عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۳
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۰
توصیه هایی برای مداحان جوان
عقیق:  مداحان عزیز! می دانید که مهم ترین خرج کارهای شما در مداحی ـ برای جلب نظر مستمعان خود ـ علی الخصوص جوانان پرشور و احساساتی ـ یکی داشتن روضه های ناب و آتشین است، یکی هم شعر خوب و جدید... این مورد آخری ـ یعنی شعر ـ خیلی خیلی مهم و اثرگذار است؛ بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که برای یافتن شعرهای «تاپ»! این شیوه ها را امتحان کنید:

1ـ بعضی همکاران شما ـ که تعدادشان خیلی خیلی معدود و انگشت شمار و کم است ـ خیلی خسیس تشریف دارند و شعرهای خوب را برای فقط خودشان می خواهند از این جهت برای کم تجربه ها بهترین راه این است که به هر ترتیبی شده در هنگام خوانده شدن شعر توسط آن مداح، شعر را ـ حتی شده در تاریکی! ـ بنویسید. مطمئناً جبران مافات می شود.

2ـ به شما عزیزانی که به خود سختی می دهید و روضه های ناب و جدید را از نوارها می شنوید و یاد می گیرید، پیشنهاد می کنیم قدر شعرها را هم بدانید و آن ها را یادداشت کنید. اصلاً هم نگران این نباشید که ممکن است بعضی کلمات شعر، برایتان نامفهوم باشد؛ شما می توانید مثل همان مداح با شگردهایی خاص، جوری بخوانید تا هیچ کس متوجه نشود که مفهوم شعر را نمی دانید یا نسخه کامل شعر را ندارید. مستمعان شما هم که سواد درست و حسابی ندارند عیب کارتان را بفهمند!. اگر هم روزی شاعر شعر را شناختید، نیازی به شرمندگی نیست، چون اگر شعرش را اشتباه خوانده اید یا نام و تخلصش را نگفتید، اجرش که پیش اهل بیت محفوظ است. از این جهت خیالتان راحت باشد!

3ـ پس از مدتی که کارتان در مداحی حسابی گرفت، ممکن است احساس کنید مستمعان سینه چاک خود را دارید از دست می دهید؛ مطمئناً دلیل اصلی آن، به شعرهای شما برمی گردد. باید به دنبال شعرهای ناب و بکر باشید، بنابراین فوراً به فکر باشید و یک شاعر خوب برای خود دست و پا کنید! شاعری که حداقل این ویژگی ها را داشته باشد.

ـ دائم نگران مجلس شما باشد و دلواپس آبروی شما...

ـ طبع روانی داشته باشد، تا بتواند فی المجلس برای شما چند خط سر هم کند!

ـ آدم بی توقعی باشد و بداند که باید مزدش را از اهل بیت بگیرد.

ـ تعصب نداشته باشد و به هر سبک که شما گفتید، برایتان نوحه و سرود بسازد.

ـ مخاطب شناس باشد و بداند چه چیزهایی را باید در شعر بیاورد که مستمعان بپسندند و نهایتاً راضی از مجلس شما بیرون بروند.

ـ وظیفه ی خود بداند که شعر خود را در اسرع وقت به دست شما برساند.

4ـ تهیه ی بعضی مجموعه های شعری که توسط مداحان دلسوز آماده و چاپ شده، خیلی مفید است. مقصود از «تهیه» را هم حتماً فهمیدید. به هر حال وقتی قرار است کلی پول تکثیر نوار و فیلم بدهید، به صلاح شماست که کتابهایتان را به شیوه ای سودمند تهیه کنید: یا هدیه بگیرید یا امانت... چون «کتاب» کاربرد چندانی در کار شما نداشته و ندارد!

در پایان سفارش ما به شما آن است که اگر راه های پیشنهادی ما در رشد کار شما اثر داشت و مفید فایده واقع شد، برای «باقیات و صالحات» هم که شده، نوحه ها و شعرهای جمع آوری شده در طول هر سالتان را در قالب کتابی چاپ کنید؛ با این کار ضمن معرفی شاعران، هم خدمتی به آنها کرده اید و هم خرج کاری برای مجالس دهگی مداحان جوان آماده نموده اید. مسلّماً هر مداحی که در کتاب های شما، شعری پیدا کرد و خواند و مجلسش لنگ نشد، لطف شما را تحسین خواهد کرد...


منبع: خیمه

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
0
0
اينها بيشتربه توهين شباهت داشت تابه توصيه
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین