عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۷
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۰
آیت الله علوی بروجردی از لزوم عاقبت اندیشی می فرمایند:
در زمان فتحعلی شاه قاجار، عده­ای خود را به محضر حضرت آیت الله مرحوم سید محمد مجاهدرساندند و در حضور ایشان با حالتی حزن انگیز شروع کردند به سر و سینه زدن و فریاد: و احسیناه!! و به داد اسلام برسید!! چرا که روس­ها حمله کرده­اند و عدّه­ای از دختران مسلمان را به اسارت برده­اند.
در زمان فتحعلی شاه قاجار، عده­ ای خود را به محضر حضرت آیت الله مرحوم سید محمد مجاهد رساندند و در حضور ایشان با حالتی حزن انگیز شروع کردند به سر و سینه زدن و فریاد: و احسیناه!! و به داد اسلام برسید!! چرا که روس­ها حمله کرده ­اند و عدّه­ ای از دختران مسلمان را به اسارت برده ­اند.
چنان فضا را تحت تأثیر حرکات خود قرار دادند که مرحوم آیت الله سید محمد مجاهد، علیه روس­ها فتوای جهاد دادند. فتحعلی شاه هم در تهران شروع به رجز خوانی کرد و دستور جنگ داد تا مثلاً روس­ها بترسند، اما روس­ها از این رجز خوانی­ ها نمی ترسیدند.
مرحوم سید محمد مجاهد همزمان با فتوای جهاد علیه روس­ها، شخصاً به ایران آمدند. ایشان وضع ارتش ایران را در نظر نگرفته بودند. نه نیروی انسانی آموزش دیده به اندازه کافی داشت و نه از حیث اسلحه و مهمات در حدّ و اندازۀ ارتش روسیه بودند، لذا منجر به شکست ارتش ایران و گرفتن امتیازات ویژه و صدور عهدنامه­ های ننگین ترکمانچای و گلستان شد.
تمام اینها به خاطر نسنجیده بودن کار، اتفاق افتاد. فرمان جهاد خوب است، اما چه موقع و چگونه؟ اگر چه مرحوم سید محمد مجاهد، فردی فوق العاده متدین و متقی بود، اما بدون در نظر گرفتن بسیاری از جهات، فرمانی صادر کرد که منافع آن نصیب دشمن شد و ضررهای آن دامنگیر شیعه و ایران شد.
 
اگر موقع اخذ تصمیم، درباره افرادی که فریاد وااسلاما سر می دادند و خواستار صدور حکم جهاد شدند، مطالعه و تحقیق می شد و هدایت کنندگان آنان معلوم می­شد، قطعاً این اشتباه تاریخی به وجود نمی­آمد...

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله بروجردی
212113

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین