عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۶۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
قدم به قدم تا عاشورا/
قیام و شهادت امام حسین(ع)، مردم را از جهالت و گمراهی نجات بخشید. او خون دل خویش را در راه خدا بذل کرد تا امت را از بحران ضلالت و جهالتی که در اثر تبلیغات مسموم بنی امیه پیش آمده بود،برهاند.

 عقیق: ارباب من حسین جان! حالا که چهل قدم مانده! تا عزادار شدنم، تا سینه چاکی ام، پس بگذار به استقبالت بیایم اربابم و ورودی شهر کرب و بلا سجده به قدمگاهت بزنم که اربابم حالا که داری برای بندگی خدا آماده میشوی این من نا چیز، این من کمترین می آیم و چله نشینی را آغاز میکنم تا بگویم هر روز روایتی از سرشت آسمانیت را...


آثار اخلاقی و تربیتی عاشورا

ایجاد اخلاق جدید در جامعه مسلمین

قیام امام حسین(ع) باعث گردید. در جامعه مسلمانان نوعی اخلاق جدید بلندنظرانه پدید آید و نظر انسان را به زندگی خود و دیگران دگرگون سازد تا بتواند بدین وسیله جامعه را اصلاح نماید. به عبارت دیگر اینکه با خودسازی به دیگر سازی نیز بپردازد.


احساس گناه در بین مسلمین

مردم زمان امام حسین(ع) پس از مدت کوتاهی متوجه عدم توانایی و ضعف نفس خود شدند. لذا احساس عمیق ندامت و گناه کردند. این احساس گناه، عامل همیشه شعله وری بود که مردم را برای شورش و انتقام جویی از ظالمان و ستمگران به حرکت وا می داشت و مانع رسیدن به اهداف پلیدشان می شد.


 ازدیاد محبوبیت خاندان وحی

قیام امام حسین(ع) باعث بالا بردن محبوبیت خاندان پیامبر اکرم(ص) در اجتماع اسلامی و شناساندن بیشتر و بهتر آنان به مردم شده است. این محبوبیت رفته رفته چنان بالا گرفت که عده ای برای خونخواهی،به نام هواداری از خاندان رسول خدا(ص)،دست به قیام زدند.


رهایی مردم از جهالت و ضلالت

قیام و شهادت امام حسین(ع)، مردم را از جهالت و گمراهی نجات بخشید. او خون دل خویش را در راه خدا بذل کرد تا امت را از بحران ضلالت و جهالتی که در اثر تبلیغات مسموم بنی امیه پیش آمده بود،برهاند. چنان که در زیارت اربعین امام حسین(ع)می خوانیم:«حسین(ع) خون قلب خود را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از جهالت و حیرت گمراهی برهاند.»


پیروز واقعی

با توجه به مفهوم پیروزی و شکست به این نتیجه می رسیم که پیروزی آن نیست که انسان از میدان نبرد سالم به در آید و یا دشمن خود را به خاک هلاکت افکند. بلکه پیروز آن است که هدف خود را پیش ببرد و دشمن را از رسیدن به مقصود خود باز دارد. حضرت علی(ع) می فرماید:«کسی که گناه بر او پیروز شد،شکست می خورد و کسی که از راه بدی بر دشمن ظفر یافت در واقع مغلوب است.»


منبع:چشمه های معرفت

کدخبرنگار:211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین