عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
یک کارشناس و مدرس عرفان اسلامی با تاکید بر ارزش ادعیه عرفانی نسبت به ادعیه شفای بیمار و افزایش روزی گفت: با استفاده از این ادعیه می‌توان دفاعی جهانی از قرآن، احادیث و ائمه(ع) داشت.
عقیق: حجت‌الاسلام قادر فاضلی با اشاره به اهمیت ادعیه اسلامی به لحاظ عرفانی گفت: بیشتر ادعیه معتبر اسلامی از صبغه عرفانی برخوردارند و به همین دلیل شمار کمی از آنها این قابلیت را دارند که با رویکرد فلسفی و برهانی تفسیر شوند.

وی با بیان اینکه ادعیه اسلامی می‌کوشند یک جهان‌بینی عرفانی را به مخاطبان ارایه کنند، گفت: برای مثال امام حسین(ع) در دعای عرفه به خداوند عرضه می‌دارد که غیر از تو در عالم وجودی هست که بخواهد ظاهرکننده تو باشد؟ اصلا کی غایب بوده‌ای که نیازی به ظاهر کردن تو باشد؟ ایشان در بخش دیگری می‌فرمایند که تو در هر چیزی متجلی شده‌ای تا تو را در هر چیزی ببینیم. همانطور که می‌بینیم این مطالب مواد خام عرفان ما را تشکیل می‌دهد و در واقع عرفای ما همین مطالب را شرح و بسط داده‌اند.

فاضلی به ذکر مثالی از اشعار عارفانه پرداخت و گفت: کی رفته ای زدل که تمنا کنم تو را ؟ / کی بوده‌ای نهفته که پیدا کنم تو را /غیبت نکرده‌ای که شوم طالب حضور / پنهان نگشته‌ای که هویدا کنم تو را/ با صد هزار جلوه برون آمدی، که من / با صد هزار دیده تماشا کنم تو را. این شعر فروغی بسطامی به خوبی محتوای کلام امام حسین(ع) را در خود بازتاب داده است. می‌توان درباره تاثیر ادعیه اسلامی بر عارفان چندین جلد کتاب نوشت.

وی با عرفانی دانستن بسیاری از دعاها مانند ادعیه ماه رمضان گفت: برخی از دعاها نیز مسایل کلامی و اعتقادی مانند توحید، نبوت و معاد را در دل خود دارند و برخی دیگر نیز به مسایل اخلاقی و اجتماعی اشاره دارند، اما به هر حال کفه سنگین ترازو به سمت محتوای عرفانی دعاهاست.

این کارشناس عرفان با تاکید بر اینکه هر دعایی را نمی‌توان به این بهانه که در کتب ادعیه ذکر شده‌اند، دعاهای اصیل عرفانی بدانیم، گفت: بدیهی است برای تفسیر هر دعایی باید از سند آن مطمئن شویم. علاوه بر سند محتوای ادعیه نیز مهم هستند. ممکن است برای دعایی سند محکمی وجود نداشته باشد اما محتوای آن به قدری بلند باشد که بیان آن از سوی یک انسان غیرکامل غیرممکن به نظر برسد.

وی افزود: برای مثال متعلق دانستن دعای ندبه به ائمه(ع) نیاز به سند دارد، زیرا محتوای آن به قدری بلند و عالی نیست که انسان عادی و غیرکامل نتوانسته باشد آن را بیان کند.

فاضلی با تاکید بر اهمیت دعاها در کنار توجه به قرآن و احادیث گفت: به گفته آیت‌الله حسن‌زاده آملی ادعیه عرفانی تفسیر انفسی قرآن هستند و برای فهم کامل آیات عرفانی قرآن باید این دعاها مانند دعای عرفه و مکارم اخلاق و مناجات خمس عشر امام سجاد(ع) را نیز مطالعه کرد.

وی دعاهای عرفانی را ارزشمندتر از ادعیه دیگر دانست و گفت: توصیه من این است که به ادعیه عرفانی بیشتر توجه کنیم، زیرا سازندگی آنها به مراتب بیشتر از دعاهایی است که برای شفا دادن بیمار یا ادای قرض هستند. آن ادعیه نیز ارزش خود را دارند اما بینشی به انسان نمی‌دهند که بتوان با آن از مشاهد آیات الهی لذت برد.

این نویسنده ادامه داد: معانی و مفاهیم عمیق دعاهای عرفانی افق وسیعی را در برابر انسان می‌نهد و زندگی را برای او شیرین و نورانی می‌کند. این ادعیه هم در دنیا و هم در آخرت به کار انسان می‌آیند زیرا هم مراتب عرفانی او را بالا می‌برند و هم می‌توانند از طریق آن‌ها دفاعی جهانی از اسلام و احادیث و قرآن داشته باشد، زیرا اگر بخواهیم برای جهانیان از مقام حسین(ع) یا امیرالمومنین علی(ع) سخن بگوییم باید به وجه عرفانی شخصیت آنها توجه کنیم، زیرا جهانیان می‌توانند با معانی عرفانی ارتباط برقرار کنند.


منبع: خبرگزاری مهر
کد خبرنگار 211007

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین