عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۷۵۰
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸
حرم نورانی امام رضا(ع) در ایام میلاد با سعادت آن حضرت غرق در نور و سرور است و عاشقان و شیفتگان آن حضرت از راه‌های دور و نزدیک خود را به این آستان نورانی رسانده و ضمن زیارت امام رئوف در جشن میلادش شرکت می‌کنند.

عقیق:مهدی احمدی: حرم نورانی امام رضا (ع) در ایام میلاد با سعادت آن حضرت غرق در نور و سرور است و عاشقان و شیفتگان آن حضرت از راه‌های دور و نزدیک خود را به این آستان نورانی رسانده و ضمن زیارت امام رئوف در جشن میلاد شرکت می‌کنند.

استقبال زائران و مجاوران از جشن میلاد امام رئوف

استقبال زائران و مجاوران این روز‌ها تا حدی است که خصوصاً در هنگام اقامه نماز همه صحن‌ها پر از جمعیت می‌شود و خادمان برای جلوگیری از ازدحام و رعایت فاصله‌گذاری بست‌های ورودی حرم را هم مفروش و اتصال نماز را با آنجا برقرار می‌کنند تا جمعیت در همه نقاط تقسیم شوند.

زحمت خادمان آستان قدس رضوی برای تقسیم جمعیت و رعایت فاصله‌گذاری

البته موضوع استقرار چهار نمازگزار روی هر فرش و ایجاد فاصله روی فرش‌ها هنوز پابرجاست اما شدت استقبال زائران و مجاوران گاهی خادمان را به زحمت انداخته و اغلب ناچار به تذکر دادن و یا جابجایی زائران برای تقسیم درست جمعیت و جلوگیری از ازدحام می‌شوند.

اجرای برنامه‌های منطبق با دستور‌العمل‌های بهداشتی/ برخی برنامه‌ها کماکان تعطیل هستند

برنامه‌های حرم مطهر امام رضا (ع) در ایام دهه کرامت با رعایت دستور‌العمل‌ها در حال اجرا است، برنامه‌های سخنرانی، مدیحه‌سرایی، ادعیه‌خوانی و برخی برنامه‌های اصلی حرم مانند قبل برگزار می‌شود اما برنامه‌هایی مانند محافل قرآنی، برنامه‌های ویژه زائران خارجی، برنامه‌های کودک و نوجوان و برنامه‌هایی از این دست به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌ها انجام‌ می‌شود و برخی برنامه‌ها و اماکن حرم مانند شهربازی، میهمانسرای حضرت رضا (ع) و... هنوز تعطیل هستند و امکان فعالیت آنها تا پایان کرونا وجود ندارد.

توزیع غذای متبرک حرم میان زائران و مجاوران/ مهمانسرای حضوری تعطیل است

البته میهمانسرای حضرت رضا (ع) موضوع توزیع غذای متبرک رضوی را حتی با قوت بیشتر در دستور کار دارد اما فضایی که زائران در آن به صورت حضوری غذای متبرک را میل می‌کردند بسته است و غذای متبرک میان زائران و همچنین محرومان حاشیه شهر مشهد توزیع می‌شود.

از سرگیری فعالیت رواق حضرت زهرا (س)

رواق حضرت فاطمه زهرا (س) هم این روز‌ها فعالیتش را از سر گرفته و پذیرای بانوان زائر و مجاور حرم رضوی است. این رواق ویژه بانوان است و آقایان اجازه ورود به آن را ندارند. در این رواق برنامه‌های مختلف از جمله نماز جماعت، مدیحه‌سرایی، محفل قرآن و... ویژه بانوان برگزار می‌شود و در آن خدماتی هم به مادران ارائه می‌شود.

چایخانه‌های حضرت رضا (ع) هم که با اوج‌گیری کرونا تعطیل شده بود، این روز‌ها به صورت محدودتر فعال هستند و به زائران خدمات می‌دهد، خادمان امام رئوف زائران را در صف‌هایی منظم و با فاصله به سمت چایخانه هدایت و کار توزیع چای و دیگر متبرکات با سرعت انجام می‌شود.

حرم شلوغ است اما خیابان‌های مشهد نه

از حرم که بگذریم در خیابان‌های مشهد شلوغی چندانی دیده نمی‌شود و هنوز رونق چندانی در شهر شکل نگرفته است، البته اوضاع به مراتب بهتر از سال گذشته است اما کسب‌ و کار‌ها هنوز رونق چندانی ندارد و بسیاری از کسبه با مشکل مواجه هستند.

شهری که اقتصادش به زائر وابسته است

یکی از راننده‌های تاکسی شهر مشهد که مسیر زائر‌سرای رضوی واقع در خیابان چمن مشهد تا حرم را همراهش بودیم درباره شرایط مشهد و حضور زائران در این شهر می‌گوید: اقتصاد مشهد به زائر وابسته است و با شیوع کرونا حضور زائر در مشهد به شدت کاهش یافت و در برخی مقاطع به صفر رسید و این اتفاق باعت ضربه خوردن به بسیاری از کسب و کار‌ها شد. از راننده تاکسی، هتل‌دار و کارگر هتل، مغازه‌دار، دست‌فروش و... همه با مشکلات حاد معیشتی مواجه شدند.

البته پس از چند ماه از شیوع کرونا تا حدی زائر به مشهد می‌آید اما هم به شدت محدود است و هم در مناسبت‌ها این اتفاق رخ می‌دهد و در ایام عادی سال خبر چندانی در مشهد نیست. هنوز هم بسیاری از هتل‌ها یا تعطیل هستند و یا چندان مسافر ندارند و بسیاری مجتمع‌های تجاری حالت نیمه فعال دارند.

مجاوران بیش از زائران در حرم حضور دارند

شلوغی حرم در ایام دهه کرامت و در عین حال خلوتی خیابان‌ها نشان می‌دهد که اغلب حاضران در حرم مجاوران امام رضا (ع) و ساکنان مشهد هستند که در شب‌های منتهی به میلاد آن حضرت جهت عرض ارادت در حرم مطهر حاضر می‌شود. با گشتی در میان زائران و پرس و جو از آنها این نکته به ما اثبات شد که بیشتر حاضران در حرم خصوصاً در این ایام اهالی مشهد و مجاوران امام رئوف هستند.

مسافران اغلب از شهر‌های استان‌های اطراف هستند/ زائران خارجی غایبان بزرگ

زائران از شهر‌ها و استان‌های مختلف در مشهد حضور دارند اما بیشتر زائران از شهر‌ها و استان‌های مجاور خراسان رضوی هستند، زائران خارجی هم که زمانی در ایام میلاد امام رضا (ع) در حرم بسیار دیده می‌شدند امسال غایبان بزرگ جشن میلاد امام رئوف هستند. زائرانی که از کشور‌هایی چون عراق، بحرین، کویت، افغانستان، پاکستان و بسیاری کشور‌های دیگر در دهه کرامت خود را به مشهد رسانده و آستان امام رئوف را زیارت می‌کردند. البته به صورت محدود زائران عرب زبان دیده می‌شوند که اغلب آنها عراقی‌های ساکن مشهد هستند.

سفر با خودرو شخصی با وجود اعلام بسته بودن راه‌ها

با همه این نکات و با توجه به شیوع کرونا تعداد زائرانی که در دهه کرامت به مشهد سفر کرده‌اند هم چندان کم به نظر نمی‌رسید و با توجه به اینکه پیش از دهه کرامت اعلام شده بودی راه‌های منتهی به مشهد در این ایام بسته خواهد بود، نحوه حضور زائران در مشهد هم سؤال دیگری بود که ایجاد شد.

برای گرفتن پاسخ به سراغ زائران رفتیم، برخی می‌گفتند که با قطار به مشهد آمده‌اند، برخی با هواپیما و برخی هم با اتوبوس آمده بودند اما نکته اینجا بود که با وجود اعلام محدودیت راه‌ها و جاده‌ها برخی از زائران با خودرو شخصی به مشهد آمده بودند.

بی‌اطلاعی از بسته‌بودن راه‌ها

یکی از زائرانی که با خودرو شخصی به مشهد آمده بود از محدودیت ورود به مشهد اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: به همراه خانواده تصمیم گرفتیم ایام میلاد امام رضا (ع) را به مشهد بیاییم و از بسته بودن راه‌ها اطلاع نداشتیم و در ورودی مشهد هم خبری از منع تردد نبود و به راحتی وارد مشهد شدیم.

گرانی بلیط قطار و هواپیما علت اصلی سفر با خودرو شخصی

یکی دیگر از زائرانی که با خودرو شخصی به مشهد سفر کرده بود به گرانی بلیط قطار و هواپیما اشاره کرد و گفت: شرایط قیمت بلیط‌ها به گونه‌ای است که برای یک خانواده ۵ یا ۶ نفره با درآمد متوسط امکان سفر با قطار و هواپیما وجود ندارد زیرا قیمت‌ها بسیار گران است و ناچاریم یا قید سفر را بزنیم و یا با خودرو شخصی سفر کنیم.

بی‌اطلاعی از بسته بودن راه‌ها برای زائران کفایت نمی‌کند زیرا به احتمال فراوان دوربین‌های نصب شده در ورودی شهر‌ها آنها را جریمه می‌کنند، اما با این وجود برخی هم که خبر از جریمه و یا احتمال ممانعت از ورود به مشهد دارند باز هم راهی مشهد شده‌اند، برخی می‌گویند نیت زیارت کردیم و راه افتادیم و به چیز دیگری فکر نکردیم. برخی هم می‌گویند هزینه سفر با قطار و هواپیما به حدی سنگین است که حتی اگر جریمه هم شویم سفر با خودرو شخصی به صرفه‌تر است.

زیارت امام رئوف باوجود مشکلات فراوان اقتصادی و محدودیت‌های کرونایی

به هرحال این روز‌ها مشهد‌الرضا حال و هوای دیگری دارد و زائران و مجاوران امام رضا (ع) با وجود مشکلات فراوان اقتصادی و محدودیت‌های تردد و کرونا خود را به حرم رسانده و میلاد امام رئوف را جشن می‌گیرند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین