۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۷ : ۰۳
"عقیق: مکیال
المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته
آیت اللّه سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت
بقیةاللّه(عج) که حقش بر گردن ما افزونتر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر
از همه شامل حال خلق مىشود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده
است.
اصل
کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مىنویسد:
"چون ما نمىتوانیم حقوق آن حضرت(ع) را ادا نماییم و شکر
وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، بجا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از
اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در
زمان غیبت آن حضرت(عج)، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام
به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مىباشد."
خیرخواهی برای آن حضرت
هر
مسلمانی که این امور یعنی: اخلاص در عمل برای خداوند، نصیحت برای ائمه مسلمین و
ملازمت جماعت ایشان در او جمع گردد دلش باز و روشن می شود و از مهر خوردن بر قلب
محفوظ می ماند و از کسانی خواهد بود که خداوند سینه اش را برای اسلام گشایش داده و
از نورانیتی از سوی پروردگارش برخوردار است و چنانچه این امور در او جمع نگردد
خداوند بر دلش مهر بطلان می زند و مصداق فرموده خدای تعالی می شود که "و
قولهم قلوبنا غلف بل طبع الله علیها بکفرهم" و گفتند دل های ما در پرده و
غلاف است بلکه خداوند به سبب کفرشان بر آنها مهر زده است.
زیرا
که کفر مراتب و درجه هایی دارد که یکی برتر از دیگری است و هر مرتبه را آثار خاصی
است همچنان که ایمان نیز مراتب و درجاتی دارد که بعضی برتر از بعض دیگر است و برای
هر مرتبه از آن آثار خاصی هست بنابراین از خدای متعال خواستاریم که به ما توفیق
عنایت فرماید برای تکمیل مراتب ایمان و نصیحت برای مولایمان صاحب الزمان قدم
برداریم.
بدان
که نصیحت گر نسبت به امام زمان کسی است که وضع خود را مراقب باشد و برکارهایش
مواظبت نماید به طوری که افعال و نیت هایش که راجع به امام زمانش است از هر چه
مایه نارضایتی و هتک احترام امامش هست برکنار و خالص باشد و همه جا رعایت کند که
خیر مولایش چیست و مقصود همان است که برای هر رهرو خاصل نمی گردد مگر با مراقبت
تام و مواظبت پیوسته و مداوم و بینش در دین و همنشینی اهل تقوی و یقین و دوری از
اهل تردید و فاسقین.
و
اگر کسی را نیافت که چنین اوصافی داشته باشد تا با او مجالست نماید در خانه خود
بنشیند و سکوت را پیشه کند و هر گاه از همنشینی باکسانی که مجالست با آنان شایسته نیست
ناگزیر باشد به قدر ضرورت اکتفا نماید.
منبع:شبستان