عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۴۰
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۰
در برخي روايات به اهميت دعاي والدين در حق فرزندان اشاره شده كه اين دعاي خير، نتيجه توجه و نيكي به آن‌هاست. امام صادق (ع) هم فرموده‌اند: «خداوند دعاي ۳ نفر را رد نخواهد كرد: دعاي پدر در حق فرزند هنگام نيكي به او، نفرين پدر و مادر هنگامي كه مورد عاق او واقع شود و دعاي مظلوم بر ظالم.»كسي كه براي پدر و مادرش حج انجام دهد خداوند او را با نيكان محشور مي گرداند.
عقیق: ارزش پدر و مادر آن‌قدر هست كه نوع رفتار با آن‌ها زندگي ما را تحت تاثير قرار دهد. شايد يادآوري اين تاثيرات يادآوري بخش كوچكي از ارزش و اعتبار پدر و مادر در زندگي ما باشد.

همان‌هايي كه خداوند بارها ما را به احسان‌شان دعوت كرده است. مواردي كه اين جا آمده است تاثيرات رفتارهاي ما با پدر و مادرمان در دنيا و آخرت است. توجه به آن‌ها آدم را از خواب غفلت بيدار مي‌كند.

الف) آثار دنيوي

۱_ دوري از عصيان‌گري و بدبختي؛ از جمله آثاري كه قرآن كريم به آن اشاره كرده، اين است كه نيكي به والدين صفت «جبار» و «عصيانگري» را از انسان دور كرده و هم‌چنين او را از دچار شدن به بدبختي در امان نگه مي‌دارد.

۲_ طول عمر؛ در اسلام، طول عمر به ۲ عمل نسبت داده شده است: يكي به جا آوردن صله‌رحم و ديگري نيكي به والدين.

۳_ فراواني روزي؛ پيامبر اسلام (ص) گفته‌اند: يكي از پيامدهاي ارتباط صميمي با والدين، زياد شدن رزق و روزي است. هم‌چنين در روايت ديگري، امام صادق (ع) مي‌فرمايد: «هر كس به والدين نيكي كند، هرگز در زندگي به فقر مبتلا نخواهد شد.»

۴_ اجابت دعاي والدين در حق فرزندان؛ در برخي روايات به اهميت دعاي والدين در حق فرزندان اشاره شده كه اين دعاي خير، نتيجه توجه و نيكي به آن‌هاست. امام صادق (ع) هم فرموده‌اند: «خداوند دعاي ۳ نفر را رد نخواهد كرد: دعاي پدر در حق فرزند هنگام نيكي به او، نفرين پدر و مادر هنگامي كه مورد عاق او واقع شود و دعاي مظلوم بر ظالم.»

۵_ باعث نيكي فرزندان؛ از جمله تاثيرات دنيوي نيكي به پدر و مادر اين است كه اگر كسي به پدر و مادرش احترام بگذارد، آن احترام را از جانب فرزندانش در آينده خواهد ديد؛ فلسفه اين اصل هم كه روشن است زيرا پدر و مادر نزديك‌ترين الگو و راهنماي فرزندان هستند. اگر آن‌ها ببينند پدر و مادرشان رفتار خوبي با والدين خود دارند، او هم نسبت به آنان چنين عمل خواهد كرد.

ب) آثار اخروي

۱_ آسان شدن مرگ؛ امام‌صادق (ع) فرموده‌اند: نيكوكاري نسبت به خويشان و پدر و مادر از جمله عواملي است كه خداوند به ازاي آن‌ها، سختي‌هاي مرگ را آسان مي‌كند.

۲_ دريافت پاداش زياد؛ به عنوان نمونه در روايتي از رسول اكرم (ص) آمده: «هر فرزندي كه از روي مهرباني به پدر و مادر نگاه كند در مقابل هر نگاه، ثواب يك حج كامل و مقبول به او داده مي‌شود.»

۳_ مغفرت حق؛ از نيكي به پدر و مادر، به عنوان يكي از عوامل پذيرش توبه و آمرزش فرد گناهكار در روايات ما نام برده شده است.

۴_ ورود به درجات بالاي بهشتي؛ امام باقر (ع) هم، ۴ دسته از مومنان را صاحب بالاترين جايگاه بهشتي معرفي مي‌كند كه يكي از اين گروه، مومناني هستند كه همواره با پدر و مادر خود به نيكي رفتار و به آن‌ها انفاق كرده‌اند.

۵_ همنشيني با نيكان؛ پيامبر‌اكرم (ص) مي‌فرمايند: «كسي كه براي پدر و مادرش حج انجام دهد يا بدهكاري آنها را بپردازد، خداوند او را در روز قيامت با نيكان برمي‌انگيزد.»


منبع: حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین