ایده داشته باشند و نگاه نویی ارائه کنند. ایدههای که این حقیقتسازی را داشته باشند، ابعاد جدیدی برای مخاطب باز خواهند کرد.
سوگوارههای هنر هیأت به دنبال توانمندسازی هنرمندان است
صابر شیخ رضایی داور بخش پوستر و حروف نگاری هم گفت: بسیاری از نهادها در این دو دهه مدعی فعالیت فرهنگی و هنری عاشورایی بودند اما به مرور افت کردند اما جامعه ایمانی مشعر در این فراخوانها ثبات قدم داشته است و به برکت سیدالشهدا امسال کار را گسترش هم داده است.
وی افزود: مشعر در برگزاری سوگواره هنر هیأت جدای از برگزاری، تلاش دارد تا ارتقای سطح فنی و علمی هنرمندان را هم با برگزاری کارگاهها و انتشار کتاب داشته باشد. در بخش عکس کتابهای این سوگواره یک گنجینه غنی است.
شیخ رضایی افزود: ععلاوه برمکتوبات، آثار این فراخوانها در تارنمای هنر هیأت هم گنجینه خوبی دارد.
هدف از اعلام فراخوان صوتی و تصویری هیأت
کرباسی باف داور بخش صوتی و تصویری هیأت گفت: حجم و کیفیت بالایی از آثار در این بخشها را شاهد هستیم که متاسفانه مجموعههای مرتبط با هنرمندان فعال ارتباطی نداشتند. به همین دلیل فراخوانی اعلام کردیم که امسال سومین دوره آن است تا هم شناسایی از هنرمندان داشته باشیم و شبکهسازی انجام دهیم و هم توانمندسازی آنان را دنیال کنیم.
وی افزود: آثار دریافتی در این سوگواره برای پخش به شبکههای تلویزیونی و رادیویی داده میشود و هنرمندانی از دل این سوگواره با مجموعههای تلویزیونی مرتبط شده و مشغول به کار شدند.