عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۲۸۵
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
حجت الاسلام ربانی خبر داد:
گروه ادعیه و زیارات مركز تخصصی مهدویت با هدف شناسایی و پرداختن به محتوا و سند ادعیه و زیارات، شرح جامعی از متون دعاییِ مهدوی را تهیه می کند.
عقیق: به نقل از مركز تخصصی مهدویت، حجت الاسلام علی ربانی، مدیر گروه ادعیه این مرکز با معرفی این گروه اظهار کرد: معاونت پژوهش این مركز در راستای كمك دهی به بخش آموزش، چندین گروه علمی را طراحی كرده است و طلابی كه به عنوان دانش پژوه در این مركز ثبت نام می شوند، ملزم هستند كه دو روز در هفته در كنار آموزش، فعالیت پژوهشی انجام دهند.

وی گفت: گروه ادعیه و زیارات روی دعاهای مشهوری كه منسوب به امام عصر(عج) بوده و همچنین ادعیه ای كه از سایر معصومان(ع) صادر شده، متمركز است.

مدیر گروه ادعیه مركز تخصصی مهدویت تصریح كرد: این گروه در دو بخش از دعاهای ذكرشده با هدف شناسایی و پرداختن به محتوا و سند این ادعیه و زیارات فعالیت می کند.

وی افزود: از جمله زیارات مهدوی، زیارت آل یاسین است و برخی از دعاهای مهدوی نیز از قبیل ندبه، عهد، زمان غیبت (اللهم عرفنی نفسك ...)، سلامتی امام زمان(اللهم كن لولیك ...)، فرج (الهی عظم البلاء) و این قبیل دعاها را شامل می شود.

حجت الاسلام ربانی با بیان خروجی های این گروه، اعلام کرد: در این گروه، صرف كار نوشتاری طلاب صورت نمی گیرد، بلكه سعی می شود كه دانش پژوهان این گروه به عنوان مدرس و مربی، توانایی هایی را در خصوص این دعاها كسب كنند؛ همچنین، درباره دعای «اللهم ارزقنی توفیق الطاعه...» جزوه ای نگارش شده است.

وی گفت: این گروه درصدد است كه جزوه ای مربوط به سطح سه رشته ادعیه و زیارات طراحی شود و این طرح در حال تدوین است كه یا به صورت درسنامه تحت عنوان درسنامه «ادعیه و زیارات شناسی» یا به صورت كتابی در این باره تولید می شود.

مدیر گروه ادعیه مركز تخصصی مهدویت با اشاره به اهداف بلند و كوتاه مدت این گروه گفت: از جمله اهداف بلندمدت این گروه، تهیه شرح جامعی از ادعیه و زیارات مهدوی تحت عنوان «شروح ادعیه مهدوی» است، به عنوان مثال آماده كردن یك دوره ۱۰ جلدی از این ادعیه که ناظر به همه شروحی كه از گذشته نوشته شده، خواهد بود.

وی افزود: یكی از برنامه های كوتاه مدت این گروه، تهیه كتابچه های پالتویی اشامل ادعیه به صورت جداگانه و مختصر است و با نگاه آماده سازی برای عموم مردم تهیه می شود.

حجت الاسلام ربانی بیان کرد: برنامه داخلی این گروه در قالب چهار ترم آموزشی و پژوهشی برای دانش پژوهان مربوطه برگزار می شود؛ این دانش پژوهان از ترم دوم به گروه ملحق می شوند و در این ترم، مقدماتی از كلیت مباحث ادعیه و زیارات، مفهوم شناسی، ضرورت و جایگاه ادعیه و زیارات، كتابشناسی و منبع شناسی را می آموزند.

وی خاطرنشان کرد: در ترم دوم بیشتر به سند ادعیه و زیارات پرداخته می شود؛ در ترم بعد، به محتوای ادعیه و زیارات می پردازیم و ترم آخر، ورود موضوعی به مباحث ادعیه و زیارات است كه چه موضوعاتی قابل رصد هستند كه زمینه ای برای نوشتن پایان نامه دانش پژوهان شود.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین