۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۶ : ۰۴
امضاءکنندگان این نامه، به اعتبار امید ناشی از این انتصاب، ضمن تشکر از حضرت آیتالله خامنهای و با تبریک به جناب حجتالاسلام آقای قمی، مراتب آمادگی خود را برای همفکری و همکاری با ایشان اعلام داشته و مواردی را در راستای بهبود و اعتلای سازمان تبلیغات اسلامی در دوره جدید فعالیتیاش، پیشنهاد مینمایند. ضمنا این آمادگی نیز وجود دارد که پیشنهادها و راهکارهای تفصیلی به صورت حضوری ارائه گردد.
۱ـ امتداد جوانگرایی در بخشهای مختلف مدیریتی سازمان:
امروز بحمدالله مناطق مختلف کشور مملو از طلاب و دانشجویان جوان، صاحب دانش و مهارت مدیریتی و با روحیه انقلابی بالاست که شایسته است، ریاست جدید سازمان از آن ظرفیتها استفاده نماید. البته جوانگرایی به معنای کنارگذاشتن تجارب سازمان نیست. پیشنهاد میشود به منظور استفاده حداکثری و بهینه از دانش و تجارب انباشته سازمان در طی چهار دهه گذشته، همزمان با جلب همکاری جوانان، سامانه مدیریت دانش سازمان نیز با تمرکز بر بهرهبرداری از تجربیات نیروهای پیشکسوت در تصمیمات آتی سازمان، طراحی و راهاندازی شود.
۲ـ بوروکراسیزدایی:
نزدیک به 40 سال از عمر سازمان تبلیغات اسلامی میگذرد و در این سالها فرایند رسمیتبخشی و بلوغ در این سازمان طی شده است. در این شرایط، سازمان به وضعیتی رسیده است که رعایت فرایندهای بوروکراتیک و گاها زائد، اصلیترین مانع در تحقق اهداف سازمان شده است. به منظور توسعه امتداد اجتماعی سازمان و تحقق واقعی معنای مشارکت مردم در اداره امور فرهنگی، پیشنهادهای زیر قابل طرح و پیگیری است:
۳ـ تمرکز بر رسالت اصلی سازمان:
مقام معظم رهبری در حکم انتصاب رئیس جدید سازمان تبلیغات اسلامی، رسالت مهم سازمان را با یک مثلث توصیف فرمودهاند که اضلاع آن عبارتند از : 1. عرضه فکر، فرهنگ و معارف اسلامی، 2. توجه به نیازهای روز و 3. نوآوری در ادبیات و روشها. تحقق این رسالت خطیر، با توجه به ظهور و حضور سازمانها و موسسات دولتی و غیردولتی با ماموریتها و اهداف مشابه؛ الزاماتی دارد که از آن جمله به این موارد میتوان تأکید داشت:
۴ـ شبکهسازی توزیع و مصرف کالاهای فرهنگی و هنری دینی:
از جمله دغدغههای جدی در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی داخلی و ارزشمدار، ضعف شبکههای فعال و کارآمد در این زمینه است که پیامد چنین نقیصهای، به همخوردن موازنه مصرف محصولات فرهنگی ایرانی- اسلامی در مقایسه با کالاهای فرهنگی خارجی است. اگرچه سازمان، به واسطه داشتن مراکزی همچون حوزه هنری جزء تولیدکنندگان فرهنگی ارزشی محسوب میشود اما به دلیل ضعف کشور در شبکه توزیع محصولات فرهنگی، دسترسی مردم به این محصولات بسیار پایین و در نتیجه میزان مصرف وضعیت مطلوبی ندارد. این در حالی است که سازمان تبلیغات اسلامی با استفاده از ظرفیت شبکههای مردمی ذیربط (مانند شبکه هیئات مذهبی، شبکه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد، پایگاههای بسیج، موسسات فرهنگی و هنری و ... ) و نیز با ایجاد سامانههای مناسب سنجش، معرفی و عرضه در آن شبکهها، نقش مهمی در رشد مصرف کالاهای فرهنگی ایرانی – اسلامی داشته باشد.
اسامی امضاکنندگان: (به ترتیب حروف الفبا)
حجتالاسلام عباس ابراهیمی- دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
صبورا امینفر- دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
محسن بدره- دانشآموخته جامعهشناسی و استادیار دانشگاه الزهرا(س)
محمدرضا برزویی- دانشآموخته فرهنگ و ارتباطات و استادیار دانشگاه امام صادق(ع)
محمدرضا بهمنی- دانشآموخته سیاستگذاری فرهنگی و استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
حمید خیرآبادی- دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
حجتالاسلام آقای قباد سلیمانی- دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
طیبه دهقانپور- دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
حجتالاسلام روحالله دهقانی- دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
کمیل قیدرلو- دانشآموخته سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
سیدمحمد کاظمی- دانشآموخته فرهنگ و ارتباطات و استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
زهرا گلپایگانی- دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
مسعود معینیپور- دانشآموخته مطالعات انقلاب اسلامی و استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)
مهدی مولائی آرانی- دانشآموخته سیاستگذاری فرهنگی و استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
فرشاد مهدیپور- دانشآموخته سیاستگذاری فرهنگی و استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
محمدصادق نصراللهی- دانش آموخته فرهنگ و ارتباطات و استادیار دانشگاه امام صادق(ع)
آرش وکیلیان- دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
رحمان یاسی- دانشآموخته سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)