۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۴ : ۰۶
عقیق: محمد شیخالاسلامی کارشناس مذهبی به مناسبت فرا رسیدن روز جمعه که متعلق به حضرت مهدی(عج) است، یادداشتی نوشته اند که در ادامه میخوانید؛
زمانی که فرشتگان الهی به امر خدا، برابر حضرت آدم(ع) سر به سجده فرو آوردند، بحثی از انتظار موعودی از سلاله آخرین پیامبر الهی به میان آمد. دیگر این، وظیفه تمام فرستادگان آسمانی شد که منتظر باشند و دیگران را هم به انتظار دعوت کنند. آن زمان که لوط، برابر فاسدان قوم خود قرار گرفت و گفت: «کاش برای مقابله با شما قدرتی داشتم یا به تکیهگاهی استوار پناه میجستم» اندیشه انتظار قائم، در روح و جانش جاری بود که در این راستا امامصادق(ع) فرمودند: حضرت لوط(ع) این سخن را نگفت، مگر برای تمنای دسترسی به قدرت قائم ما. انتظار، در زمان غیبت و عدم حضور ظاهری امام در جامعه، به نوعی، اعلام پذیرش ولایت و امامت آخرین وصی پیامبر خاتم(ص) است.
در هیچ دورهای پیوند امام با مردم گسیخته نشده است
مشیت و حکمت الهی بر این تعلق گرفت که حضرت ولی عصر(عج) را از نظرها پنهان نگه دارد تا دست دشمنان ازایشان کوتاه شود و واسطه فیوضات ربانی، بر اهل زمین سالم ماند بر همین اساس امام عصر از سال 260 تا 329 هجری از دیدگان پنهان شد و به واسطه نایبان خاص با مردم در ارتباط بود که به این مدت غیبت صغری گویند اما پس از فوت آخرین نایبش، دوران غیبت کبری که تاکنون ادامه دارد آغاز شد. این مدت دوران امتحان و سنجش ایمان و عمل مردم است. در زمان نیابت عامه، امام ضابطه و قاعدهای به دست داده است تا در هر عصر، فرد شاخصی به نیابت از سوی امام، ولی جامعه در امر دین و دنیا باشد؛ بنابراین در هیچ دورهای پیوند امام با مردم گسیخته نشده و نبوده است و همواره منتظران برای ظهور حضرت چشم به راه هستند. البته در امر انتظار باید به این نکته توجه داشت که انتظار حرکت است نه سکون؛ انتظار رها کردن و نشستن براى اینکه کار به خودى خود صورت گیرد، نیست. انتظار آمادگى است آماده بودن برای رسیدن به هدفی متعالی که حضرت عشق برای آن قیام خواهد کرد؛ ایجاد عدل و داد، زندگى الهى، عبودیت خدا؛ این معناى انتظار فرج است که باید برای آن تلاش کرد تا منتظر واقعی بود چرا که انتظار، اعتراض دائمی برضد بیعدالتیها، نجات از سکون و رکود و در صحنهبودن است. انتظار، نقش مهمی در سازندگی، پویایی و اصلاح فرد و جامعه در زمان غیبت دارد. اگر انسان منتظر، به وظایفی که برای او شمرده شده است عمل کند به الگوی مطلوب انسان دیندار دست مییابد.
رسانه ملی بهترین مروج فرهنگ انتظار
با توجه به گستردگی مخاطب رسانه ملی، اهمیت موضوع مهدویت یکی از رسالتهای سیمای جمهوری اسلامی است بر همین اساس تولید برنامههایی اثرگذار با محوریت این موضوع نقش مهمی در نهادینه کردن فرهنگ انتظار در جامعه دارد در همین راستا برنامه «قرار جمعه» که هر صبح آدینه از شبکه اول سیما به موضوع انتظار و وظایف منتظر واقعی میپردازد وعدهگاه عاشقانهای است که همراه با کارشناسان مذهبی میهمان خانههای ایرانیان منتظر است و میتواند نقش مهمی در ارتقای فرهنگ انتظار و همچنین رسیدن به معنای واقعی آن داشته باشد.
نوروز، روزی است که قائم ما اهل بیت(ع) در آن ظهور میکند
سال 92 با تمام چشم انتظاری و تلاش برای یافتن 313 سرباز و منتظر واقعی سپری شد و نخستین روز سال 93 را با قرار جمعهای دیگر که مزین به نام فاطمه زهرا(س) بود با انتظار فرج آغاز کردیم و در لحظه تحویل سال برای آمدن منجی موعود بشریت دست به دعا نشستیم. اگر چه تقویم ما هنوز بهار و نوروز واقعی را ندیده است چرا که امام صادق(ع) فرمودهاند: «یَومُ النَّیروزِ هُوَ الیَومُ الَّذی یَظهَرُ فیهِ قائِمُنا أهلَ البَیتِ» نوروز، روزی است که قائم ما اهل بیت در آن ظهور میکند(بحارالأنوار، ج 52، ص 276) پس به امید نوروز واقعی دست به دعا مینشینیم و جمعهها با قرار همیشگی به انتظار شکستن سکوت سرد تنهایی و آمدن روز موعود دعای ندبه را زمزمه میکنیم.
امید است در سالی که با جمعهای که متعلق به مهدی موعود است آغاز شد و با جمعه پایان میپذیرد، خداوند در امر ظهور حضرت ولی عصر (عج) تعجیل کند تا چشمان منتظران به جمال منور یوسف زهرا(س) روشن و آیه «والنهار اذا تجلی» تأویل شود.
بیاییم صادقانه یک بار هم شده بینیرنگ دست بر آستان نیازش بریم و خالصانه دعا کنیم چرا که همانطور که خود حضرت مهدی (عج) فرموده امر فرج جز با دعا میسر نمیشود پس زمزمه میکنیم: «اللهم عجل لولیک الفرج«
منبع:فارس