عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۸۴۳۵
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۴
چهارمین شب عزاداری در حسینیه آیت الله شاهرودی با مداحی حاج احمد واعظی برگزار شد
محافظت نماز از دو جهت است؛ یکی اول وقت خواندن که آیت الله بهجت نصیحت همیشگی شان به جوانان همین بود، و دوم، ندزدیدن از نماز. در روایت آمده دزدترین مردم کسی است که از نمازش بدزدد.

گزارش تصویری شب چهارم مراسم حسینیه آیت الله هاشمی شاهرودی

به گزارش عقیق از مشهد، چهارمین شب عزاداری دهه آخر صفر با سخنرانی حجت الاسلام ناصر رفیعی و مداحی حاج احمد واعظی در حسینیه آیت الله شاهرودی برگزار شد.

برخی نکات سخنان حجت الاسلام رفیعی درباره شاخصه های نماز و راهکارهای حضور قلب در قرآن:

*مطابق آیه 73سوره انبیا، یکی از وظایفی که بر عهده پیامبران الهی گذاشته شده، اقامه نماز است.

*جوانان از نماز غفلت نکنید؛ کسی که گوشت و پوست و استخوانش با نماز انس بگیرد، عاقبت بخیر می شود.

* خداوند در سوره مؤمنون، محافظت بر نماز و خشوع در نماز و در سوره معارج، مداومت بر نماز را از صفات برجسته مؤمنان برشمرده است. بنابراین از دیدگاه قرآن کریم، سه اصل محافظت، مداومت و خشوع در مورد نماز مطرح است.

* محافظت از دو جهت است؛ یکی اول وقت خواندن نماز که آیت الله بهجت نصیحت همیشگی شان به جوانان همین بود، و دوم، ندزدیدن از نماز. روایت است دزدترین مردم کسی است که از نمازش بدزدد(با عجله نماز بخواند).

*امام صادق(ع) می فرمایند: «کسی که از نماز اطاعت نکند، نمازش کامل نیست و طاعت نماز این است که نمازتان جلوی گناه کردن شما را بگیرد»؛ کسی که در نماز خدا را عظیم می خواند، دیگر مقابل غیر خدا کرنش نمی کند وغیرخدا برایش مهم نیست.

* برای رفع تکلیف نماز نخوانید؛ پیامبر(ص) هنگام نماز می فرمود: «أرحنا یابلال؛ ای بلال ( اذان بگو ) و ما را راحت کن». بنابراین راحتی و آرامش در نماز است نه پس از نماز.

*نماز را قشنگ تحویل خدا بدهید طوری که مثل کارنامه معدل بیست بتوانید به همه نشانش دهید وخجالت زده نشوید.

*مداومت(دائمون) یعنی نماز خواندن همیشگی باشد و در همه حال نه این که در شرایط ناراحتی، مصیبت، سختی، عدم برآورده شدن حاجت و.... ترک شود. کسی که هر وقت دلش می خواهد نماز می خواند و هر وقت می خواهد ترک می کند، به تدریج آسیب پذیر شده و در برابر گناه، سست می شود.

*خشوع یعنی حضور قلب در نماز؛ جوانان کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره)، خصوصا 20حدیث اول را بخوانند، امام(ره) در این کتاب که آن را در زمان جوانی نوشته، سه راه حضور قلب را، فراغت قلب، فراغت وقت و فراغت مکان(عدم شلوغی و سروصدا) بیان می کنند.

*دو راهکار پیشنهادی شیخ عباس قمی برای رهایی از حدیث نفس: اول، گفتن «لاحول و لا قوة إلا بالله» و دوم، ذکر «هوالاول و الآخر و الظاهر و الباطن و هو بکل شیء علیم»(سوره حدید)

*به جماعت خواندن، توجه به الفاظ نماز و معانی آن ها و نیز به این که در محضر چه کسی حاضر شده ایم، در حضور قلب موثر است.

*البته مقدمات نماز هم در حضور قلب موثر است؛ نماز معراج و نقطه پرواز مؤمن است، همانطور که خلبان یک دفعه هواپیما را از روی باند بلند نمی کند و کمی روی باند راه می رود تا آماده پرواز شود، نمازگزار هم باید ابتدا مقدمات پرواز روح را فراهم کند.

*بوعلی سینا از ابوسعید ابالخیر پرسید: «چرا اینقدر بر نماز جماعت تأکید شده است؟»، ابوسعید پاسخ داد: «وقتی در یک اتاق تاریک یک شمع روشن می کنی، باد که بیاید سریع خاموش می شود و اتاق تاریک می ماند اما اگر هزار شمع باشد، همه خاموش نمی شوند و روشنایی کاملا از بین نمی رود؛ در نماز جماعت هم اگر نماز یک نفر قبول شود خداوند به واسطه او به بقیه رحم می کند». بنابراین نماز جماعت، شمع رابطه با خدا را روشن نگه می دارد.

*شب اول قبر، قدر نماز را می فهمیم؛ نماز عابربانک قیامت است.

*جوانان با پدر و مادر لجبازی نکنید، مگر نماز را برای آن ها می خوانید؟ این ها که در قیامت اصلا شما را نمی شناسند! آنجا تنها شما هستید و اعمالتان؛ پس برای خودتان هم که شده نماز را ترک نکنید./

 

اشعار مداحی حاج احمد واعظی:

نفس از توبه صادق، دم عیسی گردد

دست از بیعت تقوا بد بیضا گردد

پرتو شمع محال است به روزن نرسد

دل چو بینا شود اعضا همه بینا گردد

مانع رزق مقدر نشود در بستن

در ره روزی اطفال مهیا گردد

ذره ای بین نباشد ز گلش از آتش

هر که دل سوخته حضرت زهرا گردد

چون خدا خلقت صدیقه کبری می کرد

صورت عصمت خود را متجلی می کرد

رازی از اعظم اسماأ و صفات خود را

یک به یک با صفت فاطمه معنا می کرد

اول و خاتمه هر سفری پیغمبر

عزم دیدار حرم خانه زهرا می کرد

مرتضی چشم خدا بود و خدا را می دید

هر زمان بر رخ زهراش تماشا می کرد

فضه خادمه اش مرتبه مریم داشت

قنبر خانه او کار مسیحا می کرد


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین