عقیق: مسجد، مركزی است كه امروز قدرش مجهول و فردای قیامت برای آنان كه حقش را ادا نكردند، بزرگترین اندوه و حسرت و واسطه شرمساری و خجالت در پیشگاه حضرت دوست است.
مسجد در قرآن
كتاب خدا برای مسجد فضیلتی بس بلند و مقامی بس ارجمند قائل است كه توجه به عمق آن آیات، انسان را به معنویت و روحانیت و ارزش مسجد آگاه می كند.
آنان كه با مسجد دشمنی ورزند و دست به خرابی ظاهر و باطن مسجد بیالایند و سعی در تعطیلی بنای مسجد یا متوقف شدن مسایل الهی در آن كنند، بنا به فرموده قرآن از ستمكارترین مردم روی زمینند.
خداوند متعال در قرآن كریم می فرماید: و چه كسانی ستمكارتر از كسانی میباشند كه از بردن نام خدا در مساجد خدا جلوگیری كردند، و در خرابی آنها كوشیدند؟ آنان را شایسته نیست كه در آن [مراكز عبادت] درآیند، جز در حال ترس [از عدالت و انتقام خدا]. برای آنان در دنیا خواری و زبونی و در آخرت عذابی بزرگ است.
در آیه دیگری آمده است: بگو: پروردگارم به میانهروی [در همه امور و به اجتناب از افراط و تفریط] فرمان داده، و [امر فرموده]: در هر مسجدی [به هنگام عبادت] روی [دل] خود را [آن گونه] متوجه خدا كنید [كه از هر چیزی غیر او منقطع شود]، و او را در حالی كه ایمان و عبادت را برای وی از هر گونه شركی خالص میكنید بخوانید؛ همان گونه كه شما را آفرید، [پس از مرگ به او] بازمیگردید.
خداوند همچنین در آیه دیگری می فرماید: آباد كردن مساجد خدا فقط در صلاحیت كسانی است كه به خدا و روز قیامت ایمان آورده و نماز را بر پا داشته و زكات پرداخته و جز از خدا نترسیدهاند؛ پس امید است كه اینان از راه یافتگان باشند.
همچنین می فرماید: قطعا مسجدی كه از نخستین روز بر پایه تقوا بنا شده شایستهتر است كه در آن [به نماز و عبادت] بایستی، در آن مردانی هستند كه خواهان پاكیزگی [و طهارت جسم و جان] هستند و خدا پاكیزگان را دوست دارد.
مسجد در روایات
روایات و احادیث اسلامی درباره مسجد، مسایل بسیار مهمی را طرح كردهاند كه بر تمام مسلمانان لازم است آنها را رعایت كرده و از این راه خشنودی حضرت حق و پیامبر اكرم (ص) را جلب كنند.
راوی میگوید: از حضرت صادق (ع) شنیدم كه مساجد به پروردگار عالم از همسایگانی كه در آن شركت نمیكنند، شكایت بردند. خطاب رسید كه: به عزت و جلالم سوگند، در صورت استخفاف به مساجد یك نماز از آنان قبول و آنان را به عدالت در بین مردم آشكار نمی كنم و به رحمتم نمیرسند و در بهشت مجاور من نخواهد بود.
پیامبر خدا(ص) فرمود: در دنیا مهمان باشید، این دلبستگیها و آرزوها شایسته مهمان نیست، مساجد را به عنوان خانه اصلی خود بگیرید، دل ها را به رقت عادت دهید، زیاد اندیشه كنید و از خشیت حق گریه داشته باشید، موت و اهوال قیامت را نصب العین قرار دهید، این چه زندگی غلطی است كه ساختمانی كردهاید كه در آن سكنی ندارید و آن قدر جمع كردهاید كه برای شما قدرت خوردن نیست، از خدایی كه به سوی او باز میگردید، پروا كنید!
پیامبر اكرم(ص) فرمودند: حق مساجد را بدهید كه آن دو ركعت نماز است پیش از اینكه در آن بنشینید.
پیامبر اكرم (ص) فرمود: هر كس به مسجدی از مساجد خدا برای نماز جماعت برود، برای هر قدمی كه برمیدارد هفتاد هزار حسنه منظور شود و به همان اندازه درجاتش بالا رود.
آن حضرت همچنین در جای دیگری فرمودند: در قیامت، سه چیز به حضرت حق شكایت برند: قرآن، مسجد، عترت.
قرآن میگوید: پروردگارا! مرا از نظر معنی تغییر داده و پاره كردند. مسجد میگوید: پروردگارا! مرا بیكار گذاردند و ضایع كردند. عترت میگوید: الهی! ما را كشتند و راندند و آواره كردند.
پیامبر صلی الله علیه و آله میفرماید: من برای احقاق حق اینها در پیشگاه حضرت حق زانو میزنم. خداوند میفرماید: من به محاكمه خائنان به این سه برنامه سزاوارترم.
پیامبر اسلام(ص) همچنین در اهمیت مسجد فرمودند: برای مساجد مردمی است كه از شدت علاقه و توجه به مسجد، گویی مانند میخ های كوبنده به مسجدند، ملائكه همنشین آنانند، چون غایب شوند، از آنان جستجو كنند و به هنگام بیماری از آنان عیادت كنند و به وقت حاجت به آنان كمك دهند.
خاتم پیامبران همچنین می فرمایند: نشستن در مسجد به انتظار نماز عبادت است، اگر حدثی در آن نباشد. گفتند: حدث چیست؟ فرمود: غیبت.
امام علی(ع): نشستن در مسجد در نزد من بهتر است از نشستن در بهشت؛ چرا كه در نشستن در بهشت خشنودی من است و در نشستن در مسجد، رضایت پروردگارم.
منبع: ابنا
211008