۰۵ آذر ۱۴۰۳ ۲۴ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۴ : ۰۷
عقیق:از آن جایی که قرآن کتاب آسمانی و از جانب پروردگار عالم برای هدایت عالمیان فرستاده شده برای استفاده و بهره برداری بیشتر از آن از جانب معصومین و اولیاء الله راهنماییهایی صورت گرفته که به مقتضای سؤال به چند روایت از امام صادق (ع) بسنده میکنیم.
1- ولایت اهل بیت(ع)
ولایت، محبت و دوستی اهل بیت در همه عبادات شرط اصلی و اساسی قبولی و پذیرش اعمال از جمله قرائت قرآن است ، طبرسی (ره) از حضرت صادق (ع) نقل کرده که، اهل علم ما هستیم و جاهلان دشمنان ما، و اولوا الالباب شیعیان ما؛ چون علم بی ولایت و دوستی اهل بیت و تلاوت نفعی نمیرساند اگر چه نیکو بخواند.
از حسین بن ابی العلا روایت است که امام صادق (ع) فرمود: چنانچه قاری از شیعیان باشد خداوند او را بدون دغدغه حساب به بهشت میبرد، و شفاعتش در باره دوستان از خاندان خود و برادران مؤمنش پذیرفته شود.
2- صحیح خواندن قرآن
قال اللَّه تعالی: کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ. امام جعفر صادق (ع) در باره این آیه کریمه فرمود: مراد این است که آیات آن را صحیح میخوانند و مراعات وقف و وصل و سایر آداب قرائت را، در معانی آن دقّت و به احکام آن عمل میکنند. و به وعدههای آن امیدوارند و از وعیدهای آن میترسند. از قصّههای آن عبرت میگیرند. و به آن چه امر شده در آن میپذیرند و از آنچه نهی شده در آن باز میایستند. و به خدا قسم مراد حفظ آیات آن و درس حروف آن نیست و خواندن سورههای آن و درس ده قسمت و پنج قسمت آن منظور نیست، حروف آن را حفظ میکنند و حدود آن را ضایع میکنند. و جز این نیست که مراد تدبّر در آیات آن است و عمل کردن به احکام آن. خداوند میفرماید: کتابی به سوی تو نازل کردیم که دارای برکت است تا در آیات آن دقت کنند.
3- تأثیرپذیری از قرآن
امام صادق (ع) فرمود: بر قاری قرآن شایسته است که چون به آیه رحمت برسد، بهترین خواسته خود را مسئلت کند و چون به آیه عذاب برسد، از آتش دوزخ و عذاب دنیا و آخرت به خدا پناهنده شود.
4- با وضو و طهارت بودن
در حقیقت قرائت قرآن سخن شنیدن از خداوند است و قاری قرآن در محضر خداوند است. بنابر این ادب اقتضاء میکند که قاری با طهارت باشد.
حسن بن ابی الحسین دیلمی در کتابش نقل کرده که حضرت صادق (ع) فرمود: قرائت قرآن بهتر از ذکر است و ذکر بهتر از صدقه است و صدقه بهتر از روزه است و روزه سپر آتش است و فرمود: قاری قرآن به عوض هر حرفی در نمازش در صورتی که در حال ایستاده بخواند صد حسنه دارد و در صورتی که نشسته نماز گزارد و در آن قرآن بخواند پنجاه حسنه بابت هر حرفی میبرد و در غیر نماز اگر با طهارت باشد بابت هر حرفی بیست و پنج حسنه میبرد و اگر بدون طهارت باشد ده حسنه میبرد منظور من از حرف این نیست که بگویم «الم» یک حرف است بلکه برای قاری قرآن برای هر حرف یعنی بابت «الف» ده حسنه و بابت حرف «لام» ده حسنه و بابت حرف «میم» ده حسنه و عوض حرف «را» ده حسنه میبرد.
5- اهل صداقت و راستی باشد نه تملق و چاپلوسی
از حضرت صادق (ع) نقل شده که پیامبر خدا (ص) فرمود: همواره این امت زیر حمایت و لطف خدایند مادامی که قاریانشان نزد فرمانروایان چاپلوسی نکردند و عالمانشان با تبه کاران سازش نکنند، که خوبانشان، به بدان متمایل نشوند، و هر گاه چنین باشند، خداوند لطف خود را از آنان سلب میکند، بعد ستمگران بر آنها مسلّط میشوند، و بدترین ستم را بر آنها روا میدارند پس از آن، بی چارگی و تهی دستی را بر ایشان مقرّر میکند. هر گاه قاری قرآنی را دیدی که به دربار شاه پناه میبرد، بدان که او دزد است، و مبادا فریب بخوری! او میگوید: قصدش رفع ظلم و دفاع از مظلوم است، و این خود فریب شیطان است که از آن دامی ساخته و خواندن قرآن را نردبانی برای هدف شوم خود قرار داده است.
6- خضوع و خشوع در برابر قرآن
امام صادق (ع) میفرماید که: هر که تلاوت قرآن کند و تلاوت او مقارن خضوع و خشوع نباشد و از تلاوت قرآن او را رقّتی حاصل نشود و ترس الهی در دل او بهم نرسد، پس حقیقتا که مرتبه و منزلت قرآن را، این قاری، سهل گرفته است و مرتبه صاحب قرآن را حقیر شمرده است ، چنین قاری حتما زیان کار و اهل نقصان روزگار است، زیانی بیّن و واضح.
همچنین میفرماید: قاری قرآن در رسیدن به ثواب تلاوت قرآن و رسیدن به فواید آن، محتاج به سه چیز است: یکی: دل خاشع، و دوم: بدن فارغ از شغل ها، سوم: جای خالی، و هر کدام از این سه خصلت، منشأ فایدهای است عظیم، و خشوع، سبب گریختن شیطان است.
قال اللَّه تعالی: فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ.
چنان که حضرت باری تعالی در مقام تعلیم آداب قرائت، فرموده است: هر گاه که تلاوت قرآن میکنی، استعاذه کن و پناه ببر به خداوند متعال، از شیطان رجیم و محروم از رحمت الهی.
7. برای کسب و سود جویی نباشد
امام صادق (ع) فرمود: پس بر شما باد به ملازمت قرآن، سپس فرمود: برخی از مردمند که قرآن می خوانند که گفته شود: فلان کس قاری قرآن است، و برخی قرآن میخوانند برای (سودجویی) و بدست آوردن دنیا و خیری در اینها نیست و برخی هستند که قرآن میخوانند تا از آن در نمازشان و در شب و روزشان منتفع شوند.
8- عمل کردن به قرآن
طبیعی است همان طور که انتظار می رود قاری قرآن باید عملش به قرآن از دیگران بیشتر باشد و در صورت عمل نکردن و آلوده شدن در لجن زار گناه عقوبت او سختتر خواهد بود.
حضرت صادق (ع) از پدران بزرگوارش روایت کرده و فرمود: حضرت رسول اکرم (ص) فرمود: در روز قیامت دوزخ با سه طایفه گفتوگو میکند، امیر، قاری، ثروتمند، به امیر میگوید: ای کسی که خدا به او فرمانروایی بخشید و عدالت نورزید او را میبلعد چنان که مرغ دانه کنجد را میبلعد، و به قاری میگوید: ای کسی که پیش مردم خود را آراسته نشان داده و با انجام گناهان با خدا مبارزه کرده است، او را [نیز] میبلعد و به ثروتمند میگوید: ای آن که خدا به او دنیای زیاد و فراوانی از روی لطف عطا کرده و [مؤمن فقیر یا] حقیری از او قرض خواسته و او جز بخل کردن را نخواسته است، او را [هم] میبلعد.
9- اخلاص در قرائت
یکی از شرایط مهم صحت و قبولی عبادات اخلاص و نیت پاک است همچنین قاری در قرات قرآن باید با خلوص نیت قرآن را تلاوت کند اما اگر قرآن تلاوت کند تا دیگران خوششان بیاید یا تمرین صوت و. . . باشد این نه تنها ارزشی ندارد بلکه جز وزر و وبال چیزی برای او در پی نخواهد داشت.
امام صادق (ع) فرمود: شما را به قرآن سفارش میکنم. قرآن را بیاموزید، گروهی از مردم قرآن میآموزند تا بگویند فلانی قاری قرآن است و عدهای قرآن میآموزند و مقصود او صدا است تا آن که بگویند فلانی صدای خوشی دارد در این گروهها خیری نیست و عدهای قرآن میآموزند تا در شب و روز با قرآن باشند و در این اندیشه نیستند که کسی بداند و یا نداند.
منبع:فارس