۰۵ آذر ۱۴۰۳ ۲۴ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۵ : ۱۴
عقیق:در این باره از حضرت محمد (صَلى الله عَليه وَ آله) روایت شده است که ایشان بیان داشته اند: تَقليمُ الأَظفارِ يَمنَعُ الدّاءَ الأَعظَمَ، ويُدِرُّ الرِّزقَ؛ كوتاه كردن ناخن ها، از بيمارى بزرگ جلوگيرى مى كند و روزى را سرشار مى سازد و نیز امام باقر (عَليه السَلام) می فرمایند: إنَّما قُصَّ الأَظفارُ؛ لِأَنَّها مَقيلُ الشَّيطانِ، ومِنهُ يَكونُ النِّسيانُ؛ ناخن ها را از آن رو بايد كوتاه كرد كه جايگاه شيطان است و فراموشى، از آن سرچشمه مى گيرد.
علاوه
بر این بنا به روایات رسیده کوتاه کردن ناخن ها در روزهایی مشخص دارای آثاری منحصر
به فرد نیز می باشد چنانچه از امام صادق (عَليه السَلام) روایت شده است: أخذُ
الشّارِبِ وَالأَظفارِ مِنَ الجُمُعَةِ إلَى الجُمُعَةِ أمانٌ مِنَ الجُذامِ؛گرفتن
سبيل و ناخن ها از جمعه تا جمعه، مايه ايمنى از جذام است و نیز می فرمایند:كوتاه
كردن ناخن ها در روز جمعه از جذام و پيسى و كورى ايمنى مى دهد ؛ اگر هم نيازى به
كوتاه كردن نبود ، آنها را [كمى] بساى، و همچنین به نقل از على بن اَسباط ، از خلف
روایت شده است: امام رضا (عَليه السَلام)، مرا در خراسان ديد، در حالى كه چشمْ درد
داشتم.
پس فرمودند: آيا مى خواهى تو را به كارى رهنمون شوم كه اگر آن را انجام دهى،
چشمانت درد نكند؟
گفتم: بله سرورم.
حضرت فرمودند: در هر روزِ پنج شنبه ، قدرى از ناخن هايت بگير.
راوى گويد: من آن كار را انجام دادم و از آن پس تا امروز كه اين روايت را نقل مى
كنم، به چشمْ درد، مبتلا نشده ام.
پی نوشت ها:
1- کلینی. الكافي، ج 6: 490.
2- طبرسی. مكارم الأخلاق، ج 1: 154.
3-شیخ صدوق. الخصال: 39، 391.
5- علامه مجلسی. بحار الأنوار، ج 79 : 122.
6- محمّدى رى شهرى. دانشنامه احاديث پزشكي، ج1 :553-555.
منبع:قدس
211008