عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۱۸۰
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
«خوب می‌دانی که من نویسنده‌ای معمولی‌ام بی هیچ امتیاز ویژه‌ای! پس لطف کن و از هر راهی که صلاح می‌دانی، به نشانه‌ای مرا مجهز کن که آیا شایسته‌ام به نوشتن؟» و این سوالات که در تن تاب است خواننده را تا انتهای کتاب سوق می‌دهد.

عقیق:رمان »دوازدهم» تازه‌ترین اثر علی موذنی است که انتشارات عصر داستان آن را روانه بازار کرده و مخاطبان و علاقمندان به موضوعات دینی در بستر قصه می‌توانند، آخر هفته خود را با آن پر کنند.

این رمان شرح ماجرای نوشتن فیلمنامه‌ای در ارتباط با امام عصر (عج) از زبان فیلمنامه‌نویس است که منجر می‌شود تحقیقاتی در مورد این وجود نورانی انجام دهد. هرچند او در مسیر این پیشنهاد از نوشتن برای گروه پیشنهاد دهنده منصرف شده و مستقلا اقدام به جمع‌آوری اطلاعات می‌نماید و در این راه از وجود نازنین امام زمان (عج) نیز استمداد می‌طلبد. «ای امام! خوب می‌دانی که من نویسنده‌ای معمولی‌ام بی هیچ امتیاز ویژه‌ای! پس لطف کن و از هر راهی که صلاح می‌دانی، به نشانه‌ای مرا مجهز کن که آیا شایسته‌ام به نوشتن؟ خواهش می‌کنم نشانه‌ای که می‌گذاری، همراه با اما و اگر نباشد که در صحتش شک نکنم. صریح و روشن باشد، که تا دیدمش، مطمئن شوم نشانه‌ای از سوی توست

مشاهده نشانه‌ای از سوی حضرت ولی عصر (عج)، شخصیت استاد یا نویسنده را مصمم می‌کند تا در این مسیر، قوی‌تر و با اراده‌ای مستحکم‌تر حرکت کند.

زبان نگارش این کتاب در بیشتر بخش‌های این کتاب اول شخص است و نویسنده با استفاده از زبان محاوره که گاهی با حدیث نفس می‌آمیزد بر جذابیت‌های داستان افزوده و مخاطب را مجاب می‌کند تا پابه‌پای داستان جلو بیاید. زمان این داستان از ماضی به حال و از حال به مضارع در یک ضرباهنگ منظم ولی پیش‌بینی نشده در رفت و آمد است.

در ادامه، نویسنده که دوره‌ای تدریس فیلمنامه‌نویسی نیز انجام می‌داده، علی‌رغم میل باطنی و با توجه به اشاره‌ای که در کتاب می‌نماید که حوصله تدریس ندارد، به پیشنهاد یکی از همکاران قدیمی، تدریس در یک کارگاه فیلمنامه‌نویسی را می‌پذیرد. او پس از ورود به کارگاه با این سوال روبرو می‌شود که طرح درس این کارگاه چه باشد؟، که ناگهان یاد موضوع پیشنهادی برای فیلمنامه افتاده و موضوع امام عصر (عج) را به عنوان موضوع این کارگاه برای هنرجویان مطرح می‌کند که هرچند در ابتدا با مخالفت روبرو می‌شود ولی در نهایت می‌تواند آنها را مجاب کند که این موضوع مناسبی برای شروع این کارگاه است. در ادامه این کارگاه برخی هنرجویان که هرکدام به انگیزه‌ای در این کارگاه شرکت کرده‌اند با توجه به مقاومتی که در ابتدا نسبت به موضوع نشان دادند ولی با موضوعات ناب و تاثیرگذار در کلاس حاضر شدند و توانستند توجه همکلاسی‌ها را به خود جلب نمایند. روایت‌ها و قرائت‌هایی که هنرجویان در کلاس از امام زمان (عج) ارائه می‌کنند همه در مسیر هدف داستان بوده و موجب آشنایی ناخودآگاه خواننده با شخصیت امام عصر (عج) می‌شود. این کتاب این نکته را بارها مورد تاکید قرار می‌دهد که امام عصر (عج) شخصیتی محدود در زمان نیست بلکه ایشان بر گرده زمان سوار بوده و زمان در ید قدرت وی است.

کتاب «دوازدهم» در حقیقت به نوعی داستان در داستان است. نویسنده یا استاد که مشغول جمع‌‌آوری اطلاعات در ارتباط با وجود امام عصر (عج) است و به شخصیت‌های پیرامون حضرت تا قبل از غیبت صغری می‌پردازد، هرکدام را به بهانه اینکه آیا کشش لازم برای تبدیل شدن به شخصیت محوری داستان یا فیلمنامه را دارد مورد بررسی قرار داده و غیر مستقیم خواننده را با آنها آشنا می کند. نکته قابل توجه رمان در این است که به دوره‌ای از زندگی پربرکت حضرت صاحب‌الزمان (عج) می‌پردازد که از دوران مهم عمر مبارک ایشان است. «جعفر خطاب به خواهرش فاطمه گفت: من اکنون نه برادر تو که مامور مستقیم خلیفه هستم در پرونده امامت دروغین کودکی که در این خانه است. پس پیش از آنکه تصمیمی سخت بگیرم، خودت به زبان خوش بیاورش این‌جا

قسمتی از تولد حضرت مهدی موعود (عج) و سپس شرح دوران شهادت امام حسن عسگری (ع) که خلفای عباسی دوران خفقان را بر سامرا حاکم کرده بودند، در این رمان از نظر خواننده می‌گذرد. نکته جالب توجه دیگر این کتاب این است که خواننده در قسمت‌هایی خود را در کنار و مخاطب نویسنده حس می‌کند. نویسنده با مخاطب قرار دادن خواننده، ذهن و قوه خیال وی را درگیر می‌کند و خود را در عالم رمان تصور خواهد کرد.

«دوازدهم» علاوه بر اینکه یک رمان با موضوع امام عصر (عج) است به نوعی یک کارگاه فیلمنامه‌نویسی نیز هست. علی موذنی در این کتاب با بیان مطالبی در ارتباط با فیلنامه‌نویسی و گفتن نکاتی به هنرجویان - به نوعی خواننده را مخاطب قرار می‌دهد - در ارتباط با نوشتن و فنون آن یک کارگاه فیلنامه‌نویسی نیز در داستان ایجاد کرده که می‌تواند تاثیر خوبی در نوشتن علاقمندان به نوشتن به جا بگذارد.

 انتشارات «عصر داستان» کتاب «دوازدهم» علی موذنی را در شمارگان 1200 نسخه و با قیمت 14500 تومان روانه بازار نشر کرده است. از علی موذنی تاکنون آثاری چون «خوش‌نشین»، «کشتی‌بان دوست»، «مامور»، «موسای عیسی»، «ظهور»، «نه آبی نه خاکی»، «ملاقات در شب آفتابی» و ... چاپ شده است.

علاقمندان به تهیه کتاب «دوازدهم»، از طریق تماس با شماره‌های66460099-021)مرکز پخش ققنوس)، 37839402-025 (مرکز پخش کتابستان) و یا با مراجعه به پایگاه‌های فروش اینترنتی پاتوق کتاب و پخش ققنوس می‌توانند این کتاب را تهیه نمایند.

در راستای ترویج و معرفی کتابِ خوب، اقدام به معرفی کتاب در آخر هفته می‌نماید.

 

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین