۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۶ : ۱۴
عقیق: حجتالاسلام ناصر رفیعی صبح امروز در سیزدهمین همایش مدیران هیئتهای محوری و برگزیده کشور که در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار شد، با اشاره به اینکه غدیر باید برای همگان معرفی شود، اضافه کرد:
اگر غدیر انکار شود و نتوانیم حقانیت آن را اثبات کنیم در حقیقت امامت و مهدویت انکار میشود؛ داستان غدیر برای خودمان قطعی و حتمی شود و ما به عنوان یک هیأتی باید بتوانیم چند دلیل برای حقانیت آن بیان کنیم.
وی با اشاره به اینکه پیامبر اسلام برای همهچیز حتی نوع لباس پوشیدن سخن گفتند، محال است نسبت به جانشینی خود موضعگیری نداشته باشند، گفت: برخی میگفتند که پیامبر در مورد جانشین خود سخنی نگفته است درحالیکه با زدن چنین حرفی در حقیقت به پیامبر توهین شده است.
وی ادامه داد: برخی مدعی شدند که رسول خدا خبرگانی را تعیین کرد تا جانشین را مشخص کنند درحالی که این فرضیه به هیچ وجه قابل اثبات نیست و در اسناد تاریخی هیچ اشارهای به شورا نشده است.
رفیعی با اشاره به اینکه غدیر اعلام امامت نیست بلکه اعلام رسمیت امامت علی(ع) است، عنوان کرد: نخستین بار جانشینی پیامبر در خانه پیامبر در یوم الدار ۲۰ سال قبل از غدیر مطرح شده است.
وی با بیان اینکه در هیئتها باید عالمانه سخنرانی و مداحی کرد، اظهار کرد: امروز دنیای فضای مجازی است و به راحتی هر سخنی در هر زمان و مکانی قابلیت انتشار دارد به همین علت افرادی که تربیون دارند باید بیشتر مراقب سخنان خود باشند.
رفیعی با تاکید بر اینکه بدون داشتن علم غدیر نمیتوان برای غدیر کار کرد، گفت: هیأتیها باید کتب مرتبط با غدیر را بخوانند و از آن دفاع کنند تا بتوانند غدیر را برای مردم ترویج کنند.
وی از دلایل سکوت امیرالمومنین (ع) بعد از وفات پیامبر یاد کرد و افزود: یهود به شدت بعد از پیامبر ترویج یافته و خطر آن زیاد شده بود، تفکر اجتهاد در میان اهل سنت بر نص مقدم شده بود، منافقان بسیاری در مدینه بودند و بسیاری از امام علی(ع) کینه به دل داشتند و نمیگذاشتند که ایشان در رأس باشند.
رفیعی یادآور شد: در مورد فتح مکه و تغییر قبله در قرآن آیاتی داریم که میگوید نعمت بر مسلمانان تمام شد اما در مورد روز غدیر داریم که نعمت تمام و کامل شد.
وی فریادها و اعتراضهای حضرت زهرا(س) نسبت به غصب خلافت را دیگر نشانه حقانیت غدیر دانست و گفت: اگر جانشینان پیامبر در خلافت به حق بودند دختر پیامبر هیچگاه این همه صدمه و لطمه نمیدیدند.
رفیعی با اشاره به اینکه اگر مظهر عزا و غم شیعه عاشوراست مظهر جشن و شادی شیعه باید غدیر باشد، گفت: پاداش اطعام غدیر در روایات با اطعام ۱۲۴ هزار پیامبر برابری میکند.
استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه همه ما نسبت به غدیر مسؤولیت داریم، عنوان کرد: شاکر تلاش غدیریان اول رسول اکرم(ص) و دوم حضرت زهرا(س) هستند.