عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۳۶۸۹
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
حجت الاسلام سرلک در مشهد:
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر با بیان این که طلبه مجاهد برای جریان ظلم هزینه ایجاد می کند همان طور که انبیا اینطور بودند، گفت: طلبه مجاهد حنجره حقیقت گو و کنشگر اجتماعی متناسب با اقتضائات اجتماع است.
عقیق: حجت الاسلام والمسلمین سرلک، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، در مدرسه علمیه عباسقلی خان، با بیان این که انبیا و اولیا الهی برای دو کار در این عالم برنامه ریزی اساسی داشتند و تلاششان این بوده که به دو مفهوم با تلاش و کوششان تحقق دهند و این را برای مردم باور پذیر کنند، گفت: مبنای کار انبیا و اولیا این بوده که انسان محور عالم است و هستی با محوریت انسان طراحی شده و آفرینش مبتنی بر نیازها و آرمان های انسان ها شکل گرفته است.

وی با بیان این که عملا تحقق نیازهای ما درگرو آموزش پیچیده و در نهایت ژرفناکی قرار گرفته است، بیان کرد: اگر همه عمر را برای بررسی پدیده های عالم بگذارید، حتما 70 سال عمر کم خواهد بود که بخواهید از ژرفناکی پدیده ها آگاهی پیدا کنید و اساسا اگر انسان را از عالم حذف کنید، توضیح معقولی برای هیچ پدیده عالم نمی توانید معنا کنید.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر با بیان این که در حقیقت موضوعیت عالم، وجود انسان است که آفرینش را به مفهوم می رساند و وقتی انسان حضورش به پایان می رسد خداوند می گوید عالم به هم خواهد ریخت چون محورش که انسان هست دیگر حضور خارجی ندارد، خاطر نشان کرد: این حرفی بزرگ بوده که انبیا فرمودند که شما از همه عالم برجسته تر و بزرگ تر هستید.

حجت الاسلام والمسلمین سرلک با بیان این که در حقیقت انبیا و اولیای الهی این چنین فرمودند که هستی انعکاس شماست که این به جهت تسخیری است که می توانید در دنیا داشته و موجودات را مدیریت کنید، اظهار کرد: هیچ حیوانی را نمی توانید نشان دهید که ابزارهایی همچون موبایل، ماشین و دیگر ابزارآلات الکترونیک را بسازد.

وی با بیان این که این توان بزرگ در وجود انسان قرار داده شده و قدرت خیال و آرمان گرایی در وجود او قرار گرفته است، تصریح کرد: آناتومی پیچیده منجر شده انسان بتواند خیلی چیزها را بسازد و این جهان حقیقتا حیرت انگیز است.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر با بیان این که حرف نخست اولیای الهی نیز همین بوده که انسان این عظمت وجودی را دارد و هستی آفرین است، بیان کرد: خداوند متعال جهان هستی را در هفت مرحله آفرید و بعد انسان را خلق کرد و او را موجود برتر قرار داد و اولین دغدغه انبیا این بوده که این مساله را به ما خاطر نشان کنند که انسان محور عالم قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سرلک با بیان این که نکته دوم آن است که اومانیزم تا انسان گرایی آمده که انسان محور است و اساسا تکنولوژی ابزار توسعه لذت در اختیار اوست که به هرچه بخواهد باید دست پیدا کند، ابرازکرد: حال نکته اینجاست که انسان اگرچه محور است اما خودش محور دارد یعنی انسان باید از خودش هم عبور کند و باید بداند از همه بزرگتر ولی از خدا کوچکتر است.

وی با بیان این که انسان باید بداند می تواند به طبیعت راه پیدا کند و کیهان شناس خوب شود، اما اگر خواست به خلقت راه پیدا کنید و طبیعت را با خالق آن درک کند، باید به محوریت خداوند متعال برسد، عنوان کرد:  این انسان تا به محوریت خودش در این جهان باور نکند و به محوریت خدای متعال اعتقاد پیدا نکند انسان حقیقی متولد نمی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر با بیان این که خداوند همه این عالم را آفریده و به تک تک انسان ها اینان باید به تو کمک کنند که یکایک شما انسان ها به مقصد اعلی برسید و تفکر رسیدن به آن مقصد اعلی که خداوند است، از رهگذر اراده انسان ها باید شکل بگیرد، اظهار کرد: در حقیقت انسان ها حتی اگر می توانند زمینه شکوفایی یک نفر را فراهم کنند باید بکوشند.

حجت الاسلام والمسلمین سرلک با بیان این که در تبلیغ دین یک نفر نیز موضوعیت پیدا می کند، ابراز کرد: اصلا سرانه و جمعیت موضوعیت ندارد و از یک نفر همه چیز آغاز می شود که البته ان یک نفر در درجه اول خود من و بعد از ان کسانی هستند که نگاه به طرح ان دارند و خداوند کلید این اتفاق شگرف یعنی تبلیغ را دست ما طلاب داده است.

وی با بیان این که در همه هستی جنب و جوش و حرکت طراحی شده و این سیر و تطاول و جریان وجودی آدمی است، اظهار کرد: بی قراری و بی تابی با وجود انسان می سازد و دنیای امروز انسان را دعوت به محافظه کاری کرده و بی قراری و سلحشوری را گرفته اما در مقابل جریان امروز، انسان حقیقتا وقتی به ظرفیت های وجودی نگاه می کند، می بیند مدام در حال تلاطم و حرکت است و این وجود نوعی سرمایه ها او را به حرکت و جنب و جوش در جهان وا می دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر با بین این که  در نگاه انسان به ظرفیت نوعی خود همیشه تلاطم و کمال مطلق طلبی وجود دارد اما با نگاه به شخص خود همواره بدهکار است و انسان خود را نباید از هیچ احدی بهتر بداند، بیان کرد:  طلبگی از رهگذر دوگانه خلوت و خدمت به دلیل مناسبات اجتماع به جهاد می رسد و اساسا طلبه ای که خلوت و خدمت دارد یعنی مبارزه و مجاهده دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سرلک با بیان این که طلبه باید دغدغه اش این باشد که مرجع ضمیر را به جای کتاب، در ظلم های اجتماعی پیدا کند که با عناوین گوناگونی شکل می گینرد و عمامه اش کفن اش باشد، عنوان کرد: و طلبه یعنی مومن مجاهد که خلوت و جهاد اکبر و اصغر دارد و مبارزه می کند و هزینه بر جریان ظلم ایجاد می کند و در این راه مجاهده دارد

وی با بیان این که بدترین طلبه، طلبه محافظه کار است و حق را جز از طریق حق نمی شود نصرت کرد، گفت: طلبه مجاهد برای جریان ظلم هزینه ایجاد می کند همان طور که انبیا این طور بودند و اشقیا در برابر انان صف می بستند و حضرت امام همینطور بود؛ سید حسن نصر الله آرام و قرار ندارد چون بر جریان ظلم هزینه ایجاد کرده اما کسی که محافظه کار باشد ارزشی ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر ادامه داد: در حقیقت آن طلبه ای که به ظلم ها توجه نکند و حنجره حقیقت گو نباشد طلبه نیست بلکه فردی است که اطلاعات مذهبی دارد، طلبه یعنی کنشگر اجتماعی بسته به سطح معلومات خود و طلبه مجاهد متناسب با عرصه های گوناگون پیچیدگی های خود را نیز خواهد داشت و از این طریق در بدنه جامعه جریان سازی می کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین