عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۰۷۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
خانم دکتر مریم اردبیلی پزشک و دکترای آینده‌پژوه حوزه زنان و خانواده و جمعیت در پانزدهمین جلسه از سری جلسات هیأت‌پژوهی با موضوع هیأت و مسأله جمعیت،‌ اظهار کرد:‌ امروزه از موضوع جمعیت رد شدیم و به طور اجمالی و از نظر متخصصین داخلی و خارجی، کشور در وضعیت بارداری پایین و درمواردی نگران کننده هستیم.

عقیق: خانم دکتر مریم اردبیلی پزشک و دکترای آینده‌پژوه حوزه زنان و خانواده و جمعیت در پانزدهمین جلسه از سری جلسات هیأت‌پژوهی با موضوع هیأت و مسأله جمعیت،‌ اظهار کرد:‌ امروزه از موضوع جمعیت رد شدیم و به طور اجمالی و از نظر متخصصین داخلی و خارجی، کشور در وضعیت بارداری پایین و درمواردی نگران کننده هستیم.
وی با اشاره به اینکه امروزه حدود 20 سال است که زیر نرخ کاربری جایگزین هستیم،‌ عنوان کرد:‌ این موضوع بدین معنا است که زیر نرخ جانشینی و عدد دو یک دهم و دو سه دهم قرار داریم.
این پزشک و دکتر آینده پژوه حوزه زنان و خانواده و جمعیت ادامه داد:‌ این آمار در حدود سال 94 الی 95 به حدود 2 نزدیک شد ولی دوباره با سرعت بیشتری پایین رفت و قبل از آن در سال‌های حدود 63 الی 64 در نرخ باروری حدود 6 و هشت دهم رشد داشته است.
وی با بیان اینکه امروزه نرخ باروری ما زیر 2 هسته و یعنی هر زن ایرانی در طول باروری زیر دو فرزند دارد، ‌مطرح کرد: بیست سال است که در این حوزه با مشکل مواجه هستیم و از سال 65 نرخ باروری ما افت داشته است.
ایشان با بیان این‌که امروزه دغدغه خانواده‌ها افزایش یافته است،‌ تصریح کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری اگر ما بتوانیم درست عمل کنیم می‌توانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم،‌ ما ظرفیت‌های مطلوبی همچون هیأت‌ها را در پیش‌روی خود داریم و در همین موضوع کرونا نیز این نکته را ثابت کردیم.
این پزشک و دکتر آینده پژوه حوزه زنان و خانواده و جمعیت نسبت به شیب نزولی نرخ باروری کشور تذکر داد و گفت:‌ یکی از تاثیرات مثبت و گسترده‌ای که هیأت می‌تواند در این راستا داشته باشد در بخش فرهنگ سازی است چراکه اگر قانون طرح تعالی و یا طرح جوانی جمعیت در مجلس مصوب شود و مراحل اجرایی آن هم پیگیری شود تنها 30 درصد موضوع حل شده و مابقی مباحث در بخش فرهنگ سازی است.
اردبیلی با بیان اینکه قانون‌گذاری می‌تواند مانند نسیمی عمل کند که به جریان فرهنگ سازی می‌وزد،‌ ادامه داد:‌ هیأت‌ها در موضوع کمک مردمی در زمان کرونا فعالیتی را انجام دادند که دولت و مجلس توانایی انجام آن را ندادند پس می‌توان از این ظرفیت برای رفع سایر مشکلات نیز استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه همین حجم،‌ نیرو،‌ انرژی و سرمایه اجتماعی شکل گرفته را می‌توانیم در مسأله جمعیت متمرکز کنیم،‌ افزود:‌ موضوع افزایش جمعیت یک موضوع مهم بوده و به مردم مربوط می‌شود درنتیجه هیأت‌ها می‌توانند پای کار بیایند چراکه اگر انگیزش،‌ عزم و اراده از دل مردم شکل بگیرد قطعاً نتایج بسیار بهتری خواهیم دید.
این پزشک و دکتر آینده پژوه حوزه زنان و خانواده و جمعیت با بیان اینکه هیأت‌ها باید بیایند و سر خط مسائل روز جامعه قرار بگیرند و نباید خود را به موضوعات سنتی محدود کنند،‌ اضافه کرد:‌ البته طی سالیان اخیر برخی جریاناتی در این راستا شکل گرفته ولی نتواسته به صورت منسجم و یک موج مردمی به حرکت خود ادامه دهد.
وی با اشاره به اینکه در مرحله اول باید مسائل و مشکلات مردم را از دل خودشان باخبر شویم و سپس به دنبال رفع دغدغه‌ها برویم،‌ اظهار داشت:‌ هیأت می‌تواند به استفاده از تمام توان خود جریانی شکل دهد که تا 20 سال آینده در تمام دنیا از آن به عنوان عامل اصلی موفقیت ایران در بالا بردن نرخ باروری جامعه یاد کرد.
اردبیلی با بیان اینکه اگر فرزند آوری تعلیم و کمال گرایی افراطی رقیق‌تر شود، فرزندآوری راه خودش را پیش می‌گیرد، عنوان کرد: به زبان ساده‌تر اگر فارغ از تمام مشکلات و دغدغه‌ها افراد به دنبال این موضوع باشند که فرزند صالحی داشته باشند و نسل مسلمانان و سربازان امام زمان(عج) را افزایش دهند، مسیر فرزندآوری راه خود را دنبال می‌کند.
وی با اشاره به اینکه مدل تربیت انسان ما خانواده محور است و نمی‌توانیم مانند برخی از کشورهای دیگر رفتار کنیم، مطرح کرد: اگر فرهنگ سازی لازم در دل خانواده‌ها صورت بگیرد و دولت هم چندین امتیاز به خانواده‌ها بدهد می‌توانیم شاهد رونق گرفتن و افزایش جمعیت باشیم.
این پزشک و دکتر آینده پژوه حوزه زنان و خانواده و جمعیت با بیان اینکه هیأت ما باید یک هیأت نوآور باشد و به دل جامعه نفوذ پیدا کند، خاطرنشان کرد: تمام این اتفاقات زمانی رقم می‌خورد که هیأت جایگاه خود در جامعه را کشف کند.
وی با اشاره به اینکه مدل انقلاب اسلامی یک مدل جدید و تازه در دنیا بود، یادآور شد: در جامعه امروز نیز برای مشکل کاهش جمعیت نیازمند یک الگوی جدید در مثلثی بنام هیأت، جامعه پیرامون و مخاطبین هستیم.
اردبیلی با بیان اینکه هیأت‌ها می‌توانند از ظرفیت فضای مجازی نیز استفاده کنند، مطرح کرد: استفاده از فضای مجازی می‌تواند صدای هیأت را به دور دست‌ها برساند.وی با اشاره به اینکه هیأت باید معرفت ناب اسلامی را به جهان معرفی کند، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند حوزه لازم است آینده‌نگر شود و اگر آینده‌نگر نشود در آینده ناپدید و حل خواهد شد؛ همین موضوع را می‌توان برای هیأت نیز در نظر داشت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین