۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۸ : ۱۸
عقیق: نخستین روز پنجمین نشست رسالات به عنوان حرکت منبریهای جوان هیأتهای حسینی با حضور چهرههای شاخص منبر از استانهای کشور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی جامعه ایمانی مشعر، پنجمین نشست رسالات به عنوان حرکت منبریهای جوان هیأتهای حسینی با حضور چهرههای شاخص منبر از استانهای کشور صبح امروز 22 اردیبهشت ماه در مجموعه شهدای انقلاب (سرچشمه) آغاز شد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی هدایت در این نشست با اشاره به آیه ای از سوره نساء، گفت: حرکت همراه با محبت و عشق را اطاعت می گویند.
این استاد حوزه علمیه افزود: امر در قرآن به دو معنا است. یکی به معنای کار است و دیگری به معنای دستور و فرمان است. ما توحید در امر داریم و امر فقط متعلق به خدا است. امیرالمومنین علی علیه السلام فقط امر را از خدا می گیرد و هیچ اطاعتی از نفس ندارد.
وی اضافه کرد: نفس و شیطان سعی می کنند توحید در امر را بشکنند. خداوند در قرآن کریم، اطاعت از پیامبر(ص) و اولی الامر را مطرح کرده است و اطاعت از پیامبر(ص) اطاعت از خداوند است.
حجت الاسلام هدایت خاطر نشان کرد: بر همین اساس اطاعت از ولی فقیه اطاعت از خداوند است. چرا که خداوند در سوره نساء فرموده است علما هستند که می توانند حرف ما را بشنوند و به درستی بفهمند. البته موضوع ولایت فقیه با تمام مستنداتی که دارد همچنان در کشور ما مهجور است.
بنابراین گزارش رحیم آبفروش نیز در ادامه نشست با عرض خیر مقدم به حاضران در جلسه، گفت: نشست های رسالات با رویکرد گفت و گو برگزار می شود. با نظر عزیزان و با هدف استفاده از تجربیات بزرگان، از محضر استادان و بزرگان منبر استفاده کرده ایم که سخنرانی آیت الله نظری منفرد از جمله آنها است. همچنین دراین نشست دو روزه از محضر آیت الله جاودان و آیت الله تحریری بهره می بریم.
دبیر جامعه ایمانی مشعر افزود: مجموعه برنامه های نشست رسالات با استفاده از نظرات دوستان مبلغ برگزار می شود. انشاءالله بحث و گفت و گوی علمی میان دوستان و عزیزان صورت گیرد. ضمنا از هم اکنون باید به فکر اهم محورها برای ماه محرم باشیم.
بنابر گزارش روابط عمومی جامعه ایمانی مشعر؛ حجت الاسلام والمسلمین سیف الله صرامی در این نشست با بیان اینکه امیرالمومنین علیه السلام اولین تبیین کننده بودند، اظهار کرد: وقتی نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه خواستند برای رسالت خود شاهد بگیرند، امیرالمومنین علیه السلام را شاهد گرفتند.
این مدرس خارج فقه حوزه علمیه افزود: بزرگ ترین مجاهد عرصه تبیین، امیرالمومنین علیه السلام هستند که مهم ترین موضوع تبلیغ، یعنی رسالت نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه را تبلیغ و تبیین می کردند.
وی در ادامه با بیان اینکه برخی می گویند که جنگ شناختی نداریم، اضافه کرد: در این صورت نگاه ما به موضوع اخلاق عوض می شود. اما اگر اصل جنگ را پذیرفتیم، باید اراده جهاد داشته باشیم و جبهه را بفهمیم. برخی باور دارند که باید به تفاهم عقلا باور داشت که برخی از استادان خارج فقه در قم و برخی از سیاست مداران به این رویکرد باور دارند. اینها می گویند نباید دگم باشیم و خود را محور ندانیم و مدام حق و باطل نکنیم.
حجت الاسلام والمسلمین صرامی ادامه داد: برخی از کسانی که به اصل ولایت حقه و ولایت امیرالمومنین علیه السلام و ولایت و امامت حضرت ولی عصر علیه السلام اعتقاد دارند و حتی ولایت فقیه را قبول دارند، به جبهه بندی باور ندارند. در چنین وضعیتی مدیران ما به رهبری جبهه ولایی نیاز دارند.
وی گفت: دشمن، افسران و فرماندهان تقابل فکری تربیت کرده اند و حتی شبکه ای درست کرده است. چگونگی حرف زدن و چگونگی ایجاد محبت بین خودی های شان و تفرق بین پیروان ولایت، را کاملا آموزش دیده اند. جنگ نامتقارن است زیرا جبهه دشمن حاضر است حتی میلیاردها تومان از دارایی اش را آزاد کند تا یک فرمانده و مدیر جبهه خود را آزاد کند.
صرامی افزود: ما در دافوس فرهنگی نیازمند تشکیلات و سازمان رزم هستیم. این کار آرایش رزم در دو حالت دفاعی و تهاجمی دارد. در چنین وضعیتی، جهاد تبیین که البته در کلام ولی فقیه سابقه دارد لازم است در اموری که دیگران تبیین نمی کنند صورت گیرد یا در جاهایی که دیگران تبیین و تبلیغ نمی کنند. گاهی نیز تبیین می کنیم برای کسانی که دیگران حاضر نیستند برای آنان تبیین کنند.
وی اظهار کرد: باید دید که تبیینی را که با شیوه جهادی است با تبیینی که از جنس جهاد است، مراد ما است. اگر معنای عام جهاد مدنظر ما باشد، هر تلاشی را جهاد می نامیم. اما مقام معظم رهبری فرمودند «هر تلاشی را نمی شود جهاد نامید. در جهاد، حضور و رویارویی با دشمن مفروض است.» بنابراین آن چیزی را که دشمن حاضر نیست ما برای آن هزینه کنیم و آن را تبیین کنیم، جهاد می دانیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «جهاد تبیین یک فریضه است و یک فریضه قطعی و فوری است».
مدرس خارج فقه حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه هر تبیین و تبلیغی، جهاد نیست، گفت: سوال اساسی این است که «جهادی ترین عرصه تبیین در مقابل دشمن کدام است؟» برخی حاضر هستند پول تبلیغ را در اقصی نقاط کشور و جهان بدهند به شرط اینکه مبلغ کاری به ولایت فقیه و بلند کردن پرچم مبارزه با کفر و شرک نداشته باشد. هر جوری می خواهید فیلم بسازید و هر جوری می خواهید رفتار کنید و امثالهم، روش تربیتی است که شبکه پویا و سیستم آموزشی ما به خورد فرزندان مان داده است و آموزش لیبرالیسم را انجام داده است.
صرامی گفت: باید دید مشکل در باورها یا بایدهاست. باور، رفتار و رفتار، باور می سازد. آقای رحیمپور می گفت حدود بیست و سه سال پیش در دانشگاه ویرجینیا فلان کتاب اصولی با تمام شصت شرح آن را دیدم. آنها از دو خط اصولی در حوزه ما، یک نظریه مهم رفتاری را مطرح کرده است.
وی اضافه کرد: در حوزه تبیین، باید احتمال وقوع و میزان اهمیت موضوعات تبیینی را برای جهاد تبیین درنظر گرفت. باید پرسید که با اهمیت ترین و فوری ترین محور تبیین کدام و برای کدام مخاطب است؟
این مدرس خارج فقه ادامه داد: پذیرش دوگانه ولایت و طاغوت، بنیان عقاید است. لیبرال ها جریان شبهات شان تکرار می شود و این کاری است که از ابلیس و سامری تا آدم های فعلی شان همین کار را انجام می دهند. خداوند همه انبیاء را فرستاده است تا ولایت خود را جهان گیر کند.
وی اظهار کرد: تمام خلقت ظرف رسالت پیامبر اعظم صلوات الله علیه و اهل بیت علیهم السلام است. در حوزه ولایت، لایه اول، نصرت است. لایه دوم، اطاعت از ولی الله است. لایه سوم، تسلیم است. جریان مقابل، همین لایه ها را دارد. این لایه ها صف بندی و جبهه بندی ها را مشخص می کند. افراد در این دو جبهه، همراه موافق، ساکت موافق، بی تفاوت، فعالان موافق و غیره هستند. باید دید هر فرد در کدام یک از این طبقات، جانمایی می شود.
صرامی گفت: جبهه طاغوت معمولا ابتدا با لایه تسلیم که برایش آسان تر است، شروع می کند. وقتی از جبهه طاغوت، اجتناب نشد، سلطنت ایجاد می شود. وقتی مرزبندی صورت نگرفت و تبری وجود نداشت، لایه طاعت توسعه پیدا می کند. در این مرحله، لایه نصرت توسعه پیدا می کند. در دوره طوفان نوح، همه جامعه بشری، نصرت کنندگان طاغوت شدند و جبهه ولایت حق تنها شد.
مدرس خارج فقه اضافه کرد: محور جهاد تبیین باید نصرت باشد و در عصر حاضر، نصرت امام عصر علیه السلام باید محور باشد. اعظم واجبات، حق ولی بر ما است. ولی نمی تواند اصلاح گری کند مگر اینکه مردم پای کار باشند و استقامت کنند و اراده نصرت داشته باشند. تنها هزینه این است که مردم را دم در خانه ولی ببریم، ولی کارش را بلد است. اگر ولی و امت کار خود را انجام بدهند سنت و آداب و مناسک در جامعه جاری می شود و امیدواری به بقای دولت اهل بیت علیهم افزایش می یابد. از سوی دیگر یعنی امت مطیع ولی نشد، دغل بازی در دین توسعه می یابد و بیماری های نفس افزایش می یابد و فحشا زیاد می شود و ابراز ذلیل می شوند و کار دست اغیار میافتد. وظیفه همه این است که به یکدیگر بگوییم که وظیفه ما تبیین ضرورت نصرت ولی است. باید در این زمینه حسن تعاون داشت و هیچ کس در این زمینه، استثنا ندارد. خدا به ناصریه در دین کمک می کند. تصریح دین است که بی نماز و بی روزه را می بخشم به شرط اینکه تابع وناصر ولی باشد.
وی گفت: کسانی که می توانستند به قیامت حضرت روح الله کمک کنند در خون هایی که در دوره تاخیر پیروزی انقلاب ریختند، باید جواب گو باشند. ما هم باید در هر کوتاهی که در کمک به مقام معظم رهبری، و نصرت به ولی فقیه داشته ایم، در کوتاهی کمک به مردم یمن و بحرین انجام داده ایم، باید جواب گو باشیم.
بنابراین گزارش در ادامه سید علی حسینی با اشاره به برگزاری پنجمین نشست رسالات با حضور جمعی از منبری های شاخص کشور به همت جامعه ایمانی مشعر در روزهای ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ماه در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر سرچشمه تهران، اظهار کرد: مجموعه نظرات کارشناسان و استادان و تبادل نظر میان منبری ها تدوین و چاپ و در دسترس خطبا قرار می گیرد.
مسئول دفتر منبر جامعه ایمانی مشعر با اشاره به برگزاری سه کمیسیون تخصصی پنجمین نشست رسالات، افزود: مهم ترین محورهای محتوایی این کمیسیون ها شامل جهاد تبیین، سبک زندگی و حلقه های میانی است و با موضوع محرم برگزار می شود.
وی اضافه کرد: این کمیسیون های تخصصی بر اساس مشخصات جغرافیایی تشکیل شدند و به یاد سه تن از خطبای مشهور کشورمان حجج اسلام محمد تقی فلسفی، کوثری و احمد کافی برگزار شدند.