۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۱ : ۱۵
معظم له افزودند: از این آیه استفاده می شود که خداوند انسانی را بدون حجت و رسول مواخذه نمی کند؛ چنانچه در قرآن بیان شده است که اگر قرار بود، افرادی که پیامبر و حجتی بر آنها نیامده را عذاب دهم این حق بر این مردم مفروض بود که اعتراض کنند.
این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که آیات الهی حاکی از این است که علم و دانش منحصر به موجودات زنده نیست بیان کردند: موجودات غیرزنده نیز دارای علم ودانش هستند، ولی این دانش در حد خود آنها است؛ دراین زمینه قرآن بیان می کند، دل منافقان از سنگ نیز سخت تر است؛ زیرا برخی از سنگها وجود دارد که از آنها چشمه جاری میشود ولی منافقان از این سنگها نیز سختتر هستند.
ایشان اظهارکردند: یکی از مسایلی که در این ارتباط می توان گفت، آن است که خداوند در قرآن کریم بیان کرده است که برخی از سنگها از خشیت خدا از بالا به پایین میآیند؛ از این آیه مشخص است که سنگها نیز در حد خود، دارای آگاهی هستند.
این استاد حوزه با ذکر این مطلب که خداوند در سوره اسرا آنچه در زمین و آسمان است تسبیح گوی خداوند است، ولی انسانها شاهد چنین تسبیح گویی نیستند؛ برخی گمان میکنند که این تسبیح به این معنی است که انسان با نگریستن به این مواد به عظمت حق پی میبرد در حالی که این مساله با قرآن متعارض است زیرا خداوند بیان میدارد که همه موجودات تسبیح گوی خدا هستند.
حضرت آیت الله سبحانی یادآورشد: یکی از سوالاتی که در خصوص توبیخ دوزخیان مطرح است آن است که در سوره یس بیان شده است که برای قریش نذیری نیامده بود؛ پاسخ این است که درست است که در زمان قریش انبیا حضور نداشتند، ولی اوصیایی بودند که مردم رابه راه راست هدایت کند که یکی از آنها جناب عبدالمطلب بود؛ قرآن کریم تمام پیامبران را نام نبرده است و قطعا همیشه روی زمین حجتهایی وجود داشتهاند.
ایشان با اشاره به شبهاتی پیرامون عدم وجود پیامبران الهی در مناطقی چون شرق و آسیا و یا قاره های دیگر اظهارکردند: آنچه قطعی است در شرق آسیا انبیا و اولیا و حجج خداوند وجود داشتهاند؛ فرض کنیم که انسانها انبیا و اولیایی نداشتند، ولی انسانها دارای یک حجت باطنی هستند؛ این بشرها دارای فطرت بودهاند و باید طبق فطرت عمل میکردند؛ زیبایی راستگویی و عدل و زشتی دروغ و ستم بر همه مشخص است زیرا امری فطری است.
این مرجع تقلید شیعیان با ذکر حدیثی از امام علی(ع) پیرامون ندای درونی و فطرت بیان کردند: مولای متقیان فرمودند، انبیا مسایل جدیدی مطرح نکردند، بلکه آمدند تا آنچه در فطرت ما وجود دارد را بازگو کنند؛ انبیای الهی خاکی که بر روی فطرت انسانها نشسته است را کنار میزنند و خوبی ونیکی را به مردم متذکر میشوند.
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به یکی دیگر از آیات سوره ملک تصریح کردند: در جهنم، دوزخیان با خود میگویند که اگر دارای گوش و عقل بودیم به دوزخ نمیرفتیم؛ این مساله نیز روشن است زیرا این افراد گوش داشتند ولی گوش نمیکردند؛ عقل داشتند ولی از آن بهره نمیگرفتند.
ایشان گفتند: انسان با انبیا از دو جهت مواجهه می کند، زیرا سخنان آنها را گوش میدهد و دوم به سخنان آنها می اندیشد؛ پس این افراد خود را از شنیدن سخن حق انبیا محروم کردند و نخواستند که به سخن حق پیامبران گوش داده و روی آنها تفکر کنند و به همین دلیل است که خداوند چنین خطابی را بیان کرده اند.