علی اکبری در شرح صحیفه سجادیه؛
جریان اسلامی مدیون امام سجاد(ع) است
بسیاری از افرادی که در درس امام باقر(ع) حاضر شده و در خدمت امام صادق(ع) به سطوح بالای علم و اخلاق رسیدند، بردههایی بودند که در دوران جوانی در چرخه تربیتی امام سجاد(ع) قرار گرفته و از آموزههای اسلامی بهره بردند. وجه از مسئله تاسیس حکومت اسلامی کوتاه نیامدند
عقیق:جلسه دیگری از شرح صحیفه مبارکه سجادیه با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری، با بحث و بررسی پیرامون شخصیت بزرگوار حضرت زین العابدین امام سجاد(ع) برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علیاکبری در جلسه شرح صحیفه سجادیه، به مناسب تقارن با ایام شهادت حضرت زین العابدین(ع) به جنبه هایی از شخصیت بزرگوار آن حضرت اشاره کرد و گفت: امام سجاد(ع) در اوج دانش، کیاست، هشیاری، ابتکار عمل، قدرت روحی، صبر و بردباری و فعالیت در اجتماع هستند که با داشتن چنین خصلت هایی سرمایه عظیم عاشورا را به نسل های بعد از خود منتقل کردند.
این سخنران دینی با اشاره به اوضاع سیاسی و اجتماعی بعد از قیام عاشورا، تصریح کرد: اوضاع در آن زمان به گونه ای بود که امام سجاد(ع) باید از نو به بیان معارف اسلامی می پرداختند و توحید، نبوت، معاد، اخلاق و حقوق را یک بار دیگر برای مردم تبیین می فرمودند.
وی با اشاره به لطافت و جذابیت بیان معارف دین از سوی حضرت زین العابدین(ع)، اظهار داشت: در این میان شیوه بیان و قالب انتخاب شده برای بیان دوباره معارف دین توسط آن حضرت قابل تأمل است، چراکه در عین جذابیت و لطافت، منطبق بر فطرت و خواست دل ها بوده تا پذیرش عمومی را به بالاترین حد ممکن برسانند. در عین حال این معارف معطوف به عرفان و اخلاق بوده، به طوری که در حین مطرح کردن سیاست و مباحث کلامی، باز هم چنین نکاتی رعایت شده است.
وی افزود: اگر بنا بود حرکت اسلامی دوباره آغاز شود، امام سجاد(ع) نقطه عزیمت آن را این گونه آغاز کردند. از سوی دیگر طبق فرموده مقام معظم رهبری، در زمان امامت امام سجاد(ع) طرح اندیشه اسلامی به صورت منظومه فکری ناب و روشن از یک سو انجام می شده، از سوی دیگر معرفی اهل بیت علیهم السلام به خصوص حضرت امیرالمؤمنین(ع) در دستور کار آن حضرت قرار داشته و در عین حال سازماندهی باقیمانده اندک شیعه هم از برنامه های ویژه ایشان بوده است که در طی ۳۵ سال چنین برنامه هایی را به اجرا درآوردند.
حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به فعالیت های چند جانبه امام سجاد(ع) تصریح کرد: مقابله با ذهنیت جاهلی در عین تربیت شیعیان حقیقی و بیان معارف ناب اسلامی، از برنامه های اصلی آن حضرت بوده که در شرایط اختناق چنین برنامه هایی را به اجرا در آوردند. نکته جالب تربیت افرادی بود که به عنوان غلام و برده خرید و فروش می شده اند، چراکه آن حضرت این افراد را خریده و تحت تربیت اسلامی قرار می دادند و آن ها را آزاد می کردند.
وی تصریح کرد: بسیاری از افرادی که در درس امام محمد باقر(ع) حاضر شده و در خدمت امام صادق(ع) به سطوح بالای علم و اخلاق رسیده بودند، همین برده هایی بودند که در دوران نوجوانی و جوانی خود در چرخه تربیتی امام سجاد(ع) قرار گرفته و از آموزه های اسلامی، علمی و عرفانی آن حضرت بهره مند شده بودند.
این سخنران و مفسر صحیفه مبارکه سجادیه، به شباهت های دوران امامت امام سجاد(ع) به دوران امامت امام جواد(ع) اشاره کرد و گفت: این دو دوره از لحاظ اختناق حاکم بر جامعه، شباهت های بسیاری با یکدیگر دارند و با شرایط متراکم سختی که برخوردهای زیادی با مردم می شد، ائمه اطهار علیهم السلام در جهت تربیت، سازماندهی و ایجاد ارتباط میان امت اسلام به بهترین شکل ممکن فعالیت داشته اند.
حجت الاسلام حاج علی اکبری ادامه داد: گوشه ای از آموزه های امام سجاد(ع) به عنوان نرم افزار تمدن سازی اسلامی مبتنی بر معنویت و اخلاق با نام «صحیفه سجادیه» به دست ما رسیده است. و چه بسیار دعاها و معارف دیگری که در دسترس ما قرار نگرفته و تاریخ آن را با خود برده است.
وی در ادامه سخنان بر لزوم انس گرفتن با کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» تاکید کرد و گفت: این کتاب را نباید تنها یک بار خواند، بلکه باید مدام به آن مراجعه کرد. در این کتاب مقام معظم رهبری توضیح می دهند که امام سجاد(ع) به هیچ وجه از مسئله تاسیس حکومت اسلامی کوتاه نیامده اند، اما این موضوع در زمان امامت حضرت محقق نشده، در واقع خط تاسیس حکومت در دوران آن حضرت ایجاد شده بود و ماموریت آن بزرگوار فراهم کردن ریشه ها و زیر ساخت های حکومت اسلامی بود.
لازم به توضیح است کتاب «انسان ۲۵۰ساله» شامل مجموعه بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی مبارزاتی ائمه معصومین(ع) بوده که از سوی انتشارات جهادی منتشر شده است.
منبع:مهر