۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۹ : ۱۲
عقیق:همه ما يك بدن مادي دنيوي داريم كه دستخوش تغيير و تحولات مادي مي شود، ولي غير از آن، يك بدن مثالي (برزخي) نيز داريم كه ثمره اعمال و رفتار خود ماست. در واقع، روح و حقيقت هر انساني متناسب با اعمال و رفتار خود، بدن مثالي را به وجود مي آورد و كساني كه چشم باطن بين دارند و باطن افراد را به صورت خرس، ميمون و... مشاهده مي كنند، در حقيقت، اين بدن مثالي او را مي بينند؛ البته روح، امري مجرد و مستقل از هر دوي اينهاست. با مرگ انسان، بدن مادي و دنيوي او از بين مي رود و فاسد مي شود، ولي بدن مثالي همراه روح باقي است و فشار قبر را تحمل مي كند.
آيت الله حسيني تهراني در اين زمينه مي فرمايد: «بايد دانست كه بدني كه در ميان قبر مي رود و روي آن خاك مي ريزند، غير از صورت مثالي است كه به برزخ مي رود. سؤال و جواب با بدني مثالي است، نه با بدن خاكي. بدن خاكي حركت، چشم، گوش و ادراك ندارد، چه در ميان قبر بپوسد يا نپوسد. اما بدن مثالي كه همان عالم صورت انساني است، نمي ميرد، بلكه زنده است. ديده بصيرت و ادراكش كم نمي شود، بلكه افزون مي شود و اوست كه سؤال، مؤاخذه، ثواب و يا عقاب برزخي مي شود. علت آن كه در بسياري از روايات، به عالم قبر و نكير و منكر در عالم قبر و مؤاخذه در قبر تعبير شده، اين است كه عالم برزخ در دنبال اين دنياست و قبر هم به دنبال زندگي دنياست. به همين دليل عالم برزخ را كه تعلقي به عالم قبر دارد، به عالم قبر تعبير كرده اند.».
با اين توضيح، معلوم مي شود كه فشار قبر به معني اين نيست كه مثلا سنگ و خاك هاي ديواره قبر به هم نزديك شود و بدن مادي داخل قبر را فشار دهد، بلكه قبر، كنايه از عالم برزخ است و فشار قبر، فشاري است كه بر روح و بدن مثالي، به خاطر قطع تعلق از دنيا و ورود در عالم برزخ وارد مي شود. يعني، چون اين انتقال براي كسي كه با عالم برزخ انس ندارد، با سختي فراوان همراه است، به صورت فشاري شديد بر انسان نمودار مي شود و بدين ترتيب معلوم مي شود كه فشار قبر بر بدن مادي نيست و سؤال و جواب در همين قبر خاكي رخ نمي دهد.
منبع:
زندگي پس از مرگ، جلد چهارم، حسين سوزنچي، ص 68.