عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۶۰۷
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۷
در نشست خبری ششمین سوگواره‌ عاشوراییِ عکس و پوستر هیئت مطرح شد:
دبیر علمی بخش عکس سوگواره عاشورایی ضمن تاکید بر تفاوت‌های موجود بین این سوگواره با سوگواره‌های قبلی، بخش عکس سوگواره را مبتنی بر حرکتی متفکرانه و پژوهشگرانه‌‌ دانست.
عقیق:نشست خبری ششمین سوگواره‌ عاشوراییِ عکس و پوستر هیئت و سومین فرخوان گرافیک محیطی هیئت با حضور مسعود نجابتی دبیر علمی و عضو هیئت داوران سوگواره پوستر، سیدعباس میرهاشمی دبیر علمی و عضو هیئت داوران سوگواره عکس، سیدمهدی حسینی عضو هیئت داوران فراخوان گرافیک محیطی و رحیم آبفروش جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر در بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد. 

در این نشست سیدعباس میرهاشمی گفت: قطعاً این سوگواره دارای بن‌مایه قوی هنری بوده است که توانسته حیات خود را تا دور ششم ادامه دهد. متاسفانه در چنین برنامه‌هایی فقط به ظاهر ماجرا توجه می‌کنند اما ویژگی این سوگواره توجه عمقی به مقوله هیئت است.

وی با بیان این که مطالبه ما از جامعه رسانه کشور این است که در زمان برگزاری با پوشش خبری و نقد و بررسی برنامه‌های ما به مانایی این سوگواره کمک کنند؛گفت: مطالبه ما از هنرمندان این است که اگر می‌خواهند به طور جدی وارد این عرصه شوند؛ ابتدا در این زمینه تجربه و مطالعه داشته باشند. وقتی موضوع عاشورا و هیئت مطرح می‌شود این طور به نظر می‌رسد که این فعالیت فقط باید در دو روز تاسوعا و عاشورا انجام شود؛ اما حقیقت امر این است که بسیاری از مسائل جامعه ما برگرفته از مکتب حسینی است و لحظه‌لحظه آن در سال قابل نمایش است. 

میرهاشمی با اشاره به ضرورت همراهی هیئتها با این حرکت گفت: همراهی هیئات با هنرمندان موجب می‌شود که آنها بتوانند به نحو احسن به نقش‌آفرینی بپردازند و هم‌چنین موانع موجود در این راه نیز باید برداشته شود تا فضا برای انتقال تفکر درست آماده شود. باید قدردان چنین برنامه‌هایی بود و به آنها توجه کرد. 

وی تصریح کرد: ما در بخش عکس متفکرانه و پژوهشگرانه‌‌ پیش می‌رویم تا بتوانیم نافذ و موثر باشیم. سوگواره در تلاش است که برداشت صحیح و موثری را از هیئت داشته باشد؛ نسبت به سوگواره‌های سال‌های گذشته دارای تفاوت باشد؛ رو به پیشرفت باشد؛ بخش‌های زائد‌را حذف کند و بخش‌های مورد نیاز را اضافه کند. فعالیت ما یک کار پژوهشی و  مبتنی بر نگاه است نه لحظه.

میرهاشمی با اشاره به تفاوت های سوگواره امسال نسبت به سال‌های گذشته گفت: در سوگواره امسال عکس‌های ارسالی حتماً باید همراه بیانیه باشند و عکس‌های فاقد بیانیه پذیرفته نیست؛ این حرکت نشان‌دهنده نزدیک‌شدن سوگواره به استانداردهای بین‌المللی است. ما امسال با حذف بخش راهپیمایی اربعین که در سوگواره‌های دیگر به آن پرداخته می‌شود؛ بخش هیئت کودک که‌ مغفول مانده بود را اضافه کردیم و امکانات بخش راهپیمایی اربعین را به آن بخش اختصاص دادیم. هم‌چنین بخش عکس‌های قدیمی را اضافه کردیم تا با جمع‌آوری این عکس‌ها یک سیر جامع از برنامه‌ها و تحولات هیئت‌ها از قدیم تا کنون داشته باشیم و بتوانیم مجموعه عکس‌های سوگواره را نیز تکمیل کنیم. 

وی درباره بخش‌های مختلف سوگواره عکس گفت: دو بخش اصلی داریم که بخش تک‌عکس و بخش‌ مجموعه‌عکس هستند. یک بخش جنبی با عنوان هیئات کودکان داریم و یک بخش ویژه به نام عکس‌های قدیمی. ما در قضاوت آثار ابتدا نکات فنی را در نظر می‌گیریم و سپس نکات محتوایی با توجه به چارچوب و شیوه‌ای که برگزارکننده اعلام کرده مورد توجه قرار داده می‌شود.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین