کد خبر : ۱۰۳۲۷۸
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
قطره ای از دریا؛

یکی از آفات دین داری

اهل كتاب، از گرایش یهود به اسلام نگران بودند و براى پیشگیرى از آن تبلیغ مى‏ كردند. «لا تؤمنوا الا لمَن تبع دینكم»
عقیق:استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه 73 سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

* آيه ۷۳

وَ لا تُؤْمِنُوا إِلاَّ لِمَنْ تَبِعَ دينَکُمْ قُلْ إِنَّ الْهُدي‏ هُدَي اللَّهِ أَنْ يُؤْتي‏ أَحَدٌ مِثْلَ ما أُوتيتُمْ أَوْ يُحاجُّوکُمْ عِنْدَ رَبِّکُمْ قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ

* ترجمه                      

(بزرگان یهود، براى جلوگیرى از گرایش یهود به اسلام، به آنان مى ‏گفتند:) جز به كسى كه آیین شما را پیروى كند، ایمان نیاورید. (زیرا دینِ حقّ منحصر به ماست. اى پیامبر! به آنان) بگو: راه سعادت راهى است كه خدا بنماید (و مانعى ندارد) كه به امّتى دیگر نیز همانند آنچه (از كتاب و شریعت) به شما داده شده، داده شود، تا در نزد پروردگار با شما احتجاج كنند. (همچنین اى پیامبر! به آنان) بگو: فضل و رحمت بدست خداست، او به هر كه بخواهد عطا مى ‏كند و خداوند داراى رحمت وسیع و علم بى ‏انتهاست.

* نکته ها                     

اهل كتاب، از گرایش یهود به اسلام نگران بودند و براى پیشگیرى از آن تبلیغ مى‏ كردند. «لا تؤمنوا الا لمَن تبع دینكم»

* پيام ها                      

1- دشمنان اسلام، در توطئه ‏هاى خود سفارش به پنهان كارى مى ‏كنند و به غیر خود نیز اعتماد ندارند. «لا تؤمنوا الا لمَن تبع دینكم» [یكى از معانى ایمان، اعتماد و اطمینان است]

2- هدایت الهى، یك جریان مستمر در طول تاریخ بوده است و اختصاص به قوم خاصّى ندارد. «ان الهدى هدى اللّه»

3- تعصّب و خودبرتربینى، یكى از آفت ‏هاى دیندارى است. «الاّ لمَن تبع دینكم»

4- الطاف پروردگار، در انحصار گروه خاصّى نیست. نبوّت و هدایت، فضل الهى است كه به هركس بخواهد مى‏دهد. «انّ الفضل بید اللّه»

5 - گزینش پیامبران از سوى خداوند، بر اساس علم اوست. «واسع علیم»

 

* آيه 74

يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظيمِ

* ترجمه                      

(خداوند) هر كه را بخواهد به رحمت خویش اختصاص دهد و خداوند صاحب فضل بزرگ است.

* نکته ها                     

این آیه، تصوّر غلط یهود را كه خداوند هیچ قومى را مانند یهود مورد لطف خویش قرار نمى ‏دهد، نفى كرده و مى ‏فرماید: خداوند بهتر مى ‏داند چه كسى را عهده‏ دار رسالت خویش بگرداند.

او در میان بندگانش لایق ‏ترین فرد را انتخاب نموده و مورد لطف خاص خویش قرار مى‏ دهد.

خداوند، هم لطفش توسعه دارد و هم حكمتش انتخابگر است.


ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین