عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۰۴۳
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۲
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: جز پاکیزه وارد مسجدها مشو که هر کس ناپاک به مسجدی در آید، مسجد با او در ستیز است.

عقیق:احداث مسجد، فلسفه ای جز حضور مردم در آن و بهره گیری از برکات آن ندارد. بنابراین، فرهنگ سازی در جهت حضور هر چه بیشتر مردم در مساجد، به ویژه نسل جوان، باید در راس همه تلاش های علاقه مندان به تعمی و گسترش ارزش های اسلامی باشد. در این میان توجه به آداب حضور در مسجد از جایگاه و اهمیتی ویژه برخوردار است.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: جز پاکیزه وارد مسجدها مشو که هر کس ناپاک به مسجدی در آید، مسجد با او در ستیز است.

همچنین ایشان می فرمایند: کسی که می خواهد وارد مسجد شود، چنانچه زیر پاپوش یا کفش خود را وارسی کند، فرشتگان می گویند: نیکو شدی، بهشت گوارای تو باد! به سلامت وارد بشو.

رسول اکرم (ص) می فرمایند: هر گاه بنده داخل مسجد شود و بگوید: به خدا پیاه می برم از شیطان رانده شده! شیطان رانده شده و می گوید: کمرم شکست و خداوند به خاطر این کار برای گوینده، عبادت یک سال را مین ویسد و هر گاه از مسجد خارج شود و همانند آن را بر زبان آورد، خداوند برایش برابر هر مویی که در بدن او است صد نیکی می نویسد و صد درجه بالایش می برد.

بنابر گفته ایشان وقتی هر یک از شما می خواهد از مسجد بیرون رود، لشکر ابلیس یکدیگر را فرا می خوانند و مانند جمع شدن زنبورها بر گرد ملکه از هر سو گرد هم آمده اجتماع می کنند؛ اما هنگامی که یکی از شما بر در مسجد بایستد و بگوید: خداوندا! از ابلیس و لشکر او به تو پناه می برم یا این گفته وی زیانی نمی رسد.

ایشان می فرمایند: هر یک از شما که وارد مسجد می شود، بر پیامبر (ص) سلام کند... و چون بیرون می رود بر پیامبر (ص) سلام کرده، بگوید: خداوندا! مرا از شیطان رانده شده، پناه ده.

رسول خدا (ص) می فرمایند: هر گاه یکی از شما نماز واجب را به جا آورد و از مسجد خارج شد، کنار در مسجد بایستد و بگوید: خداوندا! دعوتم کردی، دعوتت را پاسخ گفتم و نماز واجبت را به جا آوردم و چنان که فرمان دادی، در زمینت پراکنده شدم. پس از فضلت فرمان برداری از تو و پرهیز از ناخشنودی ات را درخواست کنم و نیز به رحمت تو روزی به قدر نیاز.

در بیان چگونگی ورود امام علی (ع) به مسجد آمده هر گاه ایشان وارد مسجد می شدند، می فرمودند: به نام خدا و از او یاری می جوییم. ای پیامبر (ص)! سلام و رحمت خدا و برکت های او نثار تو باد! سلام بر ما و بر بندگان شایسته خدا باد!

درباره امام حسن (ع) روایت شده که هنگام وضو گرفتن، رنگ رخسارشان تغییر می یافت. سببش را جویا شدند. فرمودند: می خواهم در پیشگاه پادشاهی چیره دست بایستم.

هر گاه به در مسجد می رسیدند، سرشان را بلند می کردند و می گفتند: خداوندا! بنده ات بر درگاه تو ایستاده است. ای نیکوکار! این بدکردار به حضورت آمده است در حالی که به نیکوکار از میان ما فرمان داده ای تا از بدکردار درگذرد. تو نیکوکاری و من بدکردارم. پس به زیبایی آنچه در نزد توست از زشتی آنچه در نزد من است در گذر ای بخشنده!. سپس وارد مسجد می شدند.

امام صادق (ع) می فرمایند: هر کس در خانه اش نیکو وضو بگیرد و مویش را شانه کند و خودش را خوشبو سازد، سپس از خانه اش با آرامش و وقار خارج شود و از روی رغبت برای شرکت در جماعت مسلمانان به مصلا برود قدمی بر نمی دارد و بر زمین نمی گذارد، مگر آنکه حسنه ای برایش نوشته می شود و گناهی از وی پاک می گردد و درجه ای بالا برده می شود.

امیرالمومنین (ع) فرمودند از جمله حقوق مسجد این است که هر گاه بدان پای نهادی، دو رکعت نماز بگزاری و از جمله حقوق آن دو رکعت این است که در آنها ام القرآن (سوره حمد) را بخوانی.

پیامبر (ص) می فرمایند: بیست ویژگی مایه فقر است:... عجله برای بیرون رفتن از مسجد.


پی نوشت ها:

1- بحارالانوار

2- کنزالعمال

3- فرهنگ نامه مسجد

منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین