عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۳۶۹
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۹
حجت الاسلام مهاجرانی گفت: احادیثی کوتاه و کاربردی برای زندگی امروز کودکان در مجموعه ۸ جلدی هدیه های امام علی(ع) انتخاب شده و یک چهار پاره شعر کودک هم متناسب با حدیث سروده شده است.

عقیق:حجت الاسلام سید محمد مهاجرانی از نویسندگان کودک و نوجوان از چاپ مجموعه هدیه های امام علی (ع) در آستانه سالروز میلاد باسعادت امیرالمومنین (ع) به خبرنگار شبستان خبر داد و گفت: هر جلد  از مجموعه هدیه های امام علی (ع) پنج حدیث دارد. مجموعه هدیه های امام علی(ع)  8 جلد دارد که دربردارنده 40 حدیث است. این مجموعه برای گروه سنی الف و ب توسط انتشارات بهار دلها منتشر شده است.

حجت الاسلام مهاجرانی اظهار داشت: در این مجموعه، حدیث با ذکر منبع آمده است و بعد ترجمه روان و ساده ای از حدیث انجام شده است. ترجمه تبدیل به یک چهارپاره شعر کودک شده است و با یک تصویر جذاب همراه شده است. در ذیل حدیث، توضیحی آمده است که فهم حدیث برای کودک راحت باشد. بدین منظور این توضیح در دو تا سه سطر به زبان کودکانه بیان شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه مجموعه هدیه های امام علی(ع) در مراکز تربیتی همچون مهدهای قرآن کاربرد داشته باشد، توضیح حدیث آورده شده است تا بچه ها به راحتی متوجه معنا و مفهوم حدیث بشوند. در حقیقت یک صفحه کتاب شامل حدیث، ترجمه، تبدیل حدیث به شعر، شرح حدیث و یک تصویر است.

این نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه در انتخاب احادیث نکاتی را مدنظر داشتم، عنوان کرد: اولین نکته این بود که احادیث کوتاه باشد تا حفظ آنها برای کودک راحت باشد. بدین منظور احادیثی انتخاب شد که نیم سطر داشته باشند.

حجت الاسلام مهاجرانی با اشاره به اینکه احادیث ساده و ملموس انتخاب شد تا نیاز به پیش زمینه نداشته باشند، بیان کرد: تلاش کردم احادیث تنوع محتوایی داشته باشند و مباحث مختلف اعم از خداشناسی، محبت، دوستی و نظم را پوشش دهند.

وی تصریح کرد: مسئله دیگری که در انتخاب احادیث برایم مهم بود قابل فهم بودن آنها برای کودکان بود و اینکه احادیث برای کودکان کاربردی هم باشد. برخی احادیث مسایلی را برای سن خاصی مثلا سن جوانی مطرح کرده اند. من تلاش کردم احادیثی را انتخاب کنم که در دنیای امروز کودکان کاربرد داشته باشد و بچه بتواند از آنها در زندگی خود استفاده کند.

این نویسنده کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: مفید بودن مجموعه هدیه های امام علی(ع) به این برمی گردد که کودک، والدین و مربیان آن تا چه اندازه با این مجموعه ارتباط برقرار کنند.

در صفحه ای از مجموعه هدیه های امام علی با موضوع " یاری کنی یاری شوی" آمده است:

کما تعینو تعان

 آنگونه که یاری می کنی، یاری می شوی.

 

کمک بکن به مردم

تا کمکت نمایند

وقتی که تنها هستی

به یاریت بیایند

 

شرح: اگر به دوستت که پول نیاز دارد، کمک کنی او هم به تو کمک می کند. اگر به همسایه بیمارت کمک کنی، او نیز تو را کمک می کند. اگر به هم کلاسی ات کمک درسی کنی، او نیز در درس ها تو را کمک می کند.

 

در صفحه دیگری از مجموعه هدیه های امام علی(ع) که به موضوع "کار و به پایان رساندن آن" پرداخته شده است، می خوانیم:

العمل العمل ثم النهایه

کار کنید، کار کنید و آن را به پایان برسانید

 

کار کار پشت کار

تلاش کنی عزیز جان

 دنبال کار را بگیر

 تا برسد به پایان

شرح: کسی که درسی را شروع کند و ادامه ندهد نتیجه نمی گیرد. کسی که ورزشی را شروع کند و تمام نکند، ورزشکار نمی شود. کسی که خوشنویسی را شروع کند و تمام نکند، خوشنویس نمی شود.

گفتنی است، مجموعه ۸ جلدی " هدیه های امام علی(ع) " نوشته حجت الاسلام سید محمد مهاجرانی به قیمت هر جلد ۱۵۰۰ تومان توسط انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین