عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۶۱۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد:
سومین نشست صمیمانه جمعی از منبری‌های جوان هیأت‌های کشور با عنوان رسالات در مجموعه فرهنگی شهدای هفت‌تیر برگزار شد.

عقیق:سومین نشست صمیمانه جمعی از منبری‌های جوان هیئت های کشور با عنوان رسالات به مدت دو روز در مجموعه فرهنگی شهدای هفت‌تیر تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی، دبیر نشست صمیمی جمعی از منبری‌های جوان و هیأت‌های کشور با عنوان «رسالات» گفت: سلسله نشست‌های رسالات شامل نشست صمیمانه جمعی از خطبا و منبری‌های جوان هیأت‌های حسینی است که به همت جامعه ایمانی مشعر برگزار می‌شود. این خطبا و منبری‌ها پس از تفاهم در جلسات متعدد به این نتیجه رسیدند که برای هم‌افزایی، توانمندسازی، انجام اقدامات بزرگ و شایسته‌ شکل‌گیری یک جمع بدون اتکا به هیچ سازمان، نهاد و ارگان بیرونی ضرورت دارد. با این نگاه دقیق و ظرایف بسیار از اسفند ۹۹ سلسله نشست‌های رسالات آغاز شد. نشست دوم در بهار ۱۴۰۰ برگزار شد؛ اما چون انتخابات ریاست جمهوری در پیش بود این دو نشست رسانه‌ای نشد که مبادا توسط برخی جناح‌ها یا احزاب مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

حسینی ادامه داد: هدف محوری جامعه منبری از گردهمایی در سلسله نشست‌های «رسالات» پیاده‌سازی ارزش‌ها، اعتلای کلمه الله و معارف اسلام است. 

دبیر نشست رسالات با بیان اینکه در امتداد این سلسله نشست‌ها، روز پنجشنبه و جمعه  ۲۰ و ۲۱ آبان‌ماه سومین نشست «رسالات» در مجموعه فرهنگی هفت‌تیر (سرچشمه) تهران برگزار شد، اظهار کرد: در این نشست دو روزه، جمعی از منبری‌های شاخص و جوان از تمامی استان‌های کشور گردهم آمدند و ضمن اینکه درباره موضوعات لازم برای آماده‌سازی منبر فاطمیه در راستای بحث جهاد تبیین و نیز به همفکری و هم‌اندیشی در راستای غنا و پرمحتوا شدن جلسات به مباحثه پرداختند،

وی ادامه داد: دوستان برای ساختارمندی و انسجام بیشتر این حرکت، پیش‌نویس آیین‌نامه و اساس‌نامه را آماده کردند که امیدواریم هر چه سریعتر به تصویب برسد و مقدمات ساختارمند شدن این جمعیت و حرکت را فراهم کند.

حسینی بیان کرد: از اتفاقات خوبی که در حاشیه این نشست رقم خورد، اکران اختصاصی فیلم سینمایی «منصور» بود که همزمان با نخستین روز اکران عمومی آن برای این جمع فرهیخته و اندیشمند نیز عرضه شد که امیدواریم با نقد و نظر خود در ترویج و معرفی این فیلم و ارتقاء آثار هنری موثر باشند.

دبیر نشست رسالات خاطرنشان کرد: پویش کتاب‌خوانی «مثبت ۳» نیز در بین عزیزان طرح مساله شد که همراه با مجموعه دیگری از آثار و تولیدات محتوایی به عنوان بسته محتوایی فرهنگی تقدیم عزیزان شد. گعده‌ها و نشست‌های تخصصی و جلسات صمیمانه‌ای که در حاشیه نشست برگزار شد از بخش‌های جذاب و بسیار مطلوب این نشست محسوب می‌شد.

* در گذشته همراهی و همنشینی روحانیت با مردم موضوعیت داشته است

حجت‌الاسلام محمد سعیدی آریا، استاد تفسیر در این نشست گفت: امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرمایند با مردم طوری رفتار کنید که وقتی مردید برای از دنیا رفتن شما غمگین شوند. پیامبر اسلام(ص) قبل از تبلیغ اسلام با اخلاق نیک و امانت‌داری توانسته بودند، نظر مردم را به سوی خود جلب کنند. صداقت، امانت و خلق عظیم پیامبر(ص) ابزار تبلیغی ایشان بود، مردم بسیاری گرد ایشان جمع کرد.

سعیدی آریا با بیان اینکه متاسفانه مسجدهای ما تنها به نمازخانه تبدیل شده است و کاربردهای دیگر خود را از دست داده است، عنوان کرد: در بیشتر مساجد روحانی‌ها هم صرفاً پیش نماز شدند، اگر یک روحانی با رفتار و گفتار خود به مشکلات و گرفتاری‌های مردم رسیدگی کند و تا حد امکان آنها را برطرف کند، مردم گرد او جمع می‌شود.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه روحانیون قدیم با مردم بسیار همراهی داشتند، اظهار کرد: در گذشته همراهی و همنشینی روحانیت با مردم موضوعیت داشته است. امروز آخوند مسجدی بسیار هنرمند است که اگر بتواند با مردم تعامل داشته باشد. متاسفانه امروز برخی از آخوندها با مردم تعامل ندارند.

وی افزود: مراقب باشیم که معنای روحانیت عوض نشود، همراهی با مردم صبر، اخلاق و تحمل سختی را نیاز دارد. هزار سخن ما تحت تأثیر یک حرکت و رفتار ما قرار می‌گیرد، مراقب حرکات و رفتار خود باشیم.

* تنها کسانی از آتش و ظلمات دنیا نجات پیدا می‌کنند که لباس تقوا بر تن کنند

حجت‌الاسلام محمد‌هادی هدایت استاد حوزه علمیه نیز در این نشست گفت: خداوند در آیه چهارم سوره شعراء بر ترکیب دو نام علی و عظیم تاکید کرده است.

وی افزود: علامه طباطبایی می‌فرمایند که خداوند متعال بدون جهت بر ترکیب اسم خود تاکید نمی‌کند بلکه خداوند متعال برای نشان دادن اسم علی خود مخلوقی همچون امیرمومنان امام علی(ع) را خلق کرده است و برای نشان دادن اسم عظیم خود فاطمه زهرا را خلق کرده است، این دو را با یکدیگر ترکیب کرده است که همه برکات عالم از ترکیب و به هم پیوستن آنها به وجود می‌آید.

این استاد حوزه با بیان اینکه طبق روایات فاطمه زهرا(س) از نور عظمت خداوند است، عنوان کرد: طبق روایات حضرت فاطمه(س)  زهرا نامیده شده است چرا که مظهر عظمت خداوند متعال است. فاطمه زهرا(س) در عالم نورانیت بخش و نوربخش است.

هدایت بیان کرد: وقتی که حضرت زهرا(س) طلوع می‌کند عالم را روشن می‌شود. یکی از آیاتی که شیعه و سنی روی آن بسیار توقف کرده آیه نور است، «الله نور سماوات والارض....». حقیقت این است که ما از پیش نور آمدیم و به سوی نور باز می‌گردیم.

وی با بیان اینکه دنیا همان اسفل سافلین است که ما در آن قرار گرفتیم که باید از آن به سوی خداوند باید مهاجرت کنیم، اظهار کرد: مهاجرت سفر بی‌بازگشت است. دنیا همچون دریای عمیق و پر از ظلمت است. حضرت لقمان(ع) به فرزند خود می فرماید ای فرزند من دنیا دریای عمیقی است که حالت غرق کنندگی دارد مراقب خود باش.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه طبق فرموده حضرت زهرا(س) دنیا فتنه است، ابراز کرد: دنیا همچون جهنم و دریایی غرق‌کننده‌ای است که ما برای نجات از آن نیاز به کشتی داریم، امیرمومنان امام علی(ع)  نهج البلاغه می فرمایند ما همان سفینه‌های نجات هستیم.

هدایت با بیان اینکه یکی دیگر از خصوصیات دنیا ظلمانی و آتش بودن آن است، گفت: قرآن می‌فرماید همه شما وارد آتش یعنی دنیا می‌شوید تنها کسانی نجات پیدا می‌کنند که لباس تقوا بپوشند. این آتش به واسطه نور الهی خاموش می‌شود که مصادیق نور قرآن و اهل‌بیت(ع) هستند. امروز نور ما امام زمان(عج) است.

* فرزند‌آوری با اصلاح نگرش درباره معیشت و تاکید بر رزاقیت خداوند

حجت الاسلام بهرامی استاد حوزه علمیه در این نشست گفت: آبان سال ۹۸ رهبر معظم انقلاب فرمودند سیاستی وجود دارد که نعمت انبوه جوانان را از ما سلب کند.

وی افزود: یکی از خطرات برای کشور ما کاهش جمعیت است، اگر همین گونه پیش برویم ۲۰ سال آینده با ۲۰ میلیون جمعیت سالمند خواهیم داشت. کشوری که سالمند قطعی شود نابود می‌شود.بهرامی با بیان اینکه هر کشور سالمند شود دو سوم نیروی کار آن فعال نیست و باید اعلام ورشکستگی کند، چرا که نیروی جوان و نخبه ندارد، اظهار کرد:  ژاپن سومین قدرت اقتصادی دنیا است اما به علت کاهش جمعیت دچار بحران است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: وقتی کشوری دچار کاهش جمعیت می‌شود ناچار یا باید اعلام ورشکستگی اقتصادی کند یا درهای مملکت را برای پذیرش مهاجر باز کند که هر دو سبب ناامنی و فساد است.

بهرامی با بیان اینکه کشور ایران پایتخت فرهنگی شیعه و در گام دوم انقلاب قرار دارد به همین دلیل جمعیت جوان در آن اهمیت بسیار بالایی دارد، ابراز کرد: ما خطبا و مبلغان به عنوان سربازان ولایت باید هزینه کنیم و در این زمینه سخن بگوییم.

وی با استناد به آیات  ۲۰۴ و ۲۰۵ سوره بقره، گفت: خداوند در این آیات می‌فرماید سیاست دشمن بر اساس نابودی نسل قرار دارد، امروز اگر دقت کنیم خواهیم دید که دشمنان با سیاست کاهش جمعیت در ایران می‌خواهند امتداد نسل فاطمی را نابود کنند.

استاد حوزه علمیه افزود: به اعتراف کارشناسان جمعیت ایران پایین‌ترین نرخ باربری را طی ۳۰ سال گذشته داشته است، آیا این عجیب نیست آیا دست‌هایی پشت پرده نیست. امروز خاخام‌های یهودی مردم خود را به آوردن ۸ فرزند توصیه می‌کنند از طرف دیگر دشمنان سبک زندگی ما را تغییر دادند که ما شیعیان فرزند کمتری داشته باشیم.

بهرامی تصریح کرد: دشمنان برای اینکه ما با کاهش جمعیت مواجه شویم که زندگی ما را تغییر دادند. بیشتر دختران ما در ۲۵ سالگی ازدواج می‌کنند و در ۳۰ سالگی اولین تجربه مادر شدن خود را دارند. ناباروری در دنیا ۱۲ درصد و در ایران ۲۲ درصد است این مسئله در ایران اتفاقی نیست دست‌هایی پشت پرده است.

وی بیان کرد: ما مبلغان مکتب اهل بیت(ع) باید به گوش مردم برسانیم که بدانند سقط جنین فعل حرام است. بسیاری از جوانان ما حتی مومن نمی‌دانند که سقط جنین فعل حرام است و دیه دارد. باید نگرش مخاطبان ما نسبت به فرزند تغییر کند و آن را موجودی مزاحم و سبب زحمت ندانند.استاد حوزه علمیه با استناد به آیات دیگری از قرآن کریم عنوان کرد: خداوند در قرآن فرزند را برکت، باقیات و صالحات و زینت دنیا معرفی می‌کند. تا زمانی که جایگاه والدین در نگاه فرزندان ارزش و اهمیت نداشته باشد آنها برای فرزنددارشدن ارزش قائل نمی‌شود.

بهرامی با بیان اینکه نظام اولویت‌ها در کشور ما به هم ریخته است مادر شدن برای دختران ما اولویت نیست، ابراز کرد: مادر شدن تنها به یک مسئولیت بدون آورده تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه سومین راهبرد قرآن برای فرزندآوری اصلاح نگرش نسبت به مشکلات مادی و معیشتی با تاکید بر رزاقیت خداوند است، گفت: بسیاری از ترس اینکه نتوانند رزق و روزی فرزندان خود را تأمین کند فرزند نمی آورند در حالی که خداوند در قرآن می‌فرماید شما فرزند بیاورید من روزی آنها را می‌دهم. رزق و روزی تنها شامل مادیات نیست بلکه حتی شامل معنویت و تربیت او هم می‌شود.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین