عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۲۹۳
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
انس رمضانی با امام مهربانی(عج)/
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دعای افتتاح نشان می دهد توحید عملی مهمتر از توحید نظری و نفی شرک زمینه ساز ظهور است، گفت: از منظر قرآن کریم گرچه نزاع میان حق و باطل همواره وجود دارد اما پیروزی نهایی از آنِ حق است.
عقیق:حجت الاسلام سیدمجتبی معنوی، استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت وگویی  پیرامون جایگاه و اهمیت دعای افتتاح که خواندن آن در شب های ماه مبارک رمضان سفارش شده است، اظهار کرد: در فراز دیگری از دعای افتتاح می رسیم به داعی گری امام زمان(عج) روی زمین وقتی می خوانیم: «اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ الدَّاعِیَ إِلَى کِتَابِکَ وَ الْقَائِمَ بِدِینِکَ اسْتَخْلِفْهُ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِ مَکِّنْ لَهُ دِینَهُ الَّذِی ارْتَضَیْتَهُ لَهُ أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْنا یَعْبُدُکَ لا یُشْرِکُ بِکَ شَیْئا؛ اى پروردگار جهانیان خدایا (وسائل آمدنش را) آماده کن، تا او به کتابت دعوت کند و به دین تو قیام کند و او را روى زمین جایگزین گردان چنانچه جایگزین کردى آنانکه پیش از او بودند و آن دینى را که برایش پسندیده اى بدست او پابرجا کن و پس از ترس و خوفى که داشته آسایش خاطرى به او بده که با کمال خلوص تو را پرستش کند» که این فراز بسیار عجیب است .

 

وی ادامه داد: این فراز ما را با قانون و سنت الهی آشنا و یادآوری می کند که نظام الهی بر این دنیا حاکم است و جایی نیست که هر صاحب قدرتی در آن بتواند هر کاری انجام دهد و یا انسان ها مجبور باشند که همواره با ابرقدرت ها، مشرکین، مخالفین و منافقین همراهی کنند بلکه از منظر قرآن کریم گرچه نزاع میان حق و باطل همواره وجود دارد اما پیروزی از آنِ حق است و در هر زمانی حق و طرفدارانش از نصرت و یاری خداوند برخوردار هستند.

 

معنوی با بیان اینکه زمانی که در دعای افتتاح از خداوند متعال می خواهیم که حضرت(عج) را دعوت کننده به کتاب و قیام کننده به دین قرار دهد، معنایش این نیست که حضرت(عج) برای تحقق این هدف قیام نمی کند، تصریح کرد: برخی تصورشان بر این است که مردم باید بخواهند تا امام زمان(عج) ظهور کند و اگر این خواست حاصل نشود، امام(عج) ظهور نخواهد کرد بلکه موضوع دقیق تر از این هاست و براساس آیات قرآن کریم و این فراز از دعای افتتاح حتی اگر مردم هم نخواهند، ظهور امام زمان(عج) امری مسلم و قطعی است.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در این فراز می خوانیم امام زمان(عج) مجری سنت الهی «استخلاف فِی الْأَرْضِ» است و این سنت در قرآن و روایات هم مورد تاکید قرار گرفته که زمین هیچگاه از حجت الهی خالی نمی شود و همواره حجت الهی به عنوان خلیفه خداوند روی زمین قرار دارد و خداوند به برکت او پیروزی حق بر باطل را رقم خواهد زد.

راه رسیدن جامعه به سعادت

وی با اشاره به اینکه در دعای افتتاح به وضوح اشاره شده است که این حجت الهی دو کار را انجام خواهد داد، گفت: اولین کار این است که مردم همانگونه که در گذشته، از حضور انبیاء و اولیای الهی برخوردار بودند و از برکات او بهره مند می شدند، این حضور امام زمان(عج) تداعی کننده بازگشت انبیاء است که در کتب تاریخ و یا آیات و روایات به آن اشاره شده بود و جامعه سعادتمند را در گروی حضور انبیاء برای ما ترسیم کرده بود.

کارشناس مهدوی ادامه داد: با ظهور حضرت(عج) راه دستیابی به جامعه سعادتمند برای ما فراهم می شود و ما شاهد آن مدینه فاضله خواهیم بود که بخشی از آن را دیگران در حضور انبیاء گذشته حس کرده بودند.

معنوی با بیان اینکه اراده خلق برای خواست ظهور امام زمان(عج)، بر عدم رضایت خداوند برتری ندارد، تاکید کرد: برخی تصور می کنند، مشروعیت دولت کریمه امام زمان(عج) مانند دیگر دولت های سیاسی نظام آفرینش، منوط بر این است که مردم از حکومت حضرت مهدی(عج) راضی باشند، در حالی که خداوند متعال این موضوع را نه از روی جبر و یا قوه قهریه بلکه با رضایت خویش سبب می شود تا حکومت امام زمان(عج) روی زمین مستقر شود و حتی اگر مردم نیز در این زمینه مخالفت کنند، با توجه به سازگاری این حکومت با فطرت آدمی، مشکلی پیش نمی آید.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فطرت آدمی به گونه ای است که به خواست خداوند متعال، راضی می شود، ابراز کرد: امام زمان(عج) حکومتی را برقرار می کند و عدالتی را در نظام آفرینش می گستراند که این حکومت و عدالت، هماهنگ با فطرت آدمی است و ایشان دین الهی را بر این اساس تجدید و به صورت کامل و به بهترین شکل ممکن عرضه می کند.

خوف مردم و جامعه در زمان ظهور، تبدیل به امنیت می شود

وی با اشاره به تفاوت های ویژه عملکرد امام زمان(عج) گفت: یکی از این تفاوت ها، این است که خوف مردم، امام و جامعه تبدیل به امنیت می شود، ترس امام(عج) از عدم درک عوام نسبت به حقیقت و عدم اطاعت پذیری و ولایت پذیری خواص است که اگر این دو محقق نشود، امامت با مشکل مواجه خواهد شد؛ بنابراین در زمان حکومت امام دوازدهم(عج)، این خوف ها تبدیل به امنیت می شود و مردم به رشد و غایت عقلی و فکری لازم برای ظهور می رسند و خواص هم به ارادت و سعادتی دست پیدا می کنند که در مقابل امام عصر(عج) قرار نمی گیرند و از ایشان استقبال هم می کنند.

حجت الاسلام معنوی با اشاره به اینکه جامعه حمایت امام(عج) را می پذیرد و خوفش تبدیل به امنیت می شود، افزود: افرادی که امامت را هم قبول ندارند، زمانی که دستگیری و حمایت امام(عج) از مستضعفین را مشاهده می کنند و یا رونق زندگی خود را می بینند، امامت را می پذیرند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حتی مخالفان و معاندان نیز کینه و کدورت نسبت به امام عصر(عج) را کنار می گذارند، افزود: همانگونه که آنان حمایت و پشتیبانی امام(عج) را می پذیرند، امامت ایشان را هم قبول می کنند و این خوف هم از میان می رود و تبدیل به امنیت می شود.

وی با بیان اینکه جامعه با بلوغی که پیدا می کند، تنش های اجتماعی را از میان برمی دارد و مشکلی در پذیرش امام(عج) و واگذاری قدرت به ایشان وجود نخواهد داشت، تصریح کرد: در دعای افتتاح می خوانیم کار ویژه امام زمان(عج)، نفی شرک است و مردم را به توحید عملی سوق می دهند.

کار ویژه امام مهدی(عج) نفی شرک است!

این کارشناس مهدویت با بیان اینکه رسیدن به توحید آسان اما حفظ و نگهداری اعتقاد به آن سخت است، تاکید کرد: براساس این فراز دعای افتتاح، کار ویژه امام دوازدهم(عج) نفی شرک است یعنی در این دعا با وعده الهی مواجه شده ایم ئوقتی که خداوند در آیه 55 سوره مبارکه نور می فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكمُ‏ْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فىِ الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لهَُمْ دِينهَُمُ الَّذِى ارْتَضىَ‏ لهَُمْ وَ لَيُبَدِّلَنهَُّم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنىِ لَا يُشْرِكُونَ بىِ شَيًْا وَ مَن كَفَرَ بَعْدَ ذَالِكَ فَأُوْلَئكَ هُمُ الْفَاسِقُون؛ خدا به كسانى از شما كه ايمان آورده‏ اند و كارهاى شايسته كرده‏ اند وعده داد كه در روى زمين جانشين ديگرانشان كند، هم چنان كه مردمى را كه پيش از آنها بودند جانشين ديگران كرد و دينشان را- كه خود برايشان پسنديده است- استوار سازد. و وحشتشان را به ايمنى بدل كند. مرا مى‏پرستند و هيچ چيزى را با من شريك نمى‏كنند. و آنها كه از اين پس ناسپاسى كنند، نافرمانند» یعنی مردم به جایی می رسند که در زمان ظهور امام دوازدهم(عج) هیچ گونه شرکی وجود نخواهد داشت و توحید نظری تبدیل به عملی می شود.

نفی شرک زمینه ساز ظهور است

معنوی با بیان اینکه دعای افتتاح نشان می دهد که توحید عملی مهمتر از توحید نظری است که مردم به آن معتقدند و نفی شرک زمینه ساز ظهور است، گفت: اگر به جایی برسیم که شرک نفی شود، زمینه ظهور فراهم خواهد شد و براساس این فراز می توانیم بگوییم که دوره آخرالزمان نه تنها دوران توام با فشار و افزایش هرج و مرج نیست بلکه دورانی برای زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) است.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: منتظران ظهور باید براساس دعای افتتاح بدانند که زمینه سازی ظهور با فساد، ولنگاری و تبهکاری محقق نمی شود بلکه منتظران باید خود صالح باشند و در این راستا جامعه هر اندازه که از شرک فاصله بگیرد و به توحید نزدیک شود، زمینه ظهور امام مهدی(عج) را فراهم خواهد کرد و هر اندازه که جامعه به شرک نزدیک شود، قادر به زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) نیست.

وی با بیان اینکه کار ویژه امام عصر(عج) براساس دعای افتتاح، علاوه بر عدالت گستری و قسط، نفی شرک است، تاکید کرد: این نفی شرک به ما می آموزد که در زمان غیبت برای تسریع و زمینه سازی ظهور باید از شرک فاصله بگیریم و به عمل صالح و توحید خداوند متعال نزدیک تر شویم که با این روش موفق به زمینه سازی و نزدیک شدن به وعده الهی خواهیم شد.

فرد فاسق نمی تواند، منتظر امام دوازدهم(عج) باشد

حجت الاسلام معنوی ابراز کرد: خداوند در آیه شریفه می فرماید: «وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ؛ و کسانی که پس از آن کافر شوند، آنها فاسقانند» به این معنا که نداشتن توحید عملی و گرایش به شرک، برابر با فسق است و اگر ما نتوانیم در این ماه رمضان که فرصت مناسبی برای نفی شرک است، این عمل را انجام دهیم، موفق به زمینه سازی ظهور هم نشده ایم و در حقیقت دچار فسق هستیم و مسلم است که یک فرد فاسق نمی تواند، منتظر امام دوازدهم(عج) باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: دعای افتتاح به ما نشان می دهد که زمینه سازی برای ظهور از مسیر شرک عبور نمی کند و حتی لازم است که به نفی آن هم پرداخت زیرا که از مسیر توحید و عبودیت می توان زمینه ساز ظهور شد.

 

ادامه دارد....

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین