عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۱۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۰
آیت‌الله فقیه یزدی:
رسوخ بدعت‌ها و خرافات در عزاداری‌ها یکی از آسیب‌هایی است که صاحبان منبر و مدح برای برچیدن بساط این پیرایه‌ها نقش انکار ناپذیری دارند.

عقیق: همزمان با ماه محرم و صفر شور حسینی سراسر جامعه اسلامی ما را فرا می‌گیرد و به راستی که این شور فقط مختص این آب و خاک نیست که جناب محتشم کاشانی به حق سرود؛ «باز این چه شورش است که در خلق عالم است».

محبت و عشق به سیدالشهدا(ع)، حرارتی است که نه تنها دل شیعیان که قلب همه حق طلبان عالم اعم از هندو و مسیحی و ... را به خروش می‌آورد.

محرم و صفر که به تعبیر زیبای امام راحل، مایه زنده نگه داشتن اسلام عزیز شده، موسم شور است اما این شور به یقین با شعوری عجین باید باشد تا ما را به حقیقت اصلی پیام نهضت سرخ حسینی رهنمون سازد.

برای دست یابی به این شور ممزوج با شعور، بی‌شک یکی از آفت‌ها و موانع، آسیب‌های ناشی از عزاداری‌ها و بدعت‌ها و خرافاتی است که برخی از آنها ریشه تاریخی دارد.

در مورد بایسته‌های تبلیغ و عزاداری حسینی به ویژه از حیث ضرورت مقابله با انحرافات و بدعت‌های عزاداری با چند نفر از استادان حوزه علمیه قم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

هدف، کسب رضای الهی و اهل بیت(ع) باشد

آیت‌الله فقیه یزدی، استاد سطح خارج فقه و اصول حوزه، با اشاره به رسالت مهم و خطیر حوزویان در عرصه بدعت زدایی از عزاداری حسینی اظهار کرد: یقینا یکی از اساسی‌ترین دستاوردها و برکات تبلیغ در ایام محرم و صفر این است که بدین وسیله جلوی رشد بسیاری از انحرافات در جامعه گرفته می‌شود.

وی همچنین افزود: در این ایام همه مردم ولایی و امام حسینی ما باید توجه داشته باشند که هدف از عزاداری‌ها کسب معرفت دینی و جلب رضای خدا و ائمه اطهار(ع) است و از این رو باید مراقب باشیم که خدای ناکرده برنامه‌های ما موجب نارضایتی پروردگار و حضرات معصومین(ع) نباشد.

آیت‌الله فقیه یزدی تاکید کرد: کاری کنیم که وجود نازنین ولی عصر(عج) از ما خشنود باشند و عزاداری و مرثیه سرایی ما را قبول فرماید.

محرم؛ دانشگاه بزرگ انسان سازی

حجت‌الاسلام والمسلمین اسد علی‌زاده، استاد سطوح عالی حوزه نیز ایام تبلیغی ماه محرم و صفر را یک دانشگاه بزرگ انسان سازی دانست و گفت: سیاستگذاری حوزه در زمینه تبلیغ باید بر دو محور آموزش و نیز تدوین متون مناسب تبلیغی متمرکز باشد تا روحانیون مبلغ با دست پر به نقاط مختلف کشور سفر کرده و بتوانند به ارشاد و هدایت مردم بپردازند، ضمن آن که در این باره باید از تجربیات ارزنده گذشته نیز بهره برد.

وی همچنین با اشاره به دغدغه جدی مراجع معظم تقلید به ویژه رهبر معظم انقلاب در خصوص آسیب‌ها و آفت‌های عزاداری اهل بیت(ع) به خصوص امام حسین(ع) ابراز داشت: با تکیه بر کلام مقام معظم رهبری در باب مهم‌ترین آسیب‌ها و آفت‌های مداحی و مرثیه سرایی می‌توان به مواردی چون مدح و تمجیدهای بی‌معنا، استفاده از آهنگ‌های نامناسب، استفاده از تعابیری سبک و غیرمتناسب با شان اهل بیت(ع)، بیان مطالب سست کننده ایمان دینی مخاطب، تحریک عصبیت‌های مذهبی و... اشاره کرد که لازم است مداحان عزیز مراقب باشند که به این آفت‌ها دچار نشوند.

انحرافات به اساس عزاداری ضربه می‌زند

حجت‌الاسلام صادق سیاهکالی مرادی، دیگر استاد سطح عالی حوزه نیز با اشاره به این که انحرافات و بدعت‌ها به اساس عزاداری حسینی ضربه می‌زند، گفت: روحانیت و نیز بزرگان و ریش سفیدان هیئت‌های مذهبی باید زنگارها و تحریفاتی که در خصوص عزاداری‌ها در اذهان مردم ایجاد شده را بزدایند.

وی اضافه کرد: به نظر بنده ما اگر در رابطه با مقابله با پیرایه‌هایی که بر عزاداری‌ها بسته شده، کار در خوری انجام دهیم، دود آن به چشم خودمان می‌رود و نمی‌توانیم آن مجالس پرمحتوای مذهبی که امام و رهبری و دیگر بزرگان از ما خواسته و بر آن تاکید کرده‌اند را در این ایام برپا بداریم.

این استاد حوزه علمیه قم همچنین با بیان این که بصیرت بخشی به آحاد جامعه یکی از مهم ترین رسالت‌های واعظان و مداحان در ایام محرم و صفر است، گفت: ما باید راجع به این که چه چیزهایی باعث شد که کوفیان امام حسین(ع) را درست پنجاه سال بعد از ارتحال پیامبر(ص) به شهادت برسانند تحقیق و مطالعه کرده و ابعاد ماجرا را برای مردم به درستی تبیین کنیم و به بررسی آن بپردازیم و به این وسیله بصیرت و شناخت جامعه را در راستای شناخت حق و باطل، افزایش دهیم.

لزوم پرهیز از آفت عوام زدگی

آیت‌الله محمدعلی خزائلی، استاد سطح خارج فقه حوزه نیز با تاکید بر این که در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران بیش از هر چیز، مسئله عاشورا و نهضت امام حسین(ع) نقش کلیدی را داشته است، اظهار کرد: ما هر چه داریم از عاشورا داریم و به تعبیر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، تکلیف همه ما را سیدالشهدا(ع) معلوم کرده است؛ شما باید ببینید که این فرمایش امام (ره) حرف بسیار پر معنا و پرمغزی است که ساعت‌ها باید درباره آن اندیشید و سخن گفت.

وی در ادامه با اشاره به این که دشمنان می‌دانند که در مقابل ملت عاشورایی و امام حسینی نمی‌توانند به پیروزی برسند، افزود: به همین دلیل است که آنها می‌کوشند با ایجاد انحراف در عزاداری‌ها و تهی کردن عزاداری‌ها از محتوای اصیل اسلامی و شیعی و هویت ظلم ستیزی، مردم را صرفا به یک سری ظواهر که متاسفانه برخی از آنها جزو بدعت‌ها نیز می‌باشد، مشغول کنند.

آیت‌الله خزائلی با اشاره به آفت عوام گرایی در منابر و برنامه‌های مداحی گفت: مبلغان و سخنرانان نباید تحت تاثیر جو مداحی قرار بگیرند؛ حال به قول معروف چه منبر فلان مبلغ و سخنران بگیرد یا نگیرد او باید به رسالت مهمش در نشر حقایق دین عمل کند.

وی اضافه کرد: توصیه این حقیر به عزیزان روحانی و مبلغ این است که دچار آفت عوام زدگی که مثلا فلان جا این گونه سخنرانی را می‌پسندند و ..، نشوند و با مطالعه عمیق و نیز در نظر گرفتن رسالت حساس و تاریخی خود به انجام وظیفه بپردازند.

همه مسئول هستیم

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد زمانی، استاد سطوح عالی حوزه با تاکید بر لزوم پالایش عزاداری حسینی از پیرایه‌ها و خرافات تصریح کرد: آن چه مهم است این که همه ما در بحث مقابله با بدعت‌ها و انحرافات در عزاداری‌ها مسئول هستیم اما به نظر می‌رسد که وظیفه نهاد روحانیت و حوزه‌ها در این خصوص سنگین‌تر است.

وی افزود: در واقع، حوزه و حوزویان باید با بدعت‌هایی که در عزاداری‌ها صورت می‌گیرد مقابله کرده و در این باره روشنگری کند تا شاهد برپایی صحیح آیین عزاداری سید و سالار شهیدان در جامعه اسلامی‌مان باشیم و همواره بکوشیم که مایه زینت و آبروی اهل بیت(ع) باشیم نه خدای نکرده مایه ننگ جامعه اسلامی باشیم.
 


منبع: خبرگزاری مهر

کدخبرنگار: 211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین